از تولید سفال بدون سرب تا صدور به کشورهای عربی
علیرضا بهرقم، مدیرعامل شرکت بهنگاران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در مورد محصولات شرکت خود اظهار کرد: محصولاتی که تولید کردهایم انواع مختلفی دارد. لعاب بدون سرب یکی از محصولات شرکت است که سرب را از سفالینههایی که در شهر ما تولید میشود، حذف میکند چراکه برای مصرفکننده مضر است.
وی با اشاره به محصول واقعیت افزوده از طریق نقش برجسته سفال گفت: در واقع ما با کمک نور واقعیت را به نقش برجستههایمان میافزاییم.
مدیرعامل شرکت بهنگاران درباره دستگاه فرمینگ سفال همچنین گفت: این دستگاه سفالگری را از حالت دستی خارج کرده و به صورت سری میسازد.
بهرقم از ساخت بدنه سفید به عنوان محصول دیگر شرکت خود خبر داد و بیان کرد: بدنه سفید مقاوم است چرا که در دمای ۹۶۰ درجه سانتیگراد پخته میشود، سریع میشکند ولی ما این بدنه را سفید کردیم. از خاک چینی استفاده و آن را تبدیل به گِل کردیم، در دمای ۱۱۰۰ درجه پخته میشود و تقریباً شبهچینی میشود.
مدیرعامل شرکت بهنگاران با اشاره به مشکلات بستهبندی سفال بیان کرد: شهر ما (لالجین) از نبود بستهبندی مناسب برای محصولات سفالی رنج میبرد که در شرکت بهنگاران این موضوع را در اولویت قرار دادیم و بستهبندی خاص برای محصولات در نظر گرفتیم، امیدواریم از این طریق بتوانیم افزایش فروش و صادرات را داشته باشیم.
بهرقم با اشاره به ضایعات سفال گفت: سعی بر این داریم که ضایعاتی را که از سفال به جای میماند را به چرخه تولید برگردانیم و دوباره از آن استفاده کنیم چراکه بسیار هم به صنعت سفال کمک میکند.
وی محصول دیگر این شرکت را عودسوز سفالی معرفی کرد و ادامه داد: در کشورهای عربی از عود زیاد استفاده می شود به همین دلیل عودسوز را از چین وارد میکنند اما توانستیم با متریالی از برنج و فلز عودسوزهای سفالی را تولید و به این کشورها صادر کنیم.
مدیرعامل شرکت بهنگاران از تولید لوستر سفالی خبر داد و گفت: قبلا سرامیک سفال از کشور چین وارد میشد اما اکنون خودمان لوستر سفالی به صورت ساده، مشبک و لعابی تولید میکنیم.
وی ادامه داد: لعاب احیا در سفالگری را که یک روش قدیمی فراموش شده بود را با کورههای چوبی راهاندازی کردیم. همچنین تندیسهای سفالی به عنوان هدیه تولید میکنیم که در جشنوارهها مورد استفاده قرار میگیرد. هدیههای سفالی محصول دیگری است که تولید میکنیم، این محصول جایگزین هدیههای مثل خودنویسها و هدیههای لاکچری است و میتواند جایگزین مناسبی برای هدیههای سازمانی باشد.
بهرقم افزود: آموزش سفالگران کوچک را در برنامه داریم، بر این اساس آموزش سفالگری را از سن ۱۰ سال آغاز کردهایم تا سفالگری را از هماکنون آموزش ببینند و به نتیجه خوبی برسند.
مدیرعامل شرکت بهنگاران درباره اشتغالزایی بیان کرد: در اشتغالزایی ۴۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم با ما همکار میکنند.
وی درباره انتظار از دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: قبل از ورود به دانشگاه آزاد اقداماتی را انجام داده بودیم ولی پس از ورود به دانشگاه، توانستیم محصولات را به صورت علمی بسازیم. بر این اساس بعضی از محصولات را به نتیجه رساندیم، بعضیها در مرحله بازاریابی و بعضی را در مرحله فروش عمده داریم. انتظار ما این است که نگاه ویژهای به واحدهای فناور داشته باشند. بههرحال دانشگاه آزاد به خاطر آن عقبه برندینگ و با توجه به اعتباری که دارد خیلی راحتتر از یک واحد فناور میتواند بازاریابی کند و وارد دستگاههای سازمانی و دولتی شود.
بهرقم با اشاره به حضور در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معتقدم بازار بسیار خوبی در کشور وجود دارد. گرچه بسیار امیدوارم که این فروشها در خارج از کشور و دلاری باشد و ارزآوری داشته باشد ولی نمیتوانیم از پله اول به پله دهم بپریم. اول باید این بازاریابی به صورت ملی انجام شود، آنهایی که موفق شدند و به نتیجه رسیدند اینگونه عمل کردند. البته اگر از ابتدا هم برنامهریزی شده باشد میشود این کار را در کشورهای خارجی انجام داد و اصلاً مخالفتی با آن ندارم و میتواند تکمیلکننده همدیگر باشد و بازارایابی داخلی و خارجی، همزمان اتفاق بیفتد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/