دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1401 - 21:40

۸۲ نقطه کور در حسابرسی شرکت‌های دولتی

ابر شرکت‌ها با سهمی بیش از ۸۵ درصد از کل بودجه شرکت‌های دولتی اغلب از اجرای قانون مصوب مجلس تبعیت نمی‌کنند و حاضر به ارائه صورت‌های مالی خود نیستند.
کد خبر : 658847
صورت مالی

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، هرچند مجلس شرکت‌های دولتی را مکلف به ارائه صورت‌های مالی سالانه کرده اما در سه سال گذشته ۸۲ شرکت از مجموع ۳۸۰ شرکت دولتی حاضر به ارائه صورت‌های مالی خود نشدند که در بین آن‌ها نام غول‌های دولتی نیز دیده می‌شود.


حسن خوشپور کارشناس و از مدیران اسبق سازمان برنامه‌وبودجه براین باور است که هیچ محرمانگی در صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و حتی شرکت ملی نفت وجود ندارد و شرکت ملی نفت صورت‌های مالی غیر محرمانه دارد و علاوه بر بازرس قانونی، سازمان حسابرسی نیز براین صورت‌های مالی نظارت می‌کنند.


خوشپور این را هم اضافه کرد که میزان تولید روزانه نفت به سه دستگاه یعنی دیوان محاسبات، بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه اعلام می‌شود اگرچه میزان درآمدها به‌صورت محرمانه اعلام می‌شود اما صورت‌های مالی از این قاعده پیروی نمی‌کند و محرمانه نیست در واقع درآمدهای نفت بعد از یک سال از حالت محرمانه، خارج می‌شود و فقط اطلاعات روزانه محرمانه شمرده می‌شود.


در بین ۸۲ شرکتی که در سال گذشته صورت مالی خود را به مجلس ارائه نکرده‌اند، نام شرکت ملی گاز و شرکت پالایش و پخش نیز قرار دارد که این ۲ نیز جزو ۵ ابرشرکت دولتی هستند که ۸۵ درصد از بودجه شرکت‌های دولتی در اختیار آن‌هاست وسازمان هدفمندی یارانه‌ها و صداوسیما هم صورت مالی ندادند


سال ۱۳۹۸ قانونی تصویب شد که بر اساس آن شرکت‌های دولتی موظف شدند یک ماه زودتر از تقدیم لایحه بودجه، بودجه خود را اعلام کنند این قانون که به عنوان یک تبصره به ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه شده می‌گوید: شرکت‌های دولتی باید تا پانزدهم آبان هرسال عملکرد بودجه سال گذشته، صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را ارائه دهند در سه سال گذشته یعنی سال‌هایی که از اجرای قانون می‌گذرد؛ ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها روند نزولی داشته و سال‌به‌سال بر تعداد شرکت‌هایی که از این قانون سرپیچی کرده‌اند؛ افزوده شده است به‌طوری‌که از ۳۸۰ شرکت دولتی در سال اول ۳۲۸ شرکت، صورت‌های مالی خود را تقدیم مجلس کردند، اما در سال ۱۳۹۹ تعداد آن‌ها به ۳۰۳ شرکت و در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۱ شرکت کاهش یافت.


در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۹ شرکت صورت‌های مالی خود را به مجلس ارائه نکردند که ۱۲ شرکت از نامدارترین آن‌ها عبارت‌اند از: شرکت سهامی نفت ایران- نیکو، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، صداوسیما، شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران، شرکت سهامی پتروایران، شرکت سهامی پتروپارس ایران، شرکت ملی مهندسی‌وساختمان نفت ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت پالایش نفت آبادان و مجتمع گاز پارس جنوبی.


غلامحسین کرمی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز در این باره گفت: شرکت‌های دولتی چندلایه هستند و همین چندلایه بودند باعث ایجاد فضایی برای سوءاستفاده شده است. به‌طوری‌که شرکت‌های بزرگ دولتی عمدتاً شرکت‌های وابسته زیادی دارند که عملیات مالی عمده‌ای را از طریق این شرکت‌ها انجام می‌دهند و همین امر آن‌ها را تبدیل به حیاط‌خلوت دولت‌ها کرده است.


او اظهار کرد: برای روشن شدن زوایای پنهان بودجه بزرگ شرکت‌های دولتی، مجلس طرح ارائه بودجه و صورت‌های مالی شرکت‌ها یک ماه قبل از بودجه سالانه را تصویب کرد، اما در طول سه سالی که از تصویب این قانون می‌گذرد تعداد زیادی از شرکت‌ها از اجرای قانون سرباز زده‌اند.


در سال ۱۳۹۹ از ۳۸۰ شرکت دولتی، ۳۰۳ شرکت صورت مالی سال گذشته و ۳۴۰ شرکت عملکرد بودجه سال گذشته را ارائه کردند اما تعداد شرکت‌هایی که عملکرد ۶ ماهه سال جاری را تقدیم کردند به ۳۷۸ شرکت رسیده است.


در سال ۱۴۰۰ نیز از ۳۸۰ شرکت دولتی تنها ۲۸۱ شرکت صورت‌مالی سال گذشته را ارائه کرده‌اند ولی تعداد شرکت‌هایی که عملکرد بودجه سال گذشته را ارائه داشته به ۳۷۵ شرکت و تعداد شرکت‌هایی که عملکرد بودجه ۶ ماهه سال جاری را ارائه کردند به ۳۷۶ شرکت رسیده است.


منبع: عصر اقتصاد


انتهای پیام/۴۱۲۹/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته