دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1401 - 03:39

مخالف‌خوانی‌هایی که امنیت ملی را هدف گرفته است

دولت سیزدهم با پذیرش مسئولیت سخت اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و به تعبیر رئیس‌جمهور با گذشتن از اعتبار و آبروی خود، این اقدام را با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های در اختیار و امیدواری به همراهی و همکاری مردم آغاز کرده و با تلاش شبانه‌روزی قصد دارد با کمترین فشار به مردم این برنامه را به‌پیش ببرد.
کد خبر : 658638
ایران



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از جمله موضوعات منحصربه‌فردی است که تقریباً همه اقتصاددانان در طیف‌های مختلف فکری با آن موافق بوده و بر انجام آن تأکید دارند.
در ادوار گذشته نیز ضرورت اقدام دولت در زمینه اصلاح نظام پرداخت یارانه مورد تأکید اقتصاددانان بوده و حتی بارها با ادبیات تند،دولت‌ها را به دلیل فقدان شجاعت در ورود به این عرصه، متهم به خیانت کرده‌اند.
البته ورود به این مقوله به دلیل ارتباط مستقیم آن با سفره مردم ضمن آنکه اقدامی سخت و بسیار پیچیده است نیازمند داشتن شجاعت برای پذیرش ریسک مخالفت‌ها و اعتراضات مردمی و همچنین کاهش محبوبیت مجریان نیز هست.


به دو دلیل ذکرشده،علی‌رغم وجود الزامات قانونی برای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها،دولت گذشته حاضر به این اقدام نشد و با عدم پذیرش ریسک اجرای قانون ترجیح داد با فرار از انجام مسئولیت خود که طبیعتاً مضرات اقتصادی ناگواری را به کشور تحمیل کرد،حفظ جایگاه سیاسی خود را بر منافع ملی، مقدم شمرد.


جمله معروف و البته دردناک رئیس‌جمهور سابق که پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ و وقوع برخی اعتراضات خیابانی به این رخداد، صراحتاً اعلام کرد که از انجام این اقدام بی‌خبر! بوده،سندی تاریخی و البته تأسف‌آور از اوج بی‌مسئولیتی دولت دوازدهم در قبال اجرای وظایف قانونی‌اش در موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها بود.


تأخیر در اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها ضمن آنکه صدمات اقتصادی زیادی را متوجه کشور نمود، به دلیل وقوع و تداوم برخی رخدادها چون افزایش شدید قیمت جهانی غذا،همه‌گیری کرونا،خشکسالی و تداوم تحریم‌های ظالمانه، اهرم‌های مدیریتی برای اجرای قانون را در شرایط کنونی بسیار محدود کرده است.


قصد دولت سیزدهم برای اجرای این قانون در شرایط فعلی،ضمن آنکه اقدامی شجاعانه و قابل‌تقدیر است پانهادن در عرصه‌ای بسیار سخت و پیچیده نیز تلقی می‌شود.


در حالی که اکثر کارشناسان اقتصادی با استناد به تنگناهای داخلی و خارجی شرایط اجرای این قانون را بسیار سخت و پر چالش می‌دانند اما همگی بر اجتناب‌ناپذیر بودن اجرای قانون از سوی دولت نیز اذعان دارند.


در چنین شرایطی دولت سیزدهم با پذیرش این مسئولیت سخت و به تعبیر رئیس‌جمهور محترم با گذشتن از اعتبار و آبروی خود، این اقدام شجاعانه را با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های در اختیار و امیدواری به همراهی و همکاری مردم آغاز کرده وباتلاش شبانه‌روزی قصد دارد با کمترین فشار به مردم این برنامه را به‌پیش ببرد.


حضور مسئولانه رئیس‌جمهور در روز جمعه در اصلی‌ترین مرکز توزیع مرغ و بررسی میدانی روند تأمین نیازمندی‌های مردم و همچنین گفتگوی رودررو با مردم که نگرانی آن‌ها نسبت به وضعیت معیشتی اشان کاملاً طبیعی است نشان می‌دهد که دولت عزم خود را برای اجرای قاطعانه قانون و در کنار آن مراقبت از قدرت خرید اقشار کم‌درآمد جزم کرده است.


به‌طورقطع اجرای این اقدام ملی که هدف آن تأمین منافع آحاد مردم عزیز ایران است بدون حمایت و پشتیبانی گروه‌های مختلف اجتماعی، نخبگان،رسانه‌ها،صاحبان میز خطابه‌ها،تولیدکنندگان و...نمی‌تواند به اهداف پیش‌بینی شده نزدیک شود.


به‌صورت طبیعی نقد مشفقانه با هدف کمک به اجرای بهتر این قانون از سوی دولت، رویکردی پذیرفته شده و لازم است اما هر اقدامی که به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم موجب ایجاد مانع جدید در مسیر پر سنگلاخ دولت برای اجرای این قانون شود به‌طورقطع ضربه به منافع ملی تلقی شده و مستوجب برخوردی متناسب با اثرات مخرب ان است.


خوشبختانه تاکنون به‌غیراز برخی مخالف خوانی‌های محدودی که عمدتاً با اهداف سیاسی از سوی عناصر تابلودار بیان شده، فضای عمومی کشور با اجرای این طرح همراهی مناسبی داشته که امیدواری‌ها را برای عبور کم‌هزینه از شرایط فعلی افزون نموده است


منبع: نورنیوز


انتهای پیام/۱۰۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته