دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1401 - 12:35

کسری تراز تولید در صورت عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت

وزیر نفت گفت: اگر در صنعت نفت به موقع سرمایه‌گذاری انجام نشود، به‌طور حتم با کسری تراز تولید و مصرف انرژی در کشور مواجه خواهیم شد.
کد خبر : 658528
اوجی



به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از صدا و سیما جواد اوجی در آیین بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: نمایشگاه صنعت نفت ایران محل همکاری و گردهمایی فعالان داخلی و خارجی در صنعت نفت ایران و یکی از نمایشگاه‌های بزرگ صنعت نفت جهان است.


وی افزود: دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل، اولویت اصلی وزارت نفت در شرایط کنونی است. حضور ۲۳ دانشگاه و مرکز پژوهشی، بیش از صد شرکت دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری و شهرک‌های علمی تحقیقاتی در این نمایشگاه، نشان از جدیت وزارت نفت در دانش‌بنیان کردن صنعت نفت دارد.


وزیر نفت با تاکید بر اینکه رویکرد ما در دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل به‌هیچ عنوان شعاری نیست، گفت: وزارت نفت برنامه و احکام مورد نیاز برای تولید دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال در صنعت نفت را تهیه و تنظیم کرده که ان‌شاءالله به‌زودی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. در فراخوان وزارت نفت در ابتدای دولت سیزدهم برای مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های طرح‌های اولویت‌دار بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان مشارکت کردند.


اوجی با اشاره به اینکه اگر در صنعت نفت سرمایه‌گذاری نشود بخش‌های تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان نیز پویایی نخواهند داشت، اظهار کرد: وزارت نفت به‌دنبال فعال کردن مراکز نوآوری در مجاورت دانشگاه‌ها، استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در پارک فناوری نفت و توسعه این پارک‌هاست.


وی ادامه داد: توجه به موضوع سرمایه‌گذاری و توسعه در صنعت نفت ضروری است و تا سرمایه‌گذاری نشود، بخش‌های تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان نیز پویایی نخواهند داشت.


کسری تراز انرژی در صورت عدم سرمایه گذاری به موقع در صنعت نفت


وزیر نفت با تاکید بر اینکه تحقق نیافتن منابع مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت در سال‌های گذشته نه تنها سبب به مخاطره افتادن پایداری تولید نفت و گاز شده بلکه تهدیدی برای امنیت انرژی کشور است، گفت: تردید نداشته باشید که اگر در صنعت نفت به موقع سرمایه‌گذاری انجام نشود، به‌طور حتم با کسری تراز تولید و مصرف انرژی در کشور مواجه خواهیم شد.


وی ادامه داد: تحریم‌ها نتوانسته است توسعه صنعت نفت ما و صادرات‌مان را متوقف کند و ما ابتکار عمل را به‌دست گرفته‌ایم که سبب جهش خیره‌کننده‌ای در وصول درآمدهای بوده است.


اوجی با اشاره به اینکه حضور ۴۴ شرکت خارجی در این نمایشگاه جلوه‌ای از اهمیت و اولویت بحث دیپلماسی انرژی و تعاملات خارجی برای این صنعت است، گفت: با توجه به نیاز سنگین صنعت نفت به سرمایه‌گذاری، ما از همه سرمایه‌گذاران کشورهای همسو در بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران استقبال می‌کنیم.


وزیر نفت افزود: خوشبختانه با دیپلماسی فعال انرژی در ماه‌های گذشته، فروش نفت افزایش و وصول درآمدهای آن با وجود سخت‌گیری بیشتر تحریم‌کنندگان انجام شده است.


وی تاکید کرد: برای نخستین‌بار آرزوی چند ده ساله کارشناسان صنعت نفت برای در اختیار گرفتن سهام پالایشگاه‌های فراسرزمینی از طریق دیپلماسی فعال انرژی محقق شده است.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب