دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1394 - 12:33
مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد

رئیس دانشگاه تهران: مشکلات کشور در دانشگاه بررسی می‌شود/ از ظریف تقدیر آکادمیک می‌کنیم

رئیس دانشگاه تهران در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران به ظرفیت‌های این دانشگاه اشاره کرد و تاکید کرد دیپلماسی فعال دولت روحانی و مدیریت ظریف حقانیت ملت ایران را آشکار کرد.
کد خبر : 65837

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، با تبریک ایام دهه فجر گفت: «37 سال از انقلاب می‌گذرد و ما در این سال‌ها حوادث زیادی را تجربه کردیم. حوادثی که یک نسل در دوران عمر خود تجربه نمی‌کند و ما همه آنها را از سر گذراندیم. در تمام این سال‌ها دشمن را شناختیم، افراد وابسته به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی را شناختیم و کسانی که به فکر کشور و ملت هستند را نیز شناختیم اما آنچه امروز مرکزیت دارد دیپلماسی فرهنگی و سیاسی است.»


رئیس دانشگاه تهران افزود: «ما دیدیم که چگونه با استفاده از ایلوژن‌ها کشورمان در دوران جنگ منزوی شد و شاهد بودیم در همان دوران دیپلماسی قوی ایران از شکل گرفتن ایلوژن‌های دیگر جلوگیری کرد.»


نیلی ادامه داد: «در زمان تحریم‌ها نیز آنچه باعث اجماع جهانی علیه کشور ما شد بد عمل کردن در حوزه‌های بین‌الملل و جهانی بود که همواره کشور ما را به عنوان یک کشور طغیان‌گر معرفی کرد. اما با دیپلماسی فعالی که دولت روحانی و مدیریت ظریف دنبال کرد و با همکاری این تیم گسترده باعث شد حقانیت ملت ایران در جهان آشکار شود. این موضوع نشان داد ملت ایران در اصول خود پایدار است و در نهایت به آنچه حق ملت ایران بود دسترسی پیدا کردیم.»


او محصول مذاکرات را حاصل تلاش دانشمندان ایرانی در حوزه‌های بین‌المللی خواند و افزود: «تبادلات بین‌دانشگاهی بعد از مذاکرات بسیار مهم است. از زمانی که این ارتباطات آغاز شده است و عملکرد دانشگاه‌های دیگر را در سطح جهان بررسی کردیم، متوجه شدیم که تصویر واقعی ایران به دنیا نشان داده شد و ما نیز سعی داریم حقیقت ایران را به جهانیان معرفی کنیم.»


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: «حوزه دیپلماسی نقش مهمی دارد. حضور ظریف و مرندی قطعاً در این راه بسیار مؤثر بوده است. دانشگاه تهران به‌زودی در مراسمی از وزیر امور خارجه به صورت مجزا تقدیر می‌کند، البته برای بازخوانی فعالیت‌های او، زیرا معتقدیم توافق کار کوچکی نبوده است و باید این موضوع توسط دانشگاهیان و محققان بررسی شود. دانشگاه محلی برای مجیزگویی و غلو کردن نیست بلکه تمام مباحث ما آکادمیک است که نتیجه آن می‌تواند تقدیر باشد.»


نیلی افزود: «دانشگاه تهران ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، توانمندی علمی که تیم مذاکره‌کننده نیز داشت به خاطر وجود دانشگاهیان کارآمد بود. پشتوانه مذاکرات تحصیل‌کردگان همین دانشگاه بودند. بنابراین ما هر چه در حوزه‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کنیم، بعد، از آنها بهره زیادی خواهیم برد. دانشگاه تهران وظیفه خود می‌داند در برابر مشکلات کشور مسئولیت بپذیرد.»


او گفت: «دانشگاه تهران با برخی ازدستگاه‌های کشور همکاری دارد اما به صورت مستقل نیز در داخل دانشگاه مسائل و مشکلات کشور بررسی می‌شود مثل محیط زیست، آب و انرژی. می‌خواهیم تمرکز دانشگاه بر این موارد و بر مشکلات کشور باشد. در حوزه دیپلماسی نیز به همین شکل عمل می‌کنیم و می‌خواهیم به سمت یک همکاری جدی‌تر با تیم ظریف و وزارت امور خارجه برویم.»


نیلی در پایان از فعالیت‌های دکتر سید محمد مرندی تشکر کرد. همچنین در خاتمه این مراسم لوح‌های تقدیری به رئیس اسبق دانشکده مطالعات جهان و دسته گل یادبودی به ظریف اهدا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته