دانشگاهها برای تمدنسازی از مسیر تولید ثروت عبور میکنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام محمد محمدنژاد در جلسه پاسداشت هفته معلم و نشست هماندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با موضوع «تولید دانشبنیان و دانشگاه نسل سوم» که در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه پس از نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری نخستین مسئلهای که به ذهن خطور میکند، دانشگاه نسل سوم است، بیان کرد: تولید، کارآفرینی و ثروتآفرینی از ویژگیهای دانشگاههای نسل سوم است.
وی با اشاره به اینکه شعارهای سالهای دهه ۹۰ رنگ و بوی اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی داشت، یادآور شد: تولید دانشبنیان یکی از مؤلفههای اقتصاد مقاومتی است و استقلال این اقتصاد برای پایدار بودن آن، مؤلفه دیگر است.
رئیس مرکز هماندیشی استادان دانشگاههای کشور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با درایت خود نسبت به نامگذاری سالها، براین مسئله تأکید داشتند که تا زمانی که دانش تولید ما متعلق به ما نباشد، نمیتواند اقتصاد ما مقاومتی باشد، بلکه وابسته است.
محمدنژاد با بیان اینکه عنصر اصلی دانشگاه نسل اول، آموزش محوربودن است، اظهار کرد: آموزش، تعلیم و تربیت مقدس است، ایجاد تربیت کریمانه و آگاهی دادن برای تغییر رفتار با تعلیم شروع میشود، برای تغییر رفتار دو روش وجود دارد، نخست قانونگذاری کردن و تحمیل سیاست جدید به منظور تغییر رفتار و دیگری آموزش دادن، فرهنگسازی و ایجاد آگاهیهای لازم و انتظار تغییرات داشتن که قطعاً کریمانه آن روش دوم است.
وی با تأکید بر اینکه عبور دانشگاه به سمت نسل سوم، بیتوجهی به آموزش قلمداد نمیشود، متذکر شد: تربیت نسل آیندهساز و مدیران کشور در دانشگاه صورت میگیرد به این معنا که حتی اگر دانشگاه خود به طور مستقیم خدمات ارائه ندهد اما باز جامعه وابسته به نیروی انسانی است که توسط دانشگاهها تربیت میشوند.
محمدنژاد با بیان اینکه دانشگاه نسل دوم به پژوهش توجه ویژه داشت اما مأموریت آموزشی دانشگاه نفی نمیشد، افزود: در این نسل دانشگاهها به دنبال توسعه مرزهای دانش و بیان حرف جدید و به کارگیری آخرین یافتهها و به کارگیری آن بود، در دانشگاه نسل دوم، دانشگاههای کشور در تمامی نقاط میهن به خوبی توانست به تولید علم و مقالات علمی بپردازند، ضمن اینکه رسالتهای نسل نخست دانشگاهها یعنی تربیت و انتقال فرهنگ و جلوگیری از گسست نسلی در نسل دوم به خوبی وجود داشت.
وی افزود: هرچند دانشگاهها در دو نسل نخست معدل خوبی داشتهاند، اما نسلهای دانشگاهی کشور را میشود آسیبشناسی و مورد تفحص قرار داد و خود دانشگاهها باید به این عرصه بپردازند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه نسل سوم معروف به دانشگاه کارآفرین است، توضیح داد: این نسل از دانشگاه به دنبال تجاریسازی علم و تأسیس شرکتهای دانشبنیان و نهایت خلق ثروت است که این شرکتها اقمار دانشگاه میشوند و دانشگاه را تبدیل به یک محله علمی به معنای واقعی که اجتماعی از همه عرصههاست خواهد شد و با تحت تأثیر قرار دادن محیط اطراف خود در صدد رفع مشکلات جامعه است.
محمدنژاد با طرح این موضوع که در این نشست باید به این سوال پاسخ داد که دانشگاه خود را دانشگاه نسل سوم میدانیم و اگر هست کدام حوزهها در این بخش موفقتر بودند، تشریح کرد: یک پرسش اساسی که با بیان دانشگاه نسل سوم مطرح میشود، این است که اصلا چرا باید دانشگاه نسل سوم داشت؟ آیا ایجاد نسل سوم دانشگاهها ضروری است؟ پس با توجه به این نسل دانشگاه، رسالت آموزشی، فرهنگی و تربیتی دانشگاهها چه میشود؟ در کلام مقام معظم رهبری کلید واژههای زیبایی همچون شاگردپروری، نگاه تربیتی و نگاه پدرانه درباره استادان بیان شده که این گویای این است که با تحقق نسل سوم دانشگاهها نقش آموزشی و تربیتی دانشگاه به هیچ وجه نباید فراموش شود.
وی با بیان اینکه دانشگاههای نسل چهارم و پنجم نیز برای دانشگاه متصور میشوند، ادامه داد: برای نسل چهارم دانشگاه اسامی مختلفی بیان شده که همه به غیرقابل تفکیک بودن دانشگاه از صنعت و بالعکس اشاره دارد و نسل پنجم را نیز دانشگاه تمدنساز مینامند که پیشرفت دانشگاه به حدی است که جامعه را به پیش میبرد.
رئیس مرکز هماندیشی استادان دانشگاههای کشور با بیان اینکه فرهنگ عنصر اصلی تمدن سازی است، خاطرنشان کرد: با این تفاسیر دانشگاه برای رسیدن به عرصه تمدنسازی از مسیر اقتصاد و تولید ثروت عبور میکند و این پرسش مطرح میشود که مسیر تعالی فرهنگ و ایجاد شدن آن، اقتصادی است یا خیر.
محمدنژاد با بیان اینکه نظریههای توسعه متعدد است، عنوان کرد: توسعه در نگاه ما مدرنیته است و ما به جامعه نگاه مادی داریم یا به دنبال بهبود اقتصاد از طریق یک نگاه جامع به مسائل هستیم. وی با تأکید بر اینکه فرق مدیریت اسلامی و غیراسلامی توجه به نیروی انسانی است، توضیح داد: رشد و بالندگی نیروی انسانی برای مدیریت افتخار است، انبیا آمدند تا استعدادهای انسان را شکوفا سازند که این مدیریت مطلوب است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/