دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1401 - 09:45
امیرعبداللهیان در جلسه علنی مجلس:

ابهامات جدی نسبت به سد سازی های ترکیه داریم/ ارسال هیئت ایران به کشور ترکیه برای مذاکرات آبی

وزیر امور خارجه گفت: در چهار ماه گذشته توانستیم هیئتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه و نیرو به ترکیه فرستادیم تا در موضوعات فنی با طرف ترکیه‌ای درباره سدسازی‌ها گفت‌وگو کنند.
کد خبر : 657787
امیرعبداللهیان مجلس



به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مورد سد سازی‌های کشور ترکیه اظهار کرد: برای ما در جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که ترکیه سدسازی‌هایی انجام دهد که نتیجه آن برای کشور ما ایجاد مشکل کند.


وی ادامه داد: من این موضوع را در دو نوبت از وزیر امور خارجه ترکیه درخواست کردم که سدسازی‌ها متوقف شود، ما درخواستی از ترکیه داشتیم تا کمیته آبی بین دو کشور ایجاد شود تا سدسازی‌های ترکیه باعث کمبود آب در کشور نشود و ایشان در پاسخ گفتند که سدهای ترکیه در مناطق کوهستانی وجود دارد و صرفا برای تولید برق استفاده می‌شود.ابهامات جدی نسبت به سد سازی های ترکیه داریم.


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در چهار ماه گذشته توانستیم هیئتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه و نیرو به ترکیه فرستادیم تا در موضوعات فنی با طرف ترکیه‌ای گفت‌وگو کنند، همچنین قرار است که هیئتی از کشور ترکیه به ایران ارسال شود تا مذاکرات فنی ادامه یابد.


امیرعبداللهیان بیان کرد: مایلم تأکید کنم بر روی سدسازی‌های عراق و تأثیر آن بر ایران، ما مذاکرات جدی هم با طرف عراق و هم با طرف ترک داشتیم، آقای محمودزاده توجه داشته باشند که در این هشت ماهه اخیر اقدامات و مذاکرات جدی داشتیم زیرا این مسئله دستور و مطالبه رئیس‌جمهور بوده است.


وی گفت: ما قطعا با مجلس همسو هستیم، حتما در اقداماتی که انجام دادیم با دولت عراق هم هماهنگ و همسو هستیم تا این کشور هم در جریان امورات باشد.


وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: علت اینکه ما تاکنون دعوای حقوقی نداشتیم این است که کشور ترکیه عضو کنوانسیون نیویورک نیست و ما نمی‌توانیم از این طریق دعوای حقوقی داشته باشیم، بلکه صرفا می‌توانیم با توجه به توافقات دوجانبه مرزی موضوع را پیگیری کنیم.


انتهای پیام/۴۰۱۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته