دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1401 - 15:28
صالحی مطرح کرد؛

لزوم برگزاری کرسی‌های علمی در سازمان‌های بین‌المللی/ ایران در معرض اخراج از سازمان‌های بین‌المللی قرار دارد

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: دانشمندان کشور، کرسی‌های بین‌المللی را با زحمت دریافت کرده‌اند؛ پیشنهاد می‌شود وزارت امور خارجه کرسی‌های علمی را در سازمان‌های بین‌المللی ایجاد کند تا دانشمندان بتوانند این کرسی‌ها را اِشغال کنند.
کد خبر : 657654
پیمان صالحی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، پیمان صالحی در نشست تخصصی دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران هرگز از دانشمندان برای چانه‌زنی استفاده نکرده است، اظهار کرد: دانشمندان کشور، کرسی‌های بین‌المللی را با زحمت دریافت کرده‌اند؛ پیشنهاد می‌شود وزارت امور خارجه کرسی‌های علمی را در سازمان‌های بین‌المللی ایجاد کند تا دانشمندان ما بتوانند این کرسی‌ها را اِشغال کنند.


معاون پژوهشی وزارت علوم به برگزاری اولین نشست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه در ایران در ۳.۵ سال قبل اشاره کرد و گفت: در آن زمان من رئیس این کمیسیون بودم و ۵۶ کشور عضو به ایران آمدند اما من اجازه دریافت و ارسال ایمیل نداشتم و به‌عنوان نمونه برای دریافت یک ایمیل سه روز زمان برد تا اجازه لازم صادر شود. تا زمانی‌که این جو امنیتی در دیپلماسی علمی برداشته نشود، راه به جایی نمی‌بریم. درخواست دارم مسئولان به مدیران علم و فناوری کشور اعتماد داشته باشند.


وی ضمن هشدار به مسئولان تاکید کرد: ایران به شدت در معرض اخراج از سازمان‌های بین‌المللی همچون سرن، سزامی و توآس است و این موضوع منوط به سال‌های اخیر نمی‌شود. به‌دلیل پرداخت نشدن حق عضویت پنج میلیارد دلاری در حال اخراج هستیم. ما در یونسکو جایزه اخلاق به‌نام ابن‌سینا را به ثبت رساندیم، اما حق عضویت خودمان را پرداخت نکردیم و به تدریج سایر کشورها این جایزه را به‌نام خود ثبت می‌کنند.


وی یادآور شد: از سوی دیگر ما هر سال به کامستک حق عضویت می‌دهیم، اما از آن بهره ای نمی‌بریم.


انتهای پیام/۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته