فقط یک درصد مطالعات تحقیقاتی به رفع مشکلات کشور میپردازد
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کرج، علیرضا عباسی در مراسم روز معلم و استاد و قدردانی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به آیه «لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» بیان کرد: فلسفه آیه این است که خداوند نعمتهای فراوانی را به ما ارزانی کرده و در قبال هیچ کدام از این نعمتها بر ما منت نگذاشته است، تنها جایی که خداوند بر مؤمنین منت نهاده، جایی است که پیامبری فرستاده که آیات خداوند را بیاورد و جامعه را تزکیه و تعلیم دهد.
بیشتر بخوانید:
مدارس مهارتی با محور روانشناسی ایجاد میشود
وی ادامه داد: امامخمینی(ره) نیز در این باره میفرمایند که معلمی شغل انبیاست؛ بنابراین وظیفه معلم نیز براساس آیه، تزکیه و تعلیم است و در جامعه اسلامی انتظار این است که معلمان اینگونه عمل کنند و این دو بال با هم حرکت کنند.
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با مقایسه وضعیت علمی دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در این برهه از زمان نیاز به جهاد تبیین داریم که وظیفه ما معلمان جامعه و استادان است که این مهم را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
این مسئول اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی وضعیت دانشجویی از نظر کمی رشد چشمگیری یافت و ناتوانی دوران قبل انقلاب در حوزه تحصیلات تکمیلی، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رفع شد و امروزه با همت استادانی که در نظام جمهوری اسلامی تربیت یافتند که افراد دلسوزی هستند، در بسیاری از رشتههای تحصیلات تکمیلی نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور وجود ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسل دوم دانشگاهها اظهار کرد: پس از رشد کمی و کیفی در حوزه آموزشی، دانشگاه در مرحله دوم به دانشگاه پژوهشمحور تبدیل شد و امروزه شاهد راهاندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشتههای مختلف و چاپ بیش از ۶۰ هزار اثر علمی در مجلات خارجی هستیم؛ اما با توجه به انجام پژوهش و تحقیقات و تولید ۳۰ تا ۴۰ هزار پایاننامه و رساله دانشجویی، متأسفانه حدود یک درصد از مطالعات تحقیقاتی به تحقق پیوسته و به رفع مشکلات کشور پرداخته است.
عباسی ادامه داد: در صورتی که در برخی از کشورها این آمار به بالای ۳۰درصد میرسد و باید این فاصله را تا جایی که میتوان کاهش داد و تحقیقات و پژوهشها مسئلهمحور شوند، انتظار این است از این سرمایههایی که هزینه میکنیم، بتوانیم مسائل و مشکلات کشور را برطرف کنیم. دانشگاهها را باید به سمتی سوق دهیم که موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی تعریف شده ناظر به مسائل کشور باشد و تحقیق صرفا برای تولید مقاله نباشد.
وی افزود: نسل دوم دانشگاهها، باید پژوهش محور بوده که در این زمینه رشد خوبی داشتهایم و فقط باید این پژوهشها را به سمت ناظر بر مشکلات کشور هدفمند کنیم.
این مسئول با تعریف نسل سوم دانشگاه که همان دانشگاه کارآفرین است، بیان کرد: دانشجویان باید مهارتمحور تربیت شوند تا پس از فارغالتحصیلی بتوانند با مهارت خود اشتغالآفرینی کنند، متولیان آموزش کشور و دستگاههای اجرایی باید زمینه را برای مهارتآموزی دانشجویان فراهم کنند تا در این زمینه به جای مدرکگرایی به سمت کسب مهارت رفته و در آینده دردی از خود و جامعه را برطرف کنند.
وی با تعریف از نسل چهارم دانشگاه افزود: نسل چهارم دانشگاهی که انتظار داریم با آن مواجه شویم، دانشگاه مسئولیتپذیر است، با توجه به مسائل متعدد در جهان اسلام و ایران و وجود دانشگاه و مجموعه استادان و دانشجویان انتظار میرود این مجموعه به عنوان یک مجموعه مسئولیتپذیر تربیت شود، اگر امروز دانشجویی تربیت شد که هم آموزش خوب، هم پژوهش خوب، هم کارآفرینی و مهارتآموزی با خودش به همراه داشته باشد، این فرد باید احساس کند در جامعه چه تکلیفی دارد و در قبال هم نوع خود چه مسئولیتی دارد و به همین دلیل دانشگاه ما و تربیت شده دانشگاه ما باید مسئولیتپذیر بار بیاید.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/