دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1401 - 15:08

دستورالعمل جدید طالبان در مورد حجاب زنان افغانستانی

طالبان اعلام کرد: خویشاوندان مردِ زنانی که صورت خود را در ملاءعام نپوشانند، ممکن است بازداشت یا از مشاغل دولتی اخراج شوند.
کد خبر : 657171
زنان افغان

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از رویترز، طالبان امروز (شنبه) حکم داد زنان افغان باید صورت خود را در ملاءعام بپوشانند. این حکم از سوی بلندپایه ترین مقام طالبان صادر شده است و انتظار می‌رود با واکنش جامعه جهانی و بسیاری از افغان‌ها مواجه شود.


سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان فرمان هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه را در کنفرانس مطبوعاتی در کابل قرائت کرد و گفت: اگر زنی در خارج از خانه صورت خود را نپوشاند، پدر یا نزدیک‌ترین خویشاوندِ مرد او مؤاخذه و درنهایت زندانی یا از مشاغل دولتی اخراج خواهد شد.


طالبان افزود: پوشش ایده‌آل صورت، برقع آبی است که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به نماد جهانی طالبان تبدیل شده بود. بیشتر زنان در افغانستان به دلایل مذهبی روسری به‌سر می‌کنند.


این گروه با فشار شدیدی مواجه شده است که به‌وسیله دولت‌های غربی رهبری می‌شود، اما برخی از علمای دینی و کشورهای اسلامی نیز به‌دلیل محدودیت‌های فزاینده طالبان درباره حقوق زنان، به این موج ملحق شده‌اند.


چرخشی غیرمنتظره در ماه مارس که در آن گروه طالبان دبیرستان‌های دخترانه را در صبحی که قرار بود بازگشایی شوند تعطیل کردند، خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخت و آمریکا را وادار کرد تا جلسات برنامه‌ریزی شده برای کاهش بحران مالی افغانستان را لغو کند. واشنگتن و سایر کشورها از زمانی که طالبان در ماه اوت قدرت را در دست گرفتند، کمک‌های توسعه‌ای را کاهش دادند و تحریم‌های شدیدی را بر سیستم بانکی این کشور اعمال کردند؛ موضوعی که افغانستان را به سمت ویرانی اقتصادی سوق داده است.


در ماه‌های اخیر طالبان محدودیت‌های خود را برای زنان افزایش داده است، ازجمله قوانین محدود کردن سفر آن‌ها بدون همراه مرد و ممنوعیت بازدید همزمان مردان و زنان از پارک‌ها.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته