قصه قهرمانی که شعار نمیدهد/ «موقعیت مهدی» پرفروشترین فیلم غیرکمدی و پرچمدار جدید سینمای دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به عنوان یکی از آخرین نمایندگان موفق سینمای دفاع مقدس این روزها روی پرده سینماها در حال اکران است. فیلمی که نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و جدا از اینکه در همان رویداد مورد توجه مردم، منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت، هیئت داوران این رویداد نیز روی خوشی به آن نشان دادند و آن را در ۱۴ بخش مختلف جشنواره نامزد دریافت سیمرغ کردند. البته از این تعداد پنج سیمرغ به فیلم اول هادی حجازیفر رسید که این تعداد نامزدی و برنده شدن برای یک کارگردان فیلم اولی اتفاق ویژه و مبارکی است.
باتوجه به استقبال خوب از این فیلم که تهیهکنندگی آن را حبیب والینژاد برعهده داشت، به انتخاب مدیران سینمایی «موقعیت مهدی» در کنار ۶ فیلم دیگر، در فهرست اکران نوروزی قرار گرفت و حالا نزدیک به دو ماه است که روی پردههای سینما در سراسر کشور اکران میشود. فیلمی در رابطه با زندگی و شهادت مهدی و حمید باکری که هادی حجازیفر، ژیلا شاهی، وحید حجازیفر، معصومه ربانینیا، روحالله زمانی، وحید آقاپور و... بازیگران مطرح آن هستند.
پیش از اینکه فیلم «موقعیت مهدی» با این نام تولید و در جشنواره به نمایش درآید، اعلام شده بود که هادی حجازیفر در حال تولید سریالی (با نام احتمالی عاشورا) در رابطه با شهید مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا است، سریالی به تهیهکنندگی ابوالفضل صفری که خود حجازیفر در آن ایفاگر نقش شهید باکری خواهد بود. همان موقع صحبتهایی در رابطه با ساخت یک فیلم سینمایی با همین مضمون در کنار سریال مطرح بود که این فیلم زودتر از سریال نهایی شد و به اکران هم رسید. اما پروسه تولید این فیلم و سریال، با حاشیههای ریز و درشت فراوانی مواجه شد.
یکی از حواشی این اثر به صحبتهای جنجالی حجازیفر در برنامه اینترنتی پژمان جمشیدی مربوط میشد، جایی که حجازیفر با عصبانیت از سنگاندازیها در مسیر تولید آن گلایه کرد. «این پروژه آخرین کاری است که در حوزه دفاع مقدس میسازم، بازی میکنم و اصلا آخرین کاری است در این ژانر که از ده کیلومتری آن رد میشوم! از بیرون که نگاه میکنند میگویند این فیلم جنگی است و همه برای تولیدش به آنها کمک میکنند، اما همه جیب ما را میزنند! هیچکس کمکی نمیکند و هرکسی میتواند مانع برای ما ایجاد میکند.»
گلایههای حجازیفر
بعد از این برنامه واکنشهای زیادی درباره این صحبتها مطرح شد و موجی حمایتی از حجازیفر و گروه تولیدش در فضای مجازی به راه افتاد که باعث شد بخشی از مشکلات این گروه مرتفع شود، مثل مشکلات مربوط به مجوزهای فیلمبرداری از مناطق جنگی که در اختیار ارتش بود و پس از گلایههای حجازیفر، خیلی سریع در اختیار آنها قرار گرفت تا بخشهای مربوط به مناطق عملیاتی این فیلم را جلوی دوربین ببرند.
با وجود تمام این حرف و حدیثها و گلایهها، «موقعیت مهدی» به عنوان نخستین خروجی مربوط به پروژه شهید باکری، به سرانجام رسید و سر از جشنواره فجر هم درآورد. بعد از حضور موفق در جشنواره و نظرات مثبت اکثر کسانی که فیلم را دیدند، این فیلم به اکران عمومی هم رسید و باوجود اینکه فیلم اکران نوروزی امسال موفقیت چندانی نداشتند، اما «موقعیت مهدی» به نسبت فضا و حال و هوایی که دارد اکران موفقی داشت.
این فیلم اثری قهرمانمحور به معنای واقعی کلمه است. قهرمان «موقعیت مهدی» فرماندهای است که میتوانید آن را باور کنید و بپذیرید که انسانی دست یافتنی بوده است. برعکس برخی از آثار قهرمانمحور که درگیر شعارزدگی میشوند، این فیلم به هیچ وجه چنین ضعفی ندارد و داستان، بازیها و کارگردانیاش کاملا اصولی، حرفهای و استاندارد است. شخصیتپردازی در این فیلم روندی کاملا منطقی دارد و هیچکدام از کاراکترهای فیلم از قالب خود بیرون نمیزنند. شاید این موضوع فقط درباره شخصیت حمید باکری خیلی جلوه نکند که باتوجه به مدیوم اثر که یک فیلم سینمایی با زمان محدود بود، میتوان گفت که به همین دلیل این شخصیت به اندازه مهدی باکری مورد توجه قرار نمیگیرد، نکتهای که به نظر میرسد در نسخه سریالی این مجموعه وجود نداشته باشد، چون حجازیفر در آنجا زمان کافی برای پرداختن به جنبههای مختلف شخصیتی برادران باکری و خانوادههایشان را دارد.
سینمایی که باید حفظ شود
«موقعیت مهدی» در بین فیلمهای اکران نوروز، در جایگاه دوم فروش قرار دارد و فیلمی که رقبای اصلیاش دو فیلم کمدی «سگبند» و «شادوران» بودند و اولین فیلم غیرکمدی امسال بود که از رکورد ۱۰ میلیارد تومان فروش گذشت. با احتساب میزان فروش این فیلم در سامانه سینماهای سیار، میتوان مدعی شد که نخستین ساخته هادی حجازیفر ۱۱ میلیارد تومان فروش داشته و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر به تماشای آن نشستهاند. رکوردی که شاید به نسبت بسیاری از فیلمهای قدیمی سینمای ایران، زیاد نباشد اما باتوجه به افت فاحش مخاطبان سینما و اینکه در ماههای اخیر صرفا فیلمهای کمدی در سینما پرفروش میشوند و به رکوردهای ۱۰ میلیارد تومانی و بالاتر میرسند، میتوان گفت که این فیلم تلاش موفقیتآمیزی داشته و جایگاه پرفروشترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران، برای آن جایگاه مهم و قابل اعتنایی است.
فیلمهای مربوط به دفاع مقدس برای مخاطبان پیگیر سینمای ایران، آثار جذابی است و در طول این سالها آثاری که در ژانر ساخته شدند و خارج از شعارزدگی به دنبال روایت داستان خود بودند، با اقبال عمومی مواجه شدند. «موقعیت مهدی» از آن دسته فیلمهایی است که هم مخاطب عام را راضی نگه میدارد و هم مخاطب خاص و منتقدان از آن استقبال میکنند، از آن آثاری که سینمای ما به شدت به آن نیاز دارد و باید نمونههای شبیه به آن زیاد ساخته شود.
شعارزدگی در فیلمها و سریالهای دفاع مقدسی آفتی است که گریبان آثار فراوانی را گرفته است و باعث شده در طول این سالها آثار زیادی در این ژانر ساخته شوند که حتی تلویزیون هم میل چندانی به پخش آنها بیش از یک بار ندارد و معمولاً در کشوی سازندگانشان خاک میخورند. ما هنرمندان زیادی داریم که در کارنامه هنریشان آثار موفق و خوبی در این ژانر داشتند و باید به آنها میدان داد که باز هم در این مسیر گام بردارند. اگرچه فرصت دادن به هنرمندانی همچون هادی حجازیفر و اعتماد کردن به داستانهایی که کشش لازم برای جذب مخاطب دارند هم میتواند نجاتبخش سینمای دفاع مقدس ما باشد، سینمایی که ارزش و جایگاه بالایی دارد و نباید آن را به سمت فراموش شدن و انزوا سوق داد.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/