کشورهای غیرمسلمان پرچمدار صنعت غذایی حلال هستند
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، محمدعلی امینی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه برندسازی حلال گفت: مؤسسه جهانی حلال که سال ۲۰۰۷ یعنی حدود پانزده سال قبل تأسیس شد هم اکنون ۵۷ کشور عضو دارد که همگی مسلمان هستند.
امینی در این باره افزود: محصولات حلال شامل گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، شیر، تخممرغ، مواد گیاهی، سبزیجات و افزودنیهای غذایی مانند ژلاتین و انواع طعمدهندههاست.
پژوهشگر حوزه برندسازی حلال با اشاره به اینکه قیمت برند غذای حلال حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد گرانتر از سایر محصولات مشابه است گفت: غذای حلال به دلیل بهداشتی بودن از مرغوبیت و کیفیت بهتری برخوردار است و به همین دلیل هم مورد استقبال کشورهای جهان قرار گرفته طور یکه علاوه بر مسلمانان، کشورهای غیرمسلمان نیز تمایل زیادی به مصرف غذای حلال دارند.
امینی وجود ۲ میلیارد مسلمان در جهان را یک بازار بسیار خوب برای ایران و سایر ورود کنندگان به این عرصه دانست و گفت: کشور آمریکا با داشتن ۸ میلیون مسلمان، یک بازار ۹۸ میلیارد دلاری تولید غذاهای حلال را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه کشورهای غیرمسلمان پرچمدار صنعت غذایی حلال هستند افزود: در حال حاضر فرانسه بهعنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گوشت ماکیان، ۷۵ درصد گوشت منجمد خود را با برچسب حلال صادر میکند و آمریکا هم بهعنوان سومین صادرکننده گوشت قرمز جهان حدود ۸۰ درصد محصولاتش را با برند حلال صادر میکند و این آمارها نشان میدهد که کاملاً به اهمیت بازار غذای حلال پی بردند.
استاد دانشگاه عنوان کرد: پیشبینیها حاکی از این است که تا ۱۰ سال آینده پنجاهدرصد کل سوپرمارکتهای اروپایی و آمریکایی محصولات غذای حلال را عرضه کنند و این در حالی است که سهم ایران از صادرات این محصولات همچنان یک درصد است.
وی وجود مشکلات فراوان در حوزه ترانزیت و بستهبندی و استانداردسازی غذای حلال را از جمله چالشها و موانع صادرات مواد غذایی حلال عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان و مسئولان باید موارد را بشناسند و رفع موانع تولید صورت گیرد.
پژوهشگر حوزه برندسازی حلال کشور مطرح کرد: کشور ما با برگزاری نمایشگاه غذاهای حلال میتواند بازار کشورهای هدف را تحت کنترل قرار دهد و باتوجهبه ظرفیتهای موجود در عرصه ماکیان و گوشت قرمز غذای حلال را صادر کند.
انتهای پیام/۱۰۲/
انتهای پیام/