دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1394 - 08:47
داورزنی:

خانواده والیبال تشنه حضور در المپیک است/ اگر فوتبال به بیراهه رفت مقصرش قراردادهای میلیاردی نیست

رییس فدراسیون والیبال گفت: مطمئن هستیم که تیم ملی والیبال ایران تنها در صورت یک اتفاق غیرمنتظره مانند جنگ جهانی به المپیک راه پیدا نمی کند.
کد خبر : 65674

فرزانه شریفی، گروه ورزشی- روزی که محمدرضا داورزنی به سرپرستی والیبال منصوب شد، زمانی بود که هفده سالی می‌شد یزدانی‌خرم بر کرسی ریاست این فدراسیون تکیه زده بود و به تصمیم محمدعلی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی برای رشد و توسعه کشتی بنا شد تا این عضو ورزشی- صنعتی حزب موتلفه‌ اسلامی به فدراسیون ورزش اول کشور برود. داورزنی با کارنامه ای ورزشی نظامی به سرپرستی والیبال رسید. قائم مقامی تربیت بدنی سپاه، موسس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه امام حسین(ع)، مدیر کلی تربیت بدنی در استان‌های کردستان، سمنان، کرمانشاه و خراسان رضوی ، مدیرکل هماهنگی اموراستان‌ها و مشاور رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات، ریاست فدراسیون چوگان، مدیرعاملی صنام و پیکان بخشی از سابقه‌ی مدیریت او بود. داورزنی به فدراسیون والیبال آمد و بعد از مدتی مجمع این رشته به داورزنی اعتماد کرد و ریاست فدراسیون را عهده دار شد تا پای مربیان بسیار بزرگ هم به ایران باز شود. «زوران گاییچ»، «خولیو ولاسکو» و این تازگی ها هم «رائول لوزانو». حالا 9 سال می شود که او مرد اول مدیریت والیبال ایران است. چند روز پیش هم مجمع آرام و بدون حاشیه فدراسیون والیبال برگزار شد و محمدرضا داورزنی برای سومین دور متوالی به مدت چهار سال دیگر رییس فدراسیون والیبال باقی ماند تا عمر مدیریتش به عنوان نفر اول والیبال در پایان این چهار ساله به عدد سیزده برسد. تا ما به این نکته ایمان بیاوریم که از مدیریت کارآمد و با ثبات در ورزش محال است ضرر ببینیم. هرچند که گاهی شایعه شد او به فوتبال می رود. اما داورزنی ماندن و محبوب کردن والیبال بین مردم را به حاشیه های فوتبال ترجیح داد.


انتخاب دوباره محمدرضا داورزنی به عنوان رییس فدراسیون والیبال برای بار سوم بهانه‌ای شد تا به سراغ مرد اول مدیریت والیبال برویم و در مورد چهارسال پیش رو و اهداف فدراسیون با او به گفت و گو بنشینیم. متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:


* انتخاب سه دوره متوالی به عنوان رییس فدراسیون والیبال نشانگر حضور تاثیرگذار شما بوده است، فدراسیون برای چهارسال آینده چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد.


- اعتقاد ما بر این است که در هیچ رشته ورزشی نمی توانیم به موفقیت رسید مگر اینکه این امر در سایه برنامه‌ریزی و استراژی بلندمدت محقق شود. به همین دلیل هشت سال پیش که ریاست فدراسیون والیبال را برعهده گرفتم از همان ابتدا هدفمان این بود که والیبال ایران را در سطح آسیا و به خصوص جهان ارتقا دهیم و برنامه‌های فدراسیون را بر مبنای این هدف پایه گذاری کردیم. اکنون هر کسی که در فدراسیون مسئولیتی بر عهده دارد به سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ما اشراف دارد و طبق آن امور را پیگیری می‌کند. روزی والیبال ایران آرزو داشت که از سطح آسیا فراتر رود و مقابل کشورهایی چون ژاپن و چین پیروز میدان شود اما هم اکنون به این توانایی رسیده‌ایم که کشورهای آسیایی تیم ملی ایران را قدرت مسلم آسیا می‌داند. اکنون از اهدافی که مد‌نظرمان بود تنها صعود به المپیک باقی مانده‌است و تلاش می‌کنیم به آن دست پیدا کنیم. البته در همین راه تغییرات زیادی هم در بخش‌های مختلف ایجاد کردیم و حالا با اطمینان می‌گویم که تیم ملی والیبال به المپیک صعود خواهد‌کرد. در واقع فدراسیون والیبال به عنوان یک پایلوت ورزشی اقداماتی را در کشور انجام داد و طی آن به همگان ثابت کرد که کشور ما پتانسیل ورزشی بسیار بالایی دارد به طوری که اکنون تیم‌های آسیایی از والیبال ایران به یک قدرت جهانی یاد می کنند.


* چهار سال پیش منتقدانی بودند که ادامه حضور شما را به ضرر والیبال می‌دانستند، اما انگار در این چهار سال آنها را هم قانع کرده‌اید به طوری که رای شما در مجمع انتخابی فدراسیون والیبال در تاریخ ورزش ایران قابل ملاحظه بود.


- اگر در مجمع انتخابی فدراسیون والیبال از 42 رای 41 نفر از اعضای مجمع به برنامه من رای دادند در اینجا شخص داورزنی مطرح نیست بلکه انسجام و ثبات مدیریتی مدنظر افراد بود. عملکرد فدراسیون در این چندسال به این صورت نبود که برای هر دوره برنامه جدیدی طراحی شود بلکه تمامی برنامه‌ها به صورت منسجم و پیوسته بود همین موضوع هم عامل موفقیت تیم ملی والیبال شد. موفقیت والیبال در شرایطی رقم خورد که کشور با مشکلات تحریم و کاستی های بسیار زیادی مواجه بود.


*بعد از انتخاب دوباره شما به عنوان رییس فدراسیون اعلام کردید که خون تازه‌ای به والیبال تزریق خواهید کرد آیا تغییراتی در فدراسیون اعمال خواهید کرد.


متاسفانه همه به اشتباه می گویند که عملکرد کواچ برای تیم ملی مفید نبود در صورتی که زمان رفتن این مربی والیبال ایران در رنکینگ جهانی سه پله صعود داشت و این نشان می دهد که کواچ هم برای تیم ملی خوب کار کرده است

- افرادی که در چند سال اخیر با ما همکاری می‌کردند انسان‌های شریف و شایسته‌ای بودند و به احتمال زیاد همچنان در کنار من خواهند ماند. البته ما باید در برخی برنامه‌های خود بازنگری کنیم و حتی در ساختار برخی کمیته‌ها تغییراتی ایجاد کنیم. ما تلاش می‌کنیم با کمک هیات‌ها و هم فکری تمام اعضا ترکیب مناسبی را برای رسیدن به اهداف خود جمع کنیم. تیم ملی هم اکنون در رده هشتم رنکینگ جهانی قرار دارد و ما به دنبال این هستیم که به رده ششم جهان برسیم که کار بسیار سختی خواهد بود هم‌اکنون تیم‌هایی مانند بلغارستان و صربستان عقب‌تر از ایران هستند و ما باید تلاش کنیم جایگاه خود را حفظ کنیم. در این راه باید خون جدیدی به والیبال تزریق کنیم تا بتوانیم ثبات داشته باشیم و قطعا باید برای المپیک 2020 ترکیب جوان و خوبی را دور هم جمع کنیم.


* در این چندسال اخیر فدراسیون والیبال عملکرد بسیار مثبتی داشته است اما این روزها بحث حضور در المپیک جدی‌ترین مسئله است به طوری که همه امور را تحت شعاع قرار داده‌ است.


- ما برای به بار نشستن تلاش‌های 10 ساله گذشته خود باید به المپیک ریو صعود کنیم. در همین راه تغییرات زیادی هم در بخش‌های مختلف ایجاد کردیم و حالا انتظار داریم با این ظرفیت و قابلیت تیم ملی والیبال در سال 2016 راهی المپیک شود. جامعه والیبال به این باور رسیده‌ است که برای رسیدن به هدف بزرگ باید تلاش کرد و ما هم برهمین مبنا 10 سال برنامه ریزی کردیم و حالا مطمئن هستیم که تیم ملی والیبال تنها در صورت یک اتفاق غیرمنتظره مانند جنگ جهانی به المپیک راه پیدا نمی‌کند. شرایط امروز والیبال ایران با سال 2012 بسیار متفاوت است چرا که تیم ما در آن زمان قدرت‌های طراز اول دنیا را به سختی شکست می‌داد اما امروز تیم‌های چون ایتالیا و لهستان مقابل ایران طعم تلخ شکست را چشیده‌اند.


* تاکید شما برای صعود تیم ملی والیبال به المپیک باعث نمی شود بازیکنان از نظر روحی و روانی فشار بالایی را تحمل کنند.


- تیم ملی برای رسیدن به المپیک ده سال زحمت کشید و بیشتر از من تک تک بازیکنان برای حضور در المپیک ریو انگیزه دارند.خوشبختانه امروز همه ملی پوشان تجربه بالایی دارند. اگر ملی پوشان در سال 2012 یک ست را غفلت نمی‌کردند به راحتی به المپیک لندن راه پیدا می‌کردند. به همین دلیل در مسابقات پیش رو به هیچ عنوان فرصت را از دست نخواهند داد تا تجربه تلخ چهارسال گذشته دیگر تکرار نشود. تیم ما به رغم همه مشکلات در سایه برنامه ریزی موفق عمل کرد و به طور حتم در سال 2020 تیم ملی والیبال بر روی سکوی قهرمانی می‌ایستد. این حرف ساده‌ای نیست که تیم ملی والیبال از رتبه 26 جهان به هشتمی جهان رسید وبرای این امر هم 9 سال تک تک خانواده والیبال زحمت کشیدند.


*با توجه به شایعاتی که در دوران حضور کواچ در ایران به گوش می رسید، بسیاری از مردم و کارشناسان نگران بازیکن‌سالاری در تیم ملی والیبال ایران هستند، فدراسیون این موضوع را چگونه مدیریت می کند.


-مردم نگران بازیکن‌سالاری در والیبال نباشند چرا که این موضوع به مدیریت قوی کادر فنی برمی‌گردد و در حال حاضر با تغییراتی که در کادر فنی ایجاد شده‌ است و انتخاب «لوزانو» به عنوان سرمربی به طور حتم دیگر شاهد بازیکن سالاری در تیم ملی نخواهیم بود. «لوازنو» یکی از مربیان بزرگ والیبال است و رفتارهای خاص خودش را دارد. ما باید کاری می‌کردیم که مدیریت در تیم ملی قوی شود و به همین دلیل هم «لوزانو» را انتخاب کردیم.


* آینده تیم ملی والیبال را با ترکیب «لوزانو» و «سیچلو» چطور می بینید؟


- من به آینده تیم ملی والیبال با ترکیب این دو مربی بسیار امیدواریم و یقین داریم کارنامه خوب «ولاسکو» با تیم ملی باز هم تکرار خواهد شد. طبق برنامه ای که «آناستازی» برای ورود به ایران به ما داده بود زمانی که این مربی به ایران می‌آمد و تمریناتش را شروع می کرد حدودا 30 جلسه ملی پوشان از تمرینات عقب می‌افتادند و این برای تیمی که قصد حضور در المپیک را دارد ریسک بسیار بزرگی بود بنابراین دست به انتخاب «لوزانو» زدیم.


* بهتر نبود تیم در ابتدا تمرینات را با سیچلو آغاز می کرد و بعد از آن مربی پرآوازه‌ای چون «آناستازی» به جای «لوزانو »هدایت تیم را برعهده می‌گرفت.


- «لوزانو» سابقه قابل قبولی در والیبال دنیا دارد و تیم‌ها و بازیکنان بزرگی را به جهان معرفی کرده و به المپیک رسانده است.ضمنا این مربی یک روانشناس مجرب است. اما موضوعی که برای فدراسیون مهم بود شخص «لوزانو» یا «آناستازی »نبود بلکه ارنج و ترکیب تیم از اولویت‌های ما بود. از طرف دیگر ما نیاز به یک اسم بزرگ در نیمکت کادر فنی داشتیم و به همین منظور «سیچلو» را به عنوان کمک مربی انتخاب کردیم. این مربی یکی از نام آشناهای والیبال جهان است اما هنوز مربی طراز اول نیست اما با شناختی که از بازیکنان دارد به همه خلق و خوی بازیکنان اشراف دارد و به راحتی با آنها ارتباط برقرار می کند از طرف دیگر رقبای ما در انتخابی المپیک ژاپن، چین و استرالیا است و باتوجه به اینکه سیچلو به مدت سه سال هدایت تیم والیبال قطر را برعهده داشته است از حریفان ایران هم شناخت بسیار خوبی دارد و می‌توانددر این موضوع کمک خوبی به «لوزانو» کند.بنابراین در شرایط فعلی بهترین گزینه بود تا در کنار «لوزانو» تیم را به یک هماهنگی و ثبات برسانند. والیبال بازی ثانیه‌هاست و بازیکنان باید از هر لحظه آن نهایت استفاده را ببرند.


علما و مراجع تقلید از شرایط استادیوم های ورزشی برای حضور بانوان ناراضی هستند و باید امکاناتی فراهم کنیم که این نگرانی برطرف شود

*در حال حاضر ملی پوشان در مسابقات لیگ حضور دارند و برنامه آماده سازی آنها از چه زمانی شروع خواهد شد.


-تیم ملی بزرگسالان از اوایل اسفند کار خود را آغاز می‌کند و اردوی اصلی تیم ملی از پنجم یا ششم فروردین‌ماه سال 95، با حضور تمام نفرات آغاز خواهد شد، البته یک مشکل بزرگ داریم چراکه اکثر تیم‌های خوبی که می‌توانیم با آنها بازی کنیم، بازیکنان خود را در اختیار ندارند. هم اکنون در حال رایزنی با کشور فرانسه لهستان و کره جنوبی هستیم تا اردوی مشترکی با آنها برگزار کنیم. با رئیس فدراسیون فرانسه صحبت کردم تا شرایط را به‌صورت دقیق‌تر برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی ژاپن بررسی کنیم، آنها هم درگیری‌هایی دارند که باید برطرف کنند. به احتمال فراوان ما برای آماده‌سازی خود با کره جنوبی بازی خواهیم کرد، همچنین با چند تیم اروپایی هم مذاکره‌ کرده‌ایم تا پیش از رقابت‌های انتخابی المپیک حداقل 4 بازی با تیم‌های اروپایی برگزار کنیم.


*تیم ملی با کواچ خوب شروع کرد اما در میانه راه عملکرد خوبی نداشت نگران این نیستید که این اتفاق باز هم برای تیم ملی تکرار شود.


- متاسفانه همه به اشتباه می‌گویند که عملکرد کواچ برای تیم ملی مفید نبود در صورتی که در زمان رفتن این مربی، والیبال ایران در رنکینگ جهانی سه پله صعود داشت و این نشان می‌دهد که کواچ هم برای تیم ملی خوب کار کرده است. تیم ملی والیبال حتی با کواچ هم می‌توانست به المپیک صعود کند اما شرایط ایجاد می‌کرد که ما با ریسک کمتری در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کنیم. بعد از مسابقات لیگ جهانی و عملکرد ضعیف بازیکنان جلسات متعددی برگزار کردیم و با بررسی عوامل متعدد به این نتیجه رسیدیم که تیم شادابی لازم را ندارد در حالی که قابلیت و پتانسیل بسیار بالایی داشت اما چه اتفاقی افتاده‌است که تیم ثبات و هماهنگی ندارد که پس از بررسی بیشتر به این نتیجه رسیدیم که شکل و مدیریت رهبری در تیم دچار مشکل است و گروهی که در ترکیب کادرفنی حضور دارند توانایی لازم را برای اداره تیم و ارتباط با بازیکنان ندارند. به همین دلیل با تمام احترامی که برای کواچ قائل بودیم اما ادامه همکاری با او میسر نبود. خانواده والیبال تنشنه حضور المپیک هستند و باید برای این امر هر کاری که در توانشان است انجام دهند.




*این روزها بحث قرارداد میلیاردی بازیکنان والیبال سر و صدای زیادی به راه انداخته‌است و همه نگران این هستند که پول‌های میلیاردی این ورزش دانشگاهی را به بیراهه بکشاند.


- مسائل فرهنگی، اخلاقی و تربیتی موضوعات کلان جامعه است و رفتار تک تک افراد یک اجتماع را تشکیل می‌دهد. اینکه چه اتفاقی می‌افتد تا در عرصه ملی در سال 12 هزار نفری همه افراد کنار هم یک بازی را تماشا می‌کنند اما برعکس در یک مسابقه‌ای با 200 تماشاگر شاهد بدترین رفتار هستیم باید ریشه ای بررسی شود.این مسائل به پول ارتباطی ندارد چرا که ما رفتارهای حرفه‌ای را نتوانستیم درست تعریف کنیم. مگر پول و قرارداد میلیاردی در ورزش حرفه ای دنیا وجود ندارد؟! به اعتقاد من پول و قرارداد بازیکنان نفس بدی ندارد. زمانی که بازیکنان ما با تیم‌های هم طراز دنیا روبه رو می شوند و مقابل آنها به برتری می‌رسید باید قرارداد این بازیکنان حدود 20 الی 30 درصد با بازیکنان طراز اول اختلاف‌داشته باشد وگرنه ممکن است بازیکن با پیشنهاد بالاتری از ایران برود. اگر پول در ورزشی مانند فوتبال بازیکنان را به بیراهه برد در اینجا مقصر قوانین و رفتار ماست و نباید به پول و قرارداد میلیاردی بازیکنان ایرادی بگیریم. این موضوع زمانی به ضرر ما خواهد بود که ندانیم این پول‌ها در کجا و چگونه استفاده می‌شوند. به همین منظور برای جلوگیری از این امر وزارت ورزش باید اقدامات جدی انجام دهد و فعالیت باشگاه ها حرفه‌ای‌تر شود و به راحتی مجوز برای باشگاه‌ها صادر نشود تا از ورود پول‌های بی اساس در ورزش کشور جلوگیری شود.


روزی والیبال ایران آرزو داشت که از سطح آسیا فراتر رود و در مقابل کشورهایی چون ژاپن و چین پیروز میدان شود اما هم اکنون به این توانایی رسیدهایم که کشورهای آسیا تیم ملی ایران را قدرت مسلم آسیا میداند.

*برخی از روند استعدادیابی نگرانند فدراسیون برای آینده والیبال ایران چه برنامه‌ای دارد و قرار است تیم ملی والیبال تا چندسال دیگر با این بازیکنان کار کند.


-بدون شک بعد از المپیک 2016 هدف‌گذاری ما فرق خواهدکرد و تنها به فکر المپیک 2020 خواهیم بود و در این راستا بر روی جوانان سرمایه گذاری می کنیم. ما تلاش می‌کنیم برای المپیک 2020 و البته مسابقات قبل از آن یعنی لیگ جهانی، قهرمانی جهان و مسابقات آسیایی، نسل جدیدی را دور هم جمع کنیم.در این راه باید استعدادهای جدیدی را به والیبال ایران، تزریق کنیم تا تیم قدرتمندتری را روانه مسابقات کنیم.با توجه به سیاست های کلان فدراسیون و برنامه ریزی‌های دقیقی که داشتیم نگرانی برای نسل آینده والیبال ایران نداریم چرا که از سال 2005 دوران پوستاندازی والیبال ایران آغاز شده‌است و اگر به ترکیب تیم دقت کنید همواره بازیکنان جوان‌تر به تیم ملی ملحق شدند.ما پشتوانه خوبی در سطح جوانان و امیدها داریم. از سال 2005 بازیکنانی چون سعید معروف مهدی مهدوی عادل غلامی به ترکیب تیم اضافه شدند و تا به امروز این روند ادامه پیدا کرده‌است. تیم‌های نوجوان جوانان و امیدها پشتوانه تیم ملی الف هستند و ما همواره برای آنها برنامه‌ریزی کرده ایم. هر تیم ملی در هر رشته‌ای باید ترکیبی از جوانان و تجربه را داشته باشد و این اصل مهم پیوسته در فدراسیون والیبال رعایت شده‌است.


* در جریان مسابقات لیگ جهانی حضور بانوان در سالن‌ها والیبال موضوع حساسی شده بود و تا جایی که فدراسیون جهانی والیبال هم به این موضوع واکنش نشان داد. هم اکنون فدراسیون برای صدور مجوز بانوان چه اقداماتی انجام داده است.


-ورود بانوان به سالن های والیبال را باید از نظر شرع و همچنین شرایط موجود بررسی کنیم. ما تلاش می‌کنیم که بانوان اجازه حضور در سالن‌های والیبال را داشته باشند اما باید تجهیزات و امکانات آن هم برای آنها فراهم شود به طوری که مراجع و علما هم رضایت داشته باشند. هم اکنون علما و مراجع تقلید از شرایط استادیوم‌های ورزشی ناراضی هستند و باید امکاناتی برای آنها فراهم کنیم که این نگرانی برطرف شود. به عنوان مثال باید جایگاه ویژه و جداگانه‌ای برای بانوان درنظر بگیریم که همه آنها در پروسه زمانی طولانی مدت اجرا می‌شود اما در این میان به حمایت وزارت ورزش و نیروی انتظامی هم نیاز داریم.


* متاسفانه در جریان مسابقات لیگ والیبال درگیری و حواشی بین بازیکنان و تیم‌ها به وجود آمد این موضوع برای یک ورزش دانشگاهی کمی نگران کننده‌است.


- هیچ فدراسیونی نمی تواند اخلاق و رفتار هوادار را تغییر دهد اما می‌تواند قوانینی و مقرراتی وضع کند که از تنش و درگیری جلوگیری کند. زمانی که در لیگ والیبال حاشیه و درگیری به وجود آمد ما این موضوع را از دو بعد بررسی‌ کردیم یکی اینکه برخورد انضباطی برای متخلفان در نظر گرفتیم و دیگر اینکه مسائل آموزشی و فرهنگی را تقویت کردیم. به این معنی که هوادار این موضوع را باور کرد که اگر درگیری و حواشی در جریان مسابقه به وجود بیاورد نه تنها خودش بلکه باشگاه مورد علاقه‌اش هم متضرر می‌شود. به طور حتم برای جلوگیری از درگیری در لیگ برتر در سال آینده در اساسنامه فدراسیون بندی اضافه می کنیم که باشگاه ها هواداران خودشان را اداره کند و اگر باشگاهی توانایی انجام این کار را نداشته باشد تا پیش بینی حذف از لیگ برتر هم خواهیم داشت.


* چندی پیش در خبرها خواندیم که «خولیو ولاسکو» از فدراسیون ایران بابت بدهی های گذشته به FIVB شکایت کرده است.


- این موضوع کذب محض است و نمی‌دانم این شایعات از کجا مطرح می‌شود. زمانی که «لوزانو» و «سیچلو» هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفتند اولین کسی که به ما تبریک گفت و این دو مربی را شایسته هدایت تیم ملی دانست او بود. حالا چطور ممکن است «ولاسکو» که همواره رابطه خوبی با فدراسیون والیبال دارد به خاطر بدهی گذشته از ما شکایت کند.


* برخی از اهالی ورزش ایران معتقدند که فضای کشور به هیچ عنوان المپیکی نیست و از طرف وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حمایتی از آنها صورت نمی گیرد فدراسیون والیبال از این نظر چه شرایطی دارد.


- المپیک میدان سخت مبارزه است و در مدت 4 سال گذشته کشور فرصت داشت تا برای این امر مهم برنامه ریزی کند.در حال حاضر هدف همه ورزش های المپیکی تنها کسب سهمیه است و در این میان هم باید شرایط به بهترین نحو باشد تا ورزشکار المپیکی بدون هیچ دغدغه‌ای به تمریناتش بپردازد.فدراسیون والیبال تا جایی که در توانش بوده از منابع دولت جدا شده است اما برخی از رشته ها به حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیاز دارند که در این 5 ماه باقی مانده بهترین عملکرد را داشته باشند. اما به هرحال باید به این امر توجه کنیم که داشته‌های فعلی کشور همین مقدار است و باید خودمان فضای المپیک را فراهم کنیم درست مثل زمانی که والیبال با بدترین شرایط راه رشد و ترقی را در پیش گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته