دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1401 - 10:08

ادعای طالبان در حمایت از رسانه‌های فاقد منابع مالی

طالبان اعلام کرد از رسانه های افغان که فاقد منابع مالی هستند، حمایت می کند.
کد خبر : 656667
ذبیح الله مجاهد



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، طالبان به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد که حکومت افغانستان از رسانه های افغان که منابع مالی خود از دست داده اند، حمایت می کند.


ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیام توییتری نوشت: دلیل اصلی توقف فعالیت تعدادی از رسانه ها (افغانستان) از زمان خروج نیروهای آمریکایی، اتکای آنها به منابع مالی خارجی بود.


وی در ادامه گفت : ما به رسانه‌ها در افغانستان اطمینان می‌دهیم که تمام تلاش خود را برای کمک به آنها برای حل مشکلات مالی انجام خواهیم داد.


سخنگوی طالبان تاکید کرد که طالبان از فعالیت های رسانه ای حمایت می کند و به رادیو و تلویزیون ها اجازه می دهد تا آزادانه در افغانستان در محدوده های قانونی فعالیت کنند.


مجاهد خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ خبرنگاری در زندان‌های خود نداریم، وقتی روزنامه‌نگاری برای شفاف‌سازی به ارگان‌های خاصی فراخوانده می‌شود، لزوماً به معنای حبس نیست.


پس از به قدرت رسیدن طالبان بر افغانستان در آگوست (مرداد) ۲۰۲۱، تعداد زیادی از رسانه ها به دلیل چالش های اقتصادی تعطیل شدند و انجمن های روزنامه نگاری جهانی نسبت به افزایش خشونت علیه کارکنان رسانه ها در این کشور ابراز نگرانی کردند.


مرکز خبرنگاران افغانستان (AFJC) و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AIJA) در یک گزارش مشترک پیرامون وضعیت خبرنگاران، می‌گویند که میزان خشونت‌ها علیه کارمندان رسانه‌ای در مقایسه با دوره جمهوریت دو برابر شده است.


این نهادها در سال گذشته به مناسب روز ملی خبرنگار، اعلام کردند که در سال جاری، دست‌کم ۱۱۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران و اقدام علیه رسانه‌ها را ثبت کرده‌اند.


بیش‌تر از ۴۰ درصد رسانه‌ها، شامل رادیو، تلویزیون، نشریه‌های چاپی و وب‌سایت‌های خبری که در مجموع ۵۷۸ رسانه می‌شوند، به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های کاری بسته شده‌اند.


این در حالی است که دست‌کم ۳۰ درصد رسانه‌های دیگر نیز در آستانه بسته‌شدن قرار دارند و در جریان روز یا هفته، تنها چند ساعت فعالیت می‌کنند.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته