باز شدن گره ترمینال شرق به دست شورای ششم/ گره خوردن افتتاح ترمینال شرق به دست شورای پنجم تهران
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تعطیلی پروژه ترمینال شرق و جابجایی آن اظهار کرد: در دورهای که از قضا خودم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بودم روی این موضوع یک مقداری حساسیت و پیگیری ویژه داشتیم. دلیل آن هم این بود که ساختار سفرهای بین شهری ما هم به لحاظ حجمی و هم به لحاظ کیفی تغییر کرده و ما باید یک تغییرات فیزیکی مناسبی برای این کار میدادیم.
وی افزود: نگاهی که ما آن موقع داشتیم این بود که ترمینالها به دو بخش تقسیم شوند. یک بخش ترمینالهای اصلی شهر که محلی باشد هم برای سوار و پیاده شدن مسافر، هم برای انجام خدماتی که خود آن شرکتهای تعاونیهای بین شهری نیاز دارند، مانند تعمیرات اتوبوس، استفاده از امکانات خوابگاهی، شستشو و آمادهسازی ماشین برای سفر، اینها نیاز به یک جاهایی دارند که این فضاها در اختیارشان باشد اما مسافر الزام ندارد که حتماً در این نقاط باشد.
تشکری هاشمی ادامه داد: به همین خاطر یک گروه دوم پایانهها هم به نام پایانههای اقماری تعریف کردیم که میتوانند خیلی جمع و جور و کوچک باشند، در مسیری که بیشترین تقاضا وجود دارد، اتوبوس سوارشان کند و به مقصد برساند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه به همین دلیل گفتیم نیاز نداریم یک ترمینال در شرق، یک ترمینال جنوب، یک ترمینال بیهقی داشته باشیم، واقعاً آنقدر نیازی نبود چون حجم سفرها هم کم شده بود گفت: آن موقع جمعبندیمان این بود که ما دو ترمینال نیاز داریم، یکی در شرق تهران که همین جایی که الان ساخته شده، دوم یک ترمینال در جنوب غرب تهران برای اینکه کسانی که از سمت جنوب یا غرب کشور میآیند، برای سوار و پیاده شدن به آنجا مراجعه کنند. به همین خاطر در نزدیکی آزادگان-چهاردانگه یک مکانیابی کرده بودیم که بتوانیم در آن محل ترمینال را احداث کنیم.
وی با اشاره به اجرای ترمینال شرق افزود: علیرغم اینکه حدود ۳۰ سال بود که مصوب شده بود آنجا ترمینال ساخته شود، اما عملاً کاری نشده بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه موضوع تملکهای ترمینال را انجام دادهایم گفت: در گذشته کار ساخت و ساز این ترمینال را شروع کردیم و در پایان دوره مسئولیت خودمان در شهرداری تهران با ۹۲ درصد پیشرفت آنجا آماده شد.
وی با بیان اینکه کارهای باقیماندهاش نصب چند پلهبرقی و چند آسانسور بود و بعد نظافت آماده افتتاح شده بود، گفت: متأسفانه در چهار سال دوره شورای پنجم کارهای آنجا را متوقف و رهایش کردند و خسارتهای زیادی به این ترمینال به دلیل رها شدن وارد شد. شیشهها شکست، وضع نگهداری خوب نبود فضای سبز از بین رفت، آسفالت و جداول و ... دستخوش آسیبهایی شدند و عملاً نهتنها استفاده نشد بلکه یک افتی هم آنجا به وجود آمد.
تشکری هاشمی بیان کرد: با دور دومی که ما وارد مباحث شهری شدیم و در شورا در خدمت مردم و با اعتماد به مردم قرار گرفتیم، این موضوع را دوباره پیگیری کردیم و دیدیم میتوانیم دوباره آن را به وضعیت مطلوب برگردانیم و بودجههای پروژه را برای سال ۱۴۰۱ یعنی امسال مصوب کردیم و در اولویت تکمیل قرار دادهایم.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد در ظرف همین سال جاری و چه بسا در طی سه، چهار ماه آینده ترمینال شرق قابل استفاده شود گفت: برای اینکه تمام فعالیتهای ترمینال شرق فعلی را به این مکان منتقل کنیم؛ هم اتوبوسهای بین شهری و هم سواریها را نیاز داریم.
عضو شورای شهر تهران افزود: خوشبختانه آنجا خطوط BRT ما وجود دارند و میتوانند خدمات ارائه دهند و یک دستور کار دیگری هم داریم که مترو خودش را به ترمینال جدید شرق برساند.
انتهای پیام/۴۱۷۲/
انتهای پیام/