دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1394 - 14:38

پاکستان خواهان مشارکت فعال طالبان در مذاکرات صلح شد

دولت پاکستان در افتتاحیه نشست چهارجانبه جدیدی که امروز شنبه با هدف احیای فرایند صلح میان کابل و جنبش طالبان برگزار شده است، بر لزوم مشارکت فعال جناح‌های مختلف طالبان افغانستان در مذاکرات تاکید کرد.
کد خبر : 65662

به‌‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان چین، افغانستان، پاکستان و آمریکا به همراه نماینده دولت پاکستان در این نشست چهارجانبه شرکت کرده‌اند. این در حالی است که به‌تازگی حملات تروریستی بی‌سابقه‌ای از سوی طالبان در نقاط مختلف افغانستان انجام شده است.


سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان گفت: «تلاش‌های مشترکی انجام شده است تا جنبش طالبان را راضی به مشارکت در فرایندی کند که در نهایت منجر به بازنگری ملموس در خشونت‌زایی این گروه شود.»


تاکنون در نشست‌های گذشته نماینده‌ای از جنبش طالبان حضور نداشته است.


عزیز در سخنان افتتاحیه دور سوم مذاکرات گفت: «باید تلاش‌های خود را در این مرحله بر اقناع جناح‌های مختلف حامی طالبان متمرکز کنیم تا در فرایند صلح مشارکت داشته باشند.»


وی افزود: «ما معتقدیم که ایجاد نقشه راه شفاف و عملیاتی برای فرایند صلح میان حکومت افغانستان و طالبان از اهمیت زیادی برخوردار است.»


دور نخست مذاکرات ماه گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد و در آن نمایندگان شرکت‌کننده خواستار گفت‌وگوی مستقیم میان کابل و طالبان شده بودند. دور دوم 18 ژانویه (28 دی) در کابل برگزار شد و در آن مشارکت کنندگان خواستار فراخواندن طالبان برای مشارکت بدون پیش‌شرط در مذاکرات شده بودند.


اولین مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان در ماه جولای (تیر) در منطقه‌ای نزدیک اسلام‌آباد برگزار ولی پس از انتشار خبر کشته شدن ملا عمر رهبر طالبان در همان ماه متوقف شد.



انتهای پیام/

برچسب ها: حملات تروریستی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته