دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1401 - 13:08

همه مواردی که درباره قرص ناپروکسن باید بدانید

ناپروکسن داروی محبوبی در ایران است. اما این روزها اسم آن را بیش از پیش می‌شنوید. چرا که این داروی ضد التهابی توانسته عملکرد خوبی در درمان بیماران کرونایی داشته باشد. ناپروکسن که به اسم داروی آلو هم معروف است؛ توسط متخصص باید برای شما تجویز شود. هر چند این دارو به صورت بدون نسخه هم در دسترس است اما توصیه دکترتو به شما این است که این دارو و همچنین داروهای دیگر را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.
کد خبر : 656179
image-20220501130619-1.jpeg



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، ناپروکسن داروی محبوبی در ایران است. اما این روزها اسم آن را بیش از پیش می‌شنوید. چرا که این داروی ضد التهابی توانسته عملکرد خوبی در درمان بیماران کرونایی داشته باشد. ناپروکسن که به اسم داروی آلو هم معروف است؛ توسط متخصص باید برای شما تجویز شود. هر چند این دارو به صورت بدون نسخه هم در دسترس است اما توصیه دکترتو به شما این است که این دارو و همچنین داروهای دیگر را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.


بهتر است قبل از اقدام به مصرف این دارو از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید تا با نحوه صحیح مصرف این دارو، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن آشنا شوید.


ناپروکسن برای چیست؟


همه مواردی که درباره قرص ناپروکسن باید بدانید


ناپروکسن برای از بین بردن دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایط مختلف به کار می‌رود. همچنین این دارو برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود. این دارو جزو دسته داروهای ضد التهاب قرار می‌گیرد. از دیگر اعضای این دسته‌ی دارویی می‌توان به آسپرین، دیکلوفناک، سلکوکسیب،‌ پیروکسیکام، ایندومتاسین، کتوپروفن، کتورولاک، مفنامیک اسید، ایبوپروفن اشاره کرد. اگر از این دارو برای درمان وضعیتی مانند آرتروز استفاده می‌کنید، در مورد داروهای مسکن و راه‌های درمانی کاهش درد با پزشک داخلی مشورت نمایید.


ناپروکسن یک مسکن قوی است؟


ناپروکسن یکی از مسکن هایی است که به نسبت باقی مسکن ها، قوی و موثر است. از این رو، بسیار اهمیت دارد که دوز دقیق و مناسب ناپروکسن را مصرف کنید. در صورتیکه ناپروکسن بیشتر از اندازه‌ی نیاز وارد بدن شود، می‌تواند ایجاد مشکلاتی چون اوردوز برای فرد مصرف کننده نماید.


انواع قرص ناپروکسن چیست؟


دو نوع ناپروکسن تجویزی وجود دارد؛


ناپروکسن معمولی


ناپروکسن سدیم


ناپروکسن سدیم سریع‌تر از ناپروکسن معمولی تاثیر می‌گذارد. در واقع عملکرد naproxen به دو شکل سریع و تاخیری است. ناپروکسن تاخیری، فرم‌های تاخیری یا طولانی اثر ناپروکسن است، که در زمان طولانی‌تری عمل می‌کنند، فقط برای درمان بیماری‌های مزمن مانند آرتروز یا اسپوندیلیت آنکیلوزان استفاده می‌شوند. این اشکال naproxen برای درمان درد حاد به اندازه‌ی کافی سریع عمل نخواهدکرد.


نحوه عملکرد داروی ناپروکسن


عملکرد داروی ناپروکسن ۲۵۰ یا ناپروکسن ۵۰۰ به شکل جلوگیری از ترشح برخی مواد طبیعی بدن است که موجب التهاب می‌شود. naproxen به آرامی جذب می‌شود و نباید در شرایطی مانند حمله نقرس که نیاز تسکین فوری دارند مورد استفاده قرار بگیرد.


ناپروکسن سطح پروستاگلاندین‌ها را کاهش می‌دهد. پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی هستند که نقش اساسی را در درد، تب و التهاب بر عهده دارند. بدن آن‌ها را در محل بافت آسیب‌دیده تولید می‌کند و باعث قرمزی، گرما، تورم و درد می‌شود. در نتیجه با کاهش غلظت پروستاگلاندین‌ها، التهاب و درد و تب کاهش می‌یابد. ناپروکسن در دسامبر ۱۹۹۱ توسط FDA تایید شد.


قرص ناپروکسن را چگونه مصرف کنیم؟


قبل از مصرف داروی ناپروکسن برگه اطلاعات و راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید با پزشک داخلی یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.


این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا دو بار در روز مصرف کرد.


قرص ناپروکسن ۲۵۰ یا قرص ناپروکسن ۵۰۰ را کامل قورت دهید و آن را نشکنید یا نجویید. زیرا ممکن است دارو سریع آزاد شود و خطر بروز عوارض جانبی آن افزایش می‌یابد.


این دارو را با یک لیوان کامل آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) بنوشید و تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف از مصرف این دارو دراز نکشید، مگر اینکه تجویز پزشک چیز دیگری باشد.


برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد.


برای اطلاع از شرایط مصرف، نحوه مصرف، عوارض دارویی و تداخلات دارویی ناپروکسن ۲۵۰ یا ناپروکسن ۵۰۰ بهتر است با متخصص داخلی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص داخلی آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و یا آنلاین با آنها مشورت کنید یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.


بعد از مصرف ناپروکسن چه مواردی را باید رعایت کرد؟


بعد از اینکه قرص ناپروکسن ۵۰۰ یا قرص ناپروکسن ۲۵۰ مصرف کردید، به مدت ۲۰ دقیقه نباید بر روی آن دراز بکشید. به حالتی نشسته باقی بمانید تا ۲۰ دقیقه طی شود. اما چرا نباید این کار را کرد؟ ناپروکسن می‌تواند باعث آسیب به لوله‌ی گوارش شود، اگر بلافاصله بعد از خوردن آن دراز بکشید.


همچنین اگر سابقه‌ی حساسیت نسبت به داروهای ضد التهاب دارید، نباید از ناپروکسن استفاده کنید. چون می‌تواند باعث واکنش‌های خطرناکی در بدن شود.


دوز مصرفی ناپروکسن چیست؟


دوز مصرف داروی ناپروکسن به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.


برای کاهش خطر خونریزی معده و بروز دیگر عوارض جانبی، مصرف این دارو را از کمترین دوز مؤثر شروع کنید.


دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیشتر از مقدار معین تجویزشده آن را مصرف نکنید.


مطابق تجویز دکتر عمل کنید.


قطع مصرف یک‌باره این دارو ممکن عوارض جانبی مانند توهم و تشنج را به همراه داشته‌باشد.


برای جلوگیری از عوارض ترک دارو؛ ممکن است قطع دارو به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی در طول یک دوره انجام‌گیرد.


برای وضعیت‌های مزمنی مانند آرتروز این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده، مصرف نمایید.


۱. ناپروکسن برای درمان کرونا


مصرف ناپروکسن برای درد یا تب از COVID-19 بی خطر است. به دلیل نگرانی اولیه مبنی بر اینکه داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است علائم کرونا را بدتر کنند، سازمان بهداشت جهانی در ابتدا استفاده از این داروها را توصیه نمی‌کرد. با این حال، آنها چندین روز بعد این توصیه را برگرداندند و در حال حاضر، برای درمان کرونا این داروهای ضد التهاب را توصیه می‌کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که ناپروکسن ۲۵۰ یا ناپروکسن ۵۰۰ در بهبود تب، لرز، سرفه و تعریق شبانه بیماران کرونایی موثر بوده‌است. در نتیجه در صورت ابتلا به کرونا، با مشورت دکتر داخلی، مصرف ناپروکسن ۲۵۰ یا ناپروکسن ۵۰۰ را شروع کنید.


ناپروکسن برای بعد از واکسن کرونا موثر است؟


امیدواریم که شما هم واکسن کرونا تزریق‌کرده‌باشید یا قصد این کار را داشته‌باشید. واکسن کرونا با همه خوبی‌هایش می‌تواند عوارضی هم داشته‌باشد. شاید شما هم آن را تجربه کرده یا در مورد آن شنیده و نگران باشید. عوارضی چون قرمزی محل تزریق و تورم کم آن، دست درد یا تب تا مقداری طبیعی است. به نظر می‌رسد داروهای ضدالتهاب مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن ۲۵۰ می‌توانند برای کنترل عوارض جانبی موضعی مانند درد در محل تزریق بعد از تزریق واکسن مصرف شود. اما استفاده از این داروها با هدف پیشگیری از عوارض و قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.


اگر درباره عوارض و همچنین سایر موارد مصرف قرص ناپروکسن سوالی دارید از مقاله داروی ناپروکسن مجله سلامت دکترتو دیدن فرمایید.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته