دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های روز پنجم جشنواره فیلم فجر

نظم نسبی به جشنواره بازگشت/ توهین‌های فیلم ده‌نمکی به خبرنگاران سالن را خالی کرد

در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، اعتراض‌های متعدد در نشست‌های خبری صبح، منجر به این شد که مسئولان دست به کار شوند و با کمک اهالی رسانه نظمی نسبی در کاخ جشنواره ایجاد کنند.
کد خبر : 65605

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با این حال پنجمین روز جشنواره در برج میلاد با حواشی بسیاری همراه بود.


اعتراض به ازدحام شب گذشته تا صبح روز پنجم در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی ادامه داشت و صبح نیز به نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها رسید. در اولین نشست که متعلق به فیلم «نفس» بود نیما حسنی نسب منتقد جلسه به بی نظمی شب گذشته انتقاد کرد و از خبرنگاران که با وجود ادامه داشتن فیلم‌ها تا پاسی از شب صبح دوباره در نشست‌های خبری حضور می‌یابند، تشکر کرد.


در نشست خبری فیلم «متولد 65» مجید توکلی به بی نظیم حاکم در کاخ جشنواره انتقاد کرد و گفت: «دیشب نگران این بودم که حادثه منا در برج میلاد تکرار شود.»


در نشست خبری فیلم «زاپاس» نیز عوامل فیلم به کیفیت بد صدا در هنگام نمایش این فیلم انتقاد کردند.


آخرین نشست روز پنجم به فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان اختصاص داشت که با تاخیر زیادی آغاز شد. در حالی که خبرنگاران در انتظار بودند و عوامل و بازیگران فیلم در جلسه حضور داشتند درمیشیان و امیر پوریا منتقد جلسه هنوز نرسیده بودند.


این تاخیر به قدری طولانی شد که اکران فیلم مستند «خوان بی خان» آغاز شد و پس از آن بسیاری از عکاسان و خبرنگاران رسانه‌ها به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند.


پس از ترک سالن در پی عذرخواهی درمیشیان و درستکار به‌دلیل تاخیر پیش‌آمده و توضیح اینکه ساعت نشست به آنها اشتباه اعلام شده، اهالی مطبوعات به احترام رضا درستکار به عنوان نماینده انجمن منتقدان و نویسندگان به سالن بازگشتند اما به جز یکی دو رسانه، مابقی از پوشش خبری این نشست امتناع کردند. برخی نیز تنها به گزارشی از حاشیه‌های این نشست اکتفا کردند.


در پایان جلسه نیز برخی از اهالی رسانه به نمایندگی از بقیه اعتراض خود به بی نظمی و بی‌احترامی‌های این چند روزه بیان کردند و از درستکار خواستند به عنوان نماینده انجمن منتقدان و نویسندگان اعتراضات خبرنگاران را به گوش مسئولان برساند.


اولین اکران متعلق به فیلم مستند «خوان بی خان» بود که به دلیل تداخل با نشست خبری فیلم «لانتوری» سالن خالی‌تر از روزهای پیش بود.


پس از آن نوبت به فیلم «زمناکو» و «چهارشنبه» در گروه هنر و تجربه رسید.


«زمناکو» که پیش از این جوایزی را ذر جشنواره‌های دیگر به دست آورده بود با استقبال اهالی رسانه مواجه شد و در مراسم فرش قرمز فیلم «چهارشنبه» که در غیاب شهاب حسینی بازیگر اصلی این فیلم برگزار شد، نام او در دست یکی از عوامل فیلم به چشم می‌خورد.


به دلیل مشکلات پیش آمده در شب گذشته کنترل ورودی به مرکز همایش‌های برج میلاد شدیدتر و مسئولین با تلاش بسیار سعی کردند نظم را بر کاخ جشنواره حاکم کنند که این تدابیر منجر به تشکیل صف‌های منظم در دو طرف درهای ورودی سالن‌های نمایش، کنترل شدید کارت‌های ورودی، توزیع فیش غذا زودتر از موعد همیشگی، باز نشدن درهای بالکن پیش از پر شدن سالن اصلی و اکران فیلم‌ها در دو سالن 4 و 5 به صورت همزمان با سالن اصلی بود که در نهایت موجب از بین رفتن مقدار زیادی از ازدحام و شلوغی و بی‌نظمی روزهای گذشته شد.


در این میان محمد حیدری و حسین پارسایی و مسئولان ستاد خبری جشنواره نیز به این امر کمک می‌کردند و از اهالی رسانه در مورد نتیجه کارهای انجام شده نیز می‌پرسیدند و اظهار کردند که حجم زیادی از افرادی که به صورت غیرقانونی با کارت‌های جعلی وارد سالن می‌شدند شناسایی و کارت‌هایشان توقیف شده است.


حیدری و پارسایی در میان صحبت‌های خود با خبرنگاران اذعان داشتند که برج میلاد دیگر مناسب برگزاری جشنواره فیلم فجر نیست.


فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به خواست او و پرویز پرستویی بدون مراسم فرش قرمز آغاز شد. پرستویی چندی پیش به ایسنا گفته بود: «جزو محالات است پایم را روی آن فرش بگذارم». در هنگام نمایش فیلم «بادیگارد» سالن اصلی و بالکن و همچنین دو سالن 4 و 5 مملو از جمعیت بود. «بادیگارد» با استقبال تماشاگران همراه شد.


سانس بعد به نمایش «من» اختصاص داشت که در ابتدای تیتراژ این فیلم توصیه شد افراد زیر 15 سال مخاطب آن نباشند.


«امکان مینا» ساخته کمال تبریزی سومین فیلم روز جمعه بود که با استقبال خوبی مواجه شد و باز هم در سالن 4 و 5 نیز به نمایش در آمد.


سانس آخر روز پنجم به «رسوایی2» اختصاص داشت که حتی سالن اصلی نیز کاملا پر نشد و در طول نمایش هم تعداد زیادی از سالن خارج شدند.


این فیلم که آغاز خیلی خوبی داشت در ادامه علاوه بر بی‌محتوا بودن، دیالوگ‌هایی توهین‌آمیز در مورد خبرنگاران داشت که منجر به ترک سالن توسط بسیاری از اهالی رسانه شد و با اعتراضات زیادی در ساعات اولیه صبح در فضای مجازی همراه شد.


در یکی از دیالوگ‌های این فیلم گفته شد: «حاج آقا این خبرنگارا به جای اینکه بشینن مث زنبور روی گل مث مگسا می‌شینن روی [...] از این کثیفا. اونام از این راه نون درمی‌آرن...»


یکی از مشکلات روز گذشته وضعیت پارکینگ بود و ظاهرا اختصاص بخشی از ظرفیت پارکینگ به بازدیدکنندگان از برج میلاد در روز جمعه باعث شد مراجعه‌کنندگان به کاخ جشنواره وسایل نقلیه خود را با فاصله زیادی نسبت به مرکز همایش‌ها پارک کنند.


پرویز پرستویی، بیتا فرهی، اکبر نبوی، جعفر صانعی مقدم، محمد آفریده، امیرحسین علم الهدی، امیر رضا خادم، امیر حسین آرمان، پرویز کرمی، بهنوش بختیاری، مسعود ده نمکی، مسعود رایگان، مینا ساداتی، مهران رجبی، کیومرث پوراحمد، سعید راد و محمد باقر قالیباف از چهره‌های جدید کاخ جشنواره در روز پنجم بودند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته