دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1401 - 13:57

دیپلمات ایرانی: در مرز با افغانستان منازعه جدی رخ نداده است

معاون سفیر ایران در کابل، پیرامون تنش اخیر مرزی با افغانستان، تاکید کرد که در این باره منازعه جدی به‌وجود نیامده است.
کد خبر : 655363
سید حسن مرتضوی



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، «سید حسن مرتضوی»، معاون سفیر ایران در افغانستان درباره تحولات مرزی اخیر تصریح کرد: مشکل پیش آمده درباره یک نقطه مرزی مورد اختلاف است و طالبان بحث اختلاف مطرح نکرده است و بحث آسفالت جاده بود که از سوی ایران ممانعت ایجاد شد.


معاون سفیر ایران در کابل افزود: ایران به این دلیل ممانعت به عمل آورد تا اول اختلاف مرزی حل و بعد برای آسفالت جاده اقدام شود؛ طالبان بدون اطلاع ایران آسفالت‌ریزی جاده را در منطقه مرزی مورد اختلاف در دستور کار داشت.


مرتضوی اظهار کرد: در چنین شرایطی سوء تفاهمی پیش آمد و روز سه‌شنبه با مقامات وزارت دفاع دولت طالبان در کابل درباره مسائل مرزی جلسه برگزار شد و در این جلسه مقامات وزارت دفاع دولت طالبان اعلام کردند، دولت طالبان در افغانستان به دنبال تخاصم با همسایگان نیست تا مساله مرزی ایجاد کند و مسئولان ارشد طالبان تاکید دارند، مرز ایران، مرز صلح و دوستی است.


مرتضوی خاطرنشان کرد،:نزدیک به ۵ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند و دولت طالبان قدردان این سیاست ایران است و مراقبت می‌کنند تا مشکل مرزی پیش نیاید.


معاون سفیر ایران در کابل تاکید کرد، همچنین قرار شد هیاتی از طالبان و هیاتی از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران امروز در نقطه مرزی برای رفع سوء‌تفاهم پیش آمده نشست مشترک اولیه داشته باشند تا نشست اصلی پس از ماه رمضان برگزار شود.


همچنین قرار است وزیر مهاجران افغانستان برای حل تنش‌های ایجاد شده میان مرزبانان ایران و افغانستان و در عین حال بررسی مشکلات پناهجویان افغان در آستانه عید فطر به ایران سفر کند.


این سفر در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته گذشته تنش مرزی میان ایران و افغانستان افزایش یافته است.


وزارت دفاع طالبان روز گذشته اعلام کرد که تنش‌های مرزی میان دو طرف پایان یافته و فعالیت گذرگاه اسلام قلعه بعد از یک روز توقف دوباره به حالت عادی برگشته است.


«عنایت الله خوارزمی»، سخنگوی وزارت دفاع ملی طالبان گفت: «تنش‌های ایجاد شده میان دو طرف بر اساس یک سوء تفاهم بوده و به‌صورت کامل حل شده است.


پیش از این، «انعام‌الله سمنگانی» معاون سخنگوی دولت موقت طالبان با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران و سرپرست وزارت امور خارجه طالبان از سفر هیات طالبان به ایران خبر داده بود.


به گفته وی، وزرای خارجه ایران و افغانستان درباره مشکلات عمومی مسافران و مهاجران افغانستانی در ایران، روابط دوجانبه، نمایندگی‌های دیپلماتیک و امنیت دیپلمات‌ها، تجارت، اقتصاد و سایر موضوعات بحث و گفت‌وگو کردند و طرفین اعلام کردند که اجازه نخواهند داد دشمنان از طریق تبلیغات بین مردم افغانستان و ایران کینه، بدبینی و فتنه ایجاد کنند.


وی افزود: «هیات افغانستان در آینده نزدیک به ایران سفر خواهند کرد تا در مورد افغان‌های مقیم این کشور گفت‌وگو کنند».


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته