دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1401 - 08:56
گزارش روز شصت‌وسوم جنگ در اوکراین؛

حملات هوایی بی‌امان روسیه به آخرین سنگر اوکراینی‌ها در آزوفستال/ نبرد شدید در میکلایف

منابع میدانی از حملات شدید جت‌های جنگنده روسیه به منطقه صنعتی آزوفستال در ماریوپل و نیز از نبردی خونین بین سربازان روس و اوکراینی در اطراف میکلایف در جنوب خبر داده‌اند.
کد خبر : 655242
حمله هوایی

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، مقامات اوکراینی مدعی شده‌اند که نیروهای هوایی روسیه در چندین سورتی پرواز، منطقه صنعتی آزوفستال که آخرین سنگر ملی‌گرایان افراطی در اطراف شهر بندری ماریوپل است را به‌شدت بمباران کرده‌اند.


خبرها در ایالت خرسون متناقض است. روس‌ها از تسلط کامل بر این ایالت خبر داده‌اند و اوکراینی هم به‌نوبه خود از بازپس‌گیری چندین شهرک و روستا در نزدیکی میکلایف در شمال خرسون سخن گفته‌اند.


به نظر نمی‌رسید که تمرکز جنگ از منطقه دونباس در شرق اوکراین به جنوب کشیده شود اما تحلیلگران معتقدند از زمانی که روسیه از طرح خود برای اتصال دونباس به کریمه سخن گفت نگاه هر دو سوی جنگ به منطقه خرسون متمرکز شد.


به نظر می‌رسد در روز شصت‌وسوم جنگ شاهد شدیدتر شدن حملات به آزوفستال، تشدید نبرد در اطراف شهر میکلایف و نیز تسریع عملیات پیشروی نیروهای روسیه در دونباس باشیم.


رزمایش نظامی روس‌ها در دریای ژاپن


انبار تسلیحات آمریکایی در جنوب اوکراین منهدم شد


وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد با استفاده از موشک‌های کالیبر انبار سلاح‌های وارداتی از آمریکا و اروپا را در منطقه «زاپوریژیا» اوکراین هدف قرار داده است.


وزارت دفاع روسیه در به روز رسانی روند «عملیات نظامی ویژه» این کشور در اوکراین اعلام کرد، آشیانه‌های حاوی انبار بزرگ سلاح و مهمات خارجی با موشک‌های کالیبر در قلمروی کارخانه آلومینیوم زاپوریژیا منهدم شد.


طبق این گزارش، نیروی هوایی روسیه همچنین شبانه ۵۹ مرکز نظامی اوکراین را مورد اصابت قرار داد. پدافند هوایی روسیه هم ۱۸ پهپاد اوکراینی و یک موشک تاکتیکی «توچکا-یو» را سرنگون کرد.


بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، از ابتدای عملیات این کشور در اوکراین، ۱۴۱ فروند هواپیمای اوکراینی، ۱۱۰ بالگرد، ۶۰۷ پهپاد، ۲۷۳ سامانه موشکی ضدهوایی، دو هزار ۵۹۶ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۲۹۶ تأسیسات سیستم پرتاب چندگانه موشک و یک هزار و ۱۳۴ قبضه سلاح منهدم شده است.



نقشه میزان وابستگی کشورهای اروپایی به واردات گاز از روسیه


نقشه میزان وابستگی کشورهای اروپایی به گاز روسیه


بر اساس نقشه میزان وابستگی کشورهای اروپایی به واردات گاز از روسیه می‌توان به این نتیجه رسید که در کوتاه و شاید میان‌مدت کل اروپا با بحران انرژی روبرو خواهد شد.


به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، نقشه میزان وابستگی کشورهای اروپایی به واردات گاز از روسیه نشان می‌دهد که ۲۱ کشور اروپایی از ۶ تا صد درصد به واردات گاز از روسیه وابسته هستند.


کشورهای ایتالیا، آلمان، جمهوری چک، فرانسه، بلغارستان، رومانی، یونان، فنلاند، سوئد، لهستان، اوکراین، اسلوونی، اسلواکی، مجارستان،هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، استونی، لتونی، لیتوانی و ایرلند کشورهایی هستند که به واردات روسیه شدیداً متضرر خواهند شد.


روسیه دارنده بزرگ‌ترین ذخایر گاز در اروپاست و کشورهای این قاره حدود ۴۰ درصد گاز مصرفی خود را از روسیه خریداری می‌کنند.


نقشه پیشروی ارتش روسیه در خاک اوکراین (روز شصت‌ودوم)


حملات هوایی بی‌امان روسیه به آخرین سنگر اوکراینی‌ها در آزوفستال/ نبرد شدید در میکلایف بین سربازان روس و اکراینی در میکلایف

رنگ قرمز: تحت کنترل روسیه - سفید: تحت کنترل اوکراین - خاکستری: روسیه داعیه تسلط دارد - هاشور کمرنگ: منطقه عملیاتی - آبی: ادعای باز پس‌گیری توسط اوکراین


مقامات اوکراین: روسیه در یک روز ۳۵ حمله هوایی به آزوفستال انجام داد


مقامات اوکراینی گفته‌اند که نیروهای روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ حمله هوایی به کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل انجام داده‌اند.


پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپل، گفت: «روسیه در ۲۴ ساعت گذشته حملات خود را به‌شدت تشدید کرده و از بمب‌های سنگری استفاده می‌کند.»


وی افزود: با پاک‌سازی آوار، تعداد مجروحان مشخص خواهد شد.


روز گذشته با باز شدن کریدور بشردوستانه، تلاش شد که غیرنظامیان به صورت کامل به مناطق امن منتقل شوند. 


ارتش اوکراین مدعی بازپس‌گیری ۳ شهرک در نزدیکی میکلایف شد


مشاور رئیس وزارت امور داخلی اوکراین گفت: ارتش اوکراین اکنون کنترل کامل سه شهرک در منطقه میکلایف را در اختیار دارد.


آنتون گراشچنکو در حساب تلگرامی خود نوشت: «نیروهای مسلح اوکراین کنترل کامل بر سه شهرک شیروکویه، لیوبینو و نووپتریوکا در غرب اسنیهوریوکا را به دست گرفتند.»


روسیه: اوکراین کنترل تمام منطقه خرسون را از دست داد


وزارت دفاع روسیه خبر داده است که اوکراین کنترل تمام منطقه خرسون و همچنین بخش‌هایی از سه منطقه دیگر را از دست داده است.


در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که ارتش روسیه پیشروی سریع و قاطعی در این منطقه داشته است.


وزارت دفاع تأکید کرد که کنترل کامل منطقه خرسون در دست سربازان روسیه است.


اوکراین: سامانه موشکی روسیه را در جزیره اسنک منهدم شد


ارتش اوکراین گفته است که نیروهایش یک سامانه موشکی زمین به هوای روسیه را در جزیره اسنک که در زبان اوکراینی به جزیره زمینی معروف است، در دریای سیاه منهدم کردند.


ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در فیس‌بوک نوشت: سامانه موشکی زمین به هوای استرا-۱۰ روسیه در جزیره اسنک منهدم شد.


در این پست فیس‌بوکی همچنین آمده است که نیروهای روسیه روز سه‌شنبه از طریق روستاهای تاوریسکویه و نوایا زاریا به سمت منطقه میکلایف پیشروی کردند، "اما متحمل خسارات قابل‌توجهی شدند و عقب‌نشینی کردند."


پوتین: بحران با اوکراین بدون حل مسئله مرزهای کریمه و دونباس حل نمی‌شود


رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که بحران با اوکراین بدون حل مسئله مرزهای شبه‌جزیره کریمه و منطقه دونباس حل نخواهد شد.


یکی از اهداف اصلی حضور نیروهای روسیه در خاک اوکراین تأمین امنیت روس تباران منطقه دونباس و کریمه است.


روسیه از امروز صادرات گاز به بلغارستان را متوقف می‌کند


بلغارستان اعلام کرد که شرکت گازپروم روسیه خبر داده که از روز چهارشنبه صادرات گاز به بلغارستان را متوقف می‌کند.


برخی از گزارش‌ها از قطع شدن گاز روسیه به لهستان نیز خبر داده‌اند.


مسکو: غربی‌ها برای ارسال تسلیحات به اوکراین در حال رقابت هستند


سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که غربی‌ها برای ارسال تسلیحات به اوکراین در حال رقابت با یکدیگر هستند.


به نظر می‌رسد شرکت‌های اسلحه‌سازی غربی با شروع جنگ در اوکراین بازار مناسبی را برای خود یافته‌اند و تمایل زیادی هم به صادرات سریع همه نوع سلاح به این کشور دارند.


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته