دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1394 - 15:40
چگونه ناامنی و شرایط اقتصادی باعث می‌شود دانشجویان آسیایی دانشگاه‌های آسیا را ترجیح دهند

آسیا جای آمریکا و اروپا را در جذب دانشجوی بین‌المللی خواهد گرفت

یونی‌ورسیتی‌وردنیوز در گزارش اخیر خود به بررسی وضعیت دانشجویان بین‌المللی پرداخت و پیش‌بینی کرد کشورهای آسیایی بازیگران اصلی جذب دانشجویان بین‌المللی در سال‌های آینده هستند.
کد خبر : 65508

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از یونی‌ورسیتی ورد نیوز تغییراتی در جای جای جهان رخ داده است که تنها شامل تغییرات ژئوپولتیک، سیاسی و اقتصادی نیست. آموزش عالی یکی از همین حوزه‌ها است که در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده و انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز بیشتر تغییر کند.


آمار فعلی جابجایی دانشجویان بین‌المللی


طبق گزارش OECD «سازمان توسعه و همکاری اقتصادی» در سال 2015 تعداد دانشجویانی که در کشوری دیگر مشفول به تحصیل شدند، به 5میلیون نفر رسید. این میزان در سال 2000، 2.1 میلیون بود.


این گزارش نشان داد که بیشتر دانشجویان بین‌المللی از آسیا بودند. همچنین سال گذشته 712هزار چینی برای ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی به کشورهای دیگر مهاجرت کردند و چین صاحب بیشترین نرخ مهاجرت دانشجویان شد.


ایالات متحده آمریکا پذیرای بیشترین میزان دانشجویان بین‌المللی بود، و بعد از آن انگلیس، کانادا، استرالیا، آلمان و نیوزلند در رتبه‌های دوم تا ششم قرار گرفتند.


اگرچه آمریکا پذیرای بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی در دنیا است اما نرخ رشد دانشجویان بین‌المللی در آمریکا نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشت. طبق نظرسنجی‌هایی که در آلمان، یونان و کشورهای آمریکای جنوبی انجام شد افزایش ناامنی در ایالات متحده باعث شد تمایل دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آمریکا کاهش پیدا کند. به عنوان مثال تعداد دانشجویان چینی مقطع تحصیلات تکمیلی که برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتند، طی 3 سال اخیر به صورت مداوم کاهش داشته است. پیش‌بینی شده است که دانشجویان بین‌المللی و خانواده‌هایشان در آینده به دنبال کشورهایی هستند که امنیت آن‌ها را بیشتر تامین کند.


کاهش رشد اقتصادی در چین هم می‌تواند یکی از دلایل کاهش تعداد دانشجویان چینی که به کشوری دیگر برای ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنند باشد. البته چین با افزایش کیفیت دانشگاه‌های خود در سال‌های اخیر توانسته علاوه بر جذب دانشجویان چینی دانشجویان بسیاری را نیز از کشورهای اندونزی و کره جذب کند.


آسیا یکی از نقاطی است که در سال‌های آینده می‌تواند پذیرای تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین‌المللی باشد. هم ژاپن و هم مالزی اهداف بزرگی درباره جذب دانشجویان بین‌المللی برای خود در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال تعداد دانشجویان بین‌المللی در مالزی با افزایش 100 درصدی همراه بوده است. تعداد دانشجویان بین‌المللی کشور مالزی در سال 2007 تنها 45 هزار نفر بود که این میزان در سال 2015 به 110هزار نفر رسید.


از طرفی کالج‌‌ها و دانشگاه‌های آفریقایی در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در تحرک دانشجویان بین‌المللی هستند، به عنوان مثال در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی مانند برزیل و مکزیک دولت سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای بورسیه دانشجویان انجام داده است.


این گزارش هم‌چنین نشان داده که افزایش حملات تروریستی در دنیا باعث شده که تعدادی از کشورها قوانین سخت‌تری برای اعطای ویزای دانشجویی در دوران تخصیل و اعطای ویزا به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تدوین کنند. اقداماتی که می‌تواند یکی از عوامل کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی در اروپا و آمریکا باشد.


رقابت برای جذب دانشجویان بین‌المللی که بیشتر بین کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا وجود دارد در آینده به رقابت بین کشورهایی نظیر چین، ژاپن، نیوزیلند، مالزی و سنگاپور تبدیل می‌شود.


در آینده به ویژه کشورهای آسیایی سعی می‌کنند دانشجویان بومی را جذب کنند یا شرایطی را فراهم آورند که دانشجویان کشورشان در کشورهای همسایه به تحصیلات خود ادامه دهند.


پیش‌بینی می‌شود همکاری‌های مشترک علمی بین کشورها نظیر برگزاری دوره‌های مشترک آکادمیک یا اعطای مدارک مشترک دانشگاهی افزایش پیدا کند. همچنین تمایل دانشجویان به ثبت‌نام در دوره‌های آنلاین و MOOC یا massive open online course افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال سال گذشته تعداد دانشجویانی که در دوره‌های MOOC ثبت‌نام کردند 2 برابر شد. در حال حاضر 4200 برنامه آموزشی توسط 500 دانشگاه در MOOC وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال های آینده افزایش پیدا کند.


آشفتگی و نابسامانی در خاورمیانه و افزایش تعداد آوارگانی که به اروپا می‌روند بدون شک آینده دانشجویان و تعداد آن‌ها در این بخش‌های دنیا را دستخوش تغییرات بسیاری می‌کند.


بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا به دلیل افزایش حملات تروریستی باید امنیت دانشگاه‌ها و کالج‌های خود را بیش از پیش افزایش دهند، شاید حتی در آینده آن دسته از دانشگاه‌هایی را که امنیت آن‌ها به طور کامل تامین نشده است را تعطیل کنند. همین عامل می‌تواند تاثیر چشمگیری در تعداد دانشجویان بین‌المللی در این کشورها داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته