دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1401 - 11:38
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ به تعویق می‌افتد؟

در حالی تعدادی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ خواستار تعویق برگزاری این آزمون شده‌اند که مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور می‌گویند آزمون در موعد مقرر برگزار می‌شود.
کد خبر : 655040
میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی از آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۱/ نجف آباد

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – پروین طالبیان؛ قرار است آزمون کارشناسی ارشد در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه برگزار شود، حال که موج جدیدی از کرونا به پا نخواسته برخی از داوطلبان دست به گریبان فاصله زمانی آزمون‌های سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شده‌اند. این داوطلبان معتقدند که به دلیل تعویق آزمون سال ۱۴۰۰ باید آزمون سال ۱۴۰۱ نیز در زمانی دیگر غیر از زمان تعیین شده برگزار شود. آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ پس از چند بار تعویق در روزهای ۶ تا ۸ مردادماه برگزار شده است، داوطلبان معترض می‌گویند که آزمون کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۱ نیز باید در مردادماه برگزار شود.


این داوطلبان پس از اینکه از سازمان سنجش آموزش کشور برای دستیابی به خواسته‌شان ناامید شدند به دیوان عدالت اداری متوصل شدند تا بلکه این مرجع قضایی همانند موارد دیگر نظیر آزمون دستیاری پزشکی دست به کار شود و دستور تعویق آزمون صادر کند.


هنوز که دیوان در این زمینه تصمیمی نگرفته شاید بهتر باشد کمی در این موضوع دقیق شویم. آزمون کارشناسی ارشد همانند بسیاری از آزمون‌ها دو دسته داوطلب دارد، اول داوطلبانی که برای اولین بار در آزمون شرکت می‌کنند. به نظر نمی‌رسد که برای این داوطلبان تاریخ آزمون سال گذشته اهمیتی داشته باشد چراکه این داوطلبان از سال گذشته خود را برای آزمون آماده کرده‌اند. دسته دوم داوطلبانی هستند که پارسال آزمون داده و قبول نشده‌اند. از آنجایی که منابع آزمون ارشد عموماً یکسان است حال رعایت فاصله زمانی آزمون‌ها چه تأثیر در نتیجه دارد، مشخص نیست.


امکان تغییر حوزه امتحانی


با این حال  سازمان سنجش با جدیت قصد دارد آزمون را در موعد مقرر برگزار کند و در اقدامی کم‌سابقه امکان جابه‌جایی حوزه آزمون را برای داوطلبان فراهم کرده است. بر این اساس برای مساعدت به این گروه از داوطلبان تمهیداتی اندیشیده شده، تا در صورتی که محل تحصیل آن‌ها با محل اقامتشان متفاوت است و حوزه امتحانی خود را با توجه به محل اقامت تعیین کردند، بتوانند در صورت تمایل نسبت به تغییر حوزه امتحانی خود به شهر محل تحصیل از تاریخ ۵ لغایت ۷ اردیبهشت‌ماه به سامانه جامع آزمون مذکور در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و اقدام کنند.


حسن مروتی سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در این باره می‌گوید: «این امکان فقط برای افرادی ایجاد شده که تاریخ فارغ‌التحصیلی خود را در زمان ثبت‌نام از تاریخ یک اسفندماه ۱۴۰۰ به بعد درج کردند. به عبارتی دیگر، این افراد هنوز دانشجو بوده و مجبور به مراجعه به دانشگاه محل تحصیل هستند. ضمناً داوطلبانی که برای تغییر شهرستان محل برگزاری آزمون اقدام کنند، اجازه حضور در جلسه آزمون حوزه شهرستان قبلی را ندارند.»


مروتی، سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ در تاریخ‌های مقرر بدون تعویق برگزار می‌شود، می‌گوید: «با توجه به اینکه بخش عمده فرایند اجرایی برگزاری آزمون همچون طراحی سؤالات، چاپ دفترچه سؤالات آزمون و پاسخنامه‌ها به پایان رسیده و مراحل قرنطینه در حال انجام است لذا امکان تعویق آزمون کارشناسی ارشد وجود ندارد.»




بیشتر بخوانید:


آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در موعد مقرر برگزار می‌شود


امکان تغییر حوزه امتحانی برای داوطلبان کنکور ارشد ۱۴۰۱ فراهم شد


شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی نمی‌تواند در شیوه برگزاری آزمون‌ها دخالت کند




لزوم رعایت فاصله اجتماعی در برگزاری آزمون کارشناسی ارشد


با این حال سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور وعده داده که داوطلبان نگران سلامتی خود نباشند چراکه حفظ سلامت داوطلبان عزیز در اولویت است، سازمان سنجش تابع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و بر اساس مصوبه این ستاد، فاصله اجتماعی در کنکور کارشناسی ارشد یک متر اعلام شده است اما سازمان سنجش آموزش کشور قبل از دریافت مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فاصله اجتماعی آزمون یادشده را یک و نیم متر برنامه‌ریزی کرده بود که با توجه به کمتر بودن تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در مقایسه با آزمون سراسری، رعایت فاصله یک و نیم متر در حوزه‌های امتحانی اجرا می‌شود.


تبعات تعویق آزمون‌ها


به عقیده مروتی؛ «در دو سال گذشته، زمان‌بندی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد به دلیل شیوع ویروس کرونا تغییر کرد و با تعویق آزمون‌های ورودی، دانشگاه‌ها با مشکلات زیادی در برنامه‌ریزی ثبت‌نام دانشجویان مواجه شدند. بر این اساس، با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس ضرورتی برای تغییر زمان‌بندی آزمون‌های سال جاری ازجمله کارشناسی ارشد وجود ندارد و برگزاری به‌موقع آزمون‌ها باعث اعلام نتایج نهایی در شهریورماه و شروع سال تحصیلی جدید از مهرماه می‌شود.» آنچنان در سال گذشته نتایج آزمون کارشناسی ارشد تا اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۰ طول کشید و سال تحصیلی دانشجویان با تعویق آغاز شد.


بر اساس تصمیم سازمان سنجش آموزش کشور آزمون کارشناسی ارشد در موعد مقرر برگزار می‌شود مگر اینکه دیوان عدالت تصمیم دیگری مطابق میل داوطلبان معترض اتخاذ کند و آزمون با تصمیم این مرجع قضایی به تعویق بیفتد بنابراین باید منتظر روزهای آینده و اعلام دیوان عدالت اداری در این زمینه بود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته