دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1401 - 19:59

چرا عفونت واژن اتفاق می‌افتد؟ انواع و روش درمان چیست؟

عفونت واژن از بیماری‌های التهابی شایع میان زنان است که نزدیک به یک‌سوم زنان در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. به التهاب واژن (مهبل)، عفونت واژن یا واژینیت (vaginitis) می‌گویند که باعث ایجاد ترشح، درد و خارش در این ناحیه می‌شود.
کد خبر : 654692
image-20220424194925-1.png



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، عفونت واژن از بیماری‌های التهابی شایع میان زنان است که نزدیک به یک‌سوم زنان در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. به التهاب واژن (مهبل)، عفونت واژن یا واژینیت (vaginitis) می‌گویند که باعث ایجاد ترشح، درد و خارش در این ناحیه می‌شود. معمولا این التهاب به‌دلیل عفونت یا بهم‌خوردن تعادل طبیعی باکتری‌های واژن رخ می‌دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا ضمن یافتن پاسخ سؤال‌های خود در مورد عفونت واژینال، با انواع، علائم و نشانه‌های عفونت واژینال، علت، خطرات احتمالی، درمان و پیشگیری عفونت واژن آشنا شوید.


عفونت واژن چیست و چرا رخ می‌دهد؟


چرا عفونت واژن اتفاق می‌افتد؟ انواع و روش درمان چیست؟


همان‌طور که گفته شد عفونت واژینال بیماری رایجی میان زنان است که تقریبا بیشتر خانم‌ها حداقل یک‌بار در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند.


واژینیت یا التهاب واژینال از بهم‌خوردن تعادل مخمر و باکتری‌های موجود در واژن به‌وجود می‌آید. زمانی‌که فرد به عفونت واژن مبتلا می‌شود، معمولا ترشح غیرعادی، سوزش و خارش و درد دارد. به‌علاوه اینکه معمولا بوی ناحیه واژینال هم تغییر می‌کند و شاهد بوی بد واژن هستیم. این عفونت انواع مختلفی دارد و می‌تواند منشا باکتریایی، مخمر (قارچی) یا ویروسی داشته باشد. برخی افراد فکر می‌کنند صرفا برقراری رابطه جنسی منجر به ایجاد عفونت واژن می‌شود. اما این تصور اشتباهی است که تنها دلیل عفونت واژینال را بیماری مقاربتی بدانیم. در حقیقت عدم رعایت بهداشت به‌خصوص در دوران قاعدگی می‌تواند یکی از علت‌های عفونت واژینال باشد.


چرا عفونت واژن اتفاق می‌افتد؟ انواع و روش درمان چیست؟


عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که در ادامه به شایع‌ترین عفونت‌های واژینال اشاره می‌کنیم:


۱. عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریال


این نوع عفونت، سطح طبیعی باکتری‌های واژن را تغییر می‌دهد و رشد آن‌ها را چند برابر می‌کند. ترشحات سفید مایل به زرد یا خاکستری، با بویی شبیه بوی ماهی در واژینوز باکتریال رایج هستند و بیشتر پس از رابطه جنسی مشاهده می‌شوند. معمولا زنان مبتلا به واژینیت باکتریایی، علائم و نشانه‌ای ندارند. خارش واژن در این عارضه چندان رایج نیست، اما اگر ترشحات زیاد باشد، ممکن است فرد به خارش واژن هم دچار شود. عفونت رحمی، آندومتریت پس از زایمان طبیعی، سزارین یا سقط، زایمان زودرس، احتمال عفونت پس از هیسترکتومی شکمی و واژن و التهاب لگن از جمله مواردی هستند که در صورت عدم درمان واژینوز باکتریال به‌ وجود می‌آیند. به‌علاوه احتمال سقط و عدم موفقیت روش بارداری IVF به‌واسطه ابتلا به عفونت باکتریایی واژن چند برابر می‌شود.


۲. عفونت قارچی یا مخمری واژن


چرا عفونت واژن اتفاق می‌افتد؟ انواع و روش درمان چیست؟


وجود قارچی به‌نام کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) منجر به عفونت قارچی واژن می‌شود و معمولا به شکل خارش واژن بروز پیدا می‌کند. ترشحات عفونت‌های مخمری سفیدرنگ، غلیظ و شبیه به پنیر هستند. مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها با ازبین‌بردن باکتری‌های واژن که وظیفه‌ی کنترل رشد مخمرها را دارند، موجب افزایش احتمال ابتلا به عفونت قارچی می‌شود. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و افرادی که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع عفونت واژن پنیری قرار دارند.


پوشیدن لباس‌های تنگ به‌دلیل محبوس‌کردن رطوبت ناحیه تناسلی، گرما و تاریکی، فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آورد. از شایع‌ترین نشانه‌های عفونت قارچی می‌توان به سوزش و خارش اطراف واژن، التهاب و تورم و سوزش حین دفع ادرار اشاره کرد. واژینیت قارچی معمولا پس از دوره پریود ایجاد می‌شود و پس از شروع دوره، علائم آن کاهش پیدا می‌کنند.


برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع عفونت واژن از مقاله چرا عفونت واژن اتفاق می‌افتد؟ انواع و روش درمان چیست؟ دکترتو دیدن کنید


علائم عفونت واژن


چرا عفونت واژن اتفاق می‌افتد؟ انواع و روش درمان چیست؟


همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که هرکدام نشانه‌های خاصی از خود بروز می‌دهند. اما به‌طور کلی، علائم عفونت‌ واژن که در انواع واژینیت‌ها مشترک هستند، عبارت‌اند از:



  • خارش واژن و ناحیه اطراف

  • سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی

  • ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری‌رنگ چسبناک و رقیق

  • بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال

  • درد و تورم

  • درد در هنگام مقاربت

  • قرمزشدن واژن

  • خونریزی خفیف واژن یا لکه‌بینی.


درمان عفونت واژن


باتوجه به انواع عفونت واژن که در بالا اشاره کردیم، برای انتخاب بهترین روش درمان عفونت، باید به علت واژینیت توجه نمود:



  • اگر عفونت از نوع باکتریال باشد: معمولا پزشک قرص یا کرم‌هایی مانند قرص مترونیدازول، فلاژیل، ژل مترونیدازول و پماد کلیندامایسین تجویز می‌کند. قرص سفکسیم برای عفونت واژن و عفونت ادراری و آزیترومایسین برای عفونت واژن هم تجویز می‌شوند.

  • درصورتی‌که عفونت قارچی باشد: برای درمان این نوع عفونت واژینال، شیاف درمانی داروهایی مثل میکونازول، بوتوکونازول،کلوتریمازول یا تیوکونازول بهترین گزینه است که معمولا نسخه هم نمی‌خواهد. علاوه بر کرم شیاف، مصرف برخی داروهای ضدقارچ خوراکی مثل فلوکونازول هم تجویز می‌شود. نکته مثبت مصرف داروهای ضدقارچ بدون نسخه این است که نیازی به مراجعه پزشک ندارید و با هزینه کم در کمترین زمان ممکن، می‌توانید دارو را مصرف کنید.

  • اگر عفونت تریکومونیازیس باشد: قرص مترونیدازول یا تینیدازول اولین گزینه‌های پیشنهادی پزشک برای درمان این عفونت واژینال هستند.

  • درصورتی‌که عفونت، سندروم تناسلی ادراری یائسگی (آتروفی واژنی) باشد: تجویز پزشک زنان مصرف قرص، کرم واژینال و حلقه استروژن است.

  • اگر التهاب واژن غیرعفونی باشد: باید عامل ایجاد تحریک و حساسیت واژن را پیدا کنید. این حساسیت می‌تواند به‌دلیل مصرف مواد شوینده، صابون، دستمال بهداشتی یا تامپون‌های مصرفی باشد.



آیا علاقمند هستید تا درباره روش های خانگی درمان عفونت واژن آگاه شوید؟ ادامه مطلب را اینجا بخوانید.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب