دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1401 - 23:23

آیا خوردن بستنی کاکائویی در دوران بارداری مضر است؟

هوس خوردن خوراکی‌های خاص یکی از مهم‌ترین علائم بارداری است که معمولاً تا پایان این دوره همراهتان خواهد بود. غذاهای شیرین به‌ویژه بستنی کاکائویی، جزء خوراکی‌های پرطرفدار در دوره بارداری‌اند که اکثر خانم‌ها میل شدیدی به مصرفشان دارند. شاید هشدارهایی که در رابطه با منع مصرف این بستنی وجود دارد را شنیده باشید. اما آیا واقعاً مصرف بستنی کاکائویی در دوران بارداری مضر است؟
کد خبر : 654465
4444

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، بستنی یکی از خوراکی های خوشمزه است که تقریبا همه افراد از کوچک تا بزرگ، علاقه خاصی به خوردنش دارند. در میان انواع مختلف بستنی، طعم کاکائویی آن همیشه پرطرفدار بوده و هست. اما آیا خانم های باردار هم می توانند این بستنی را بخورند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید چند مورد را بررسی کنیم.


ار آن جایی که دوران بارداری بسیار حساس است و به مراقبت ویژه ای احتیاج دارد، نمی توان هرنوع خوراکی را در این دوران مصرف کرد؛ چون ممکن است برای سلامت مادر و یا جنین مضر باشد. بستنی جزء خوراکی هایی است که میزان کالری، قند و چربی بالایی دارد و از طرفی دیگر مدل کاکائویی آن دارای حجم قابل توجهی کافئین نیز می باشد.


در دوران بارداری همه چیز باید در حد تعادل باشد؛ به عنوان مثال طبق بررسی های تیم پزشکی Hipregnancy، میزان کافئین دریافتی شما نباید به فراتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز برسد. در غیر این صورت مشکلاتی نظیر افزایش فشارخون، ضربان قلب، سقط جنین، تولد زودرس، کم آبی بدن، تکرر ادرار و ... برایتان پیش خواهد آمد.


در نتیجه اگر به خوردن بستنی کاکائویی در دوران بارداری تمایل دارید، حتما ابتدا شرایطتان را بسنجید و در حد تعادل از این بستنی مصرف کنید. چرا که مصرف بی رویه و بیش از حد آن می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. البته فراموش نکنید که حتما قبل از مصرف این بستنی، با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمن بودن مصرف آن مطمئن شوید.



۵ فایده خوردن بستنی کاکائویی در دوران بارداری


5 فایده خوردن بستنی کاکائویی در دوران بارداری


بستنی کاکائویی اگر در حد نرمال مصرف شود به علت دارا بودن مواد مغذی چون کلسیم، مواد معدنی، ویتامین های A و B۱۲ می توانند برایتان بسیار مفید باشد. اگر خانم های باردار این خوراکی را در حد تعادل و هرازچندگاهی مصرف کنند، از فواید زیر محروم نخواهند ماند؛



  • بهبود سطح انرژی


این خوراکی می تواند گزینه خوبی برای تقویت انرژی شما در دوران بارداری باشد؛ چون معمولا اکثر خانم های باردار احساس ضعف، خستگی و بی حالی دارند. از این رو باید با مصرف مواد غذایی مناسب بدنشان را تقویت کنند تا انرژی کافی برای فعالیت های روزانه خود داشته باشند.



  • تقویت استخوان ها


بستنی کاکائویی به علت دارا بودن شیر که حاوی کلسیم است، می تواند موجب تقویت استخوان ها و حتی دندان ها شود. البته اگر مصرف آن زیاده روی کنید، نتیجه معکوسی می گیرید؛ چون قند موجود در آن موجب پوسیدگی دندان هایتان می شود.



  • کمک به استخوان سازی در جنین


یکی دیگر از فواید مصرف این خوراکی شیرین و خوش طعم، کمک به تشکیل و استحکام استخوان های جنین در دوران بارداری است که از طریق دریافت کلسیم کافی از طریق بدن مادر به وقوع می پیوندد.



  • تقویت عملکرد مغز


بستنی با افزایش سطح دوپامین می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و حافظه را تقویت کند. بنابراین اگر دوست دارید هوشیارتر باشید، هرچند وقت یک بار به سراغ این خوراکی خوشمزه بروید.



  • کاهش حالت تهوع


حالت تهوع و استفراغ یکی از آزاردهنده ترین علائم دوران بارداری است که اکثر خانم های باردار به ویژه در سه ماه اول بارداری با آن درگیر هستند. خوردن بستنی کاکائویی علاوه بر این که می تواند هوس شما برای خوردان غذاهای شیرین را برطرف کند، گزینه خوبی برای غلبه بر حالت تهوع است.



کدام دسته از خانم های باردار نباید بستنی کاکائویی مصرف کنند؟


کدام دسته از خانم های باردار نباید بستنی کاکائویی مصرف کنند؟


طبق تحقیقات کادر درمان Healthline در میان خانم های باردار سه دسته وجود دارند که از خوردن این بستنی دوری کنند؛ چرا که مصرف بستنی کاکائویی می تواند برایشان سراسر ضرر باشد. این دسته عبارتند از؛



  • افراد مبتلا به چاقی مفرط


بستنی به علت دارا بودن کالری بالا می تواند موجب افزایش وزن بیش از اندازه شود. از این رو افرادی که در معرض چاقی مفرط قرار دارند و یا بیش از اندازه چاق هستند، باید از خوردن این خوراکی خودداری کنند. علاوه براین مصرف دسرهایی چون تیرامیسو و کیک های شکلاتی هم می تواند برایتان مضر باشد و در این دوران توصیه نمی شود.


توجه داشته باشد که اگر وزنتان را در دوران بادرای کنترل نکنید، در دوران بارداری و حتی هنگام زایمان دچار مشکل می شوید.



  • افراد مبتلا به دیابت بارداری


تقریبا در ۷% از بارداری ها این نوع دیابت بروز پیدا می کند که می توان آن را با یک رژیم غذایی مناسب کنترل کرد، اما بستنی کاکائویی جزء غذاهایی نیست که می تواند در این رژیم غذایی جای بگیرد. دلیل این مسئله هم میزان قند بالای این خوراکی است که می تواند قند خون را به طرز چشمگیری افزایش دهد. خاطرنشان می کنیم که اگر دیابت بارداری خود را کنترل نکنید، با مواردی همچون افزایش فشار خون و تولد زودرس و حتی در موارد شدید با تولد جنین مرده روبه رو خواهید شد.



  • افراد دارای آلرژی نسبت به مغزها


بعضی برندها به بستنی انواع مختلف مغزها چون بادام زمینی را اضافه می کنند. اگر شما جزء کسانی هستید که نسبت به خوردن مغزها حساسیت دارید، نباید این نوع بستنی ها را مصرف کنید؛ چون سلامت خود و فرزندتان را به خطر می اندازید. اگر نمی توانید از خوردن این خوراکی خوشمزه بگذرید، بستنی های بدون مغز و ساده گزینه خوبی برای جایگزین کردن هستند و برایتان آسیبی به همراه ندارند.



نکات مهم برای مصرف بستنی کاکائویی در دوران بارداری



  1. بستنی کاکائویی را به عنوان تنقلات در دوران بارداری مصرف کنید، نه به عنوان وعده غذایی اصلی.

  2. از مکان ها و برندهایی بستنی را تهیه کنید که از سالم و پاستوریزه بودن ترکیبات آن اطمینان خاطر داشته باشید.

  3. بستنی های کم چرب و حاوی قند پایین یا بدون شکر گزینه بهتری برای شما در دوران بارداری هستند.

  4. در رابطه با میزان مصرف بستنی با پزشک خود مشورت کنید و طبق دستورالعمل او تا انتهای دوره بارداری پیش بروید.


اگر باردار هستید و برای خوردن بستنی کاکائویی اشتیاق دارید، مانع اشتیاقتان نشوید. به هیچ وجه نیازی نیست که بعد از خوردن این خوراکی عذاب وجدان بگیرید و خودتان را سرزنش کنید، چون مصرف آن در حد تعادل هیچ مشکلی برای شما و فرزندتان نخواهد داشت. البته اگر تمام مواردی که در مقاله به آن اشاره کرده را قبل از مصرف بستنی در دوران بارداری در نظر بگیرید.


منبع:


https://hipregnancy.com/tiramisu-during-pregnancy/


انتهای پیام/۴۱۲۹/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته