ریشههای مهم آسیبهای نوظهور اجتماعی از کجا نشئت میگیرد؟
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از لارستان، مهدی زارع، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه شهرستان لارستان به بررسی «آسیبهای اجتماعی نوظهور» پرداخت.
بیشتر بخوانید:
دانشجویان فعال فرهنگی افسران جنگ نرم هستند
وی با اشاره به اینکه آسیبهای نوظهور، آسیبهای نوینی هستند که بسیاری از آن در بهرهگیری نگرفتن از فضای مجازی، اینترنت و ابزارها و تکنولوژی مدرن ریشه دارند، اظهار کرد: بررسی ریشههای این آسیبها و کنترل پیامدهای آن به موضوعی اجتنابناپذیر برای تصمیمگیران و تصمیمسازان تبدیل شده و توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحرانهای اجتماعی فراگیر در جامعه خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان با اشاره به اینکه فقر فرهنگی، آموزش نگرفتن صحیح، کمرنگ شدن توجه و اعتقاد به ارزشهای دینی و مذهبی و اباحهگری در فضای مجازی ریشههای مهم آسیبهای نوظهور اجتماعی قلمداد میشود، متذکر شد: امروز بیشتر کسانی که قربانیان آسیبهای اجتماعی هستند متأثر از تربیت ناصحیح، رفتارهای منبعث از فقر فرهنگی و در مرحله بعد فقر اقتصادی است.
دایره بحرانهای اجتماعی به بافت اجتماع و زندگی فردی آسیب میرساند
زارع به محیط اجتماعی نادرست و همچنین محیط خانوادگی مختل شده یا احساس ناکامی و نارضایتی در بین اقشار مختلف از جمله جوانان اشاره کرد و افزود: این مسائل که خود زاییده برخی از علل دیگر است، میتواند علل مهمی برای بحرانهای اجتماعی شوند.
وی با بیان اینکه دایره بحرانهای اجتماعی آنقدر وسیع است که میتواند به بافت اجتماع و زندگی فردی و جمعی مردم آسیب برساند، توضیح داد: تأثیر این عوامل آنچنان وسیع است که بعد از چندین سال شاهد تغییرات اساسی و بسیار گستردهای ناشی از آن مسائل در جامعه خواهیم بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان با اشاره به پیشرفت تکنولوژی گفت: اگر در جامعهای رشد صنعت همراه با رشد اخلاق و معنویات نباشد، جامعه افراد را به صورت نامتعادل تربیت کرده و این خود عامل آسیبهای بزرگ اجتماعی خواهد شد.
زارع با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تأکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر توجه توأمان معنویات و پیشرفت در جامعه اظهار کرد: توجه به این دو مشخصه آنقدر مهم و ضروری است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بهعنوان یکی از توصیهها جدی از مسئولان درخواست میکنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: مطالعات و تحقیقات نشان میدهد که رفتارهای کودکان و نوجوانان با شیوههای تربیتی والدین رابطه مستقیم دارد، به گونهای که والدین لازم است با سطح نیازها و خواستههای مختلف فرزندان روشهای جدید تربیتی را برای آنها در نظر بگیرند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان یادآور شد: آگاهی و بینش صحیح نداشتن والدین موجب میشود که فرزندان آنان در مقابل بسیاری از مسائل فریب خورده و به سمت بزهکاری و رفتارهای ناهنجار گونه سوق پیدا کنند.
نقش مهم دانشگاهها در آسیبشناسی تربیت ناصحیح فرزندان
زارع با اشاره به برخی از شاخصهای مشهود آسیبهای نوظهور در جوامع امروزی گفت: پدیدههای مذموم و ناپسندی همچون اباحهگری، اختلاط بی حد و حصر جنسیتی در اماکن عمومی یا سگگردانی در معابر عمومی، استفاده از روشهای حرام و مذموم در کسب و کار و جلب مشتری نشاندهنده توجه کافی نداشتن به معنویات در جامعه و تربیت نشدن صحیح فرزندان توسط والدین و جامعه است.
وی با اشاره به نقش بسیار مهم دانشگاهها در آسیبشناسی این مسائل متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی لارستان به عنوان یک مرجعی علمی و معتبر وظیفه و رسالت خود میداند که به بررسی موشکافانه این مسائل پرداخته و راهکارهای به منظور برونرفت یا ممانعت از ایجاد مشکلات و آسیبهای اجتماعی را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و نتیجه علمی و اجتماعی آن را در اختیار مراکز اجرای قرار دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان با اشاره به بیتوجهی به شهرسازی بومی و معماری اسلامی در سطوح خرد و کلان یا حتی غفلت حوزههای دیگری همچون علوم پزشکی، هنر و ... به مقوله مهم معنویات پرداخت و گفت: جامعه اسلامی جامعهای است که دستورات دینی و تعالیم مبتنی بر وحی در مصدر امور قرار گرفته و جامعه بر مبنای منابع دینی هدفگذاری و سیاستگذاری شود و مردم بهعنوان ناهیان از منکر در برابر رفتارهای هنجارشکنانه موضع صریح و صحبح بگیرند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/