دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1401 - 16:05

تنظیم شکواییه تخصصی در شکایت ۲۴

شکواییه یکی از اوراق قضایی مراجع دادگستری است که هنگام طرح یک دعوای کیفری به دادسرای محل وقوع جرم ارائه می‌گردد. 
کد خبر : 654050
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، شکواییه یکی از اوراق قضایی مراجع دادگستری است که هنگام طرح یک دعوای کیفری به دادسرای محل وقوع جرم ارائه می‌گردد.


در حقیقت هنگامی که جرمی اتفاق می افتد و متضرر از جرم قصد دارد از مجرم شکایتی به مرجع قضایی ارائه کند باید ابتدا با تنظیم شکواییه این فرآیند را آغاز نماید.


شکواییه یا شکایت نامه برگه مخصوصی است که در آن مشخصات شکایت‌کننده آدرس و موضوع دعوا در آن ذکر شده و شاکی با تکمیل آن شکایت خود را به مقام رسیدگی کننده که همان بازپرس و دادستان است بیان می کند.


عنوان مجرمانه‌ای که در برگه شکواییه قید می‌گردد، همان جرمی است که بازپرس یا قاضی به آن رسیدگی می‌کند و خارج از موضوع شکواییه معمولاً حقی برای رسیدگی نخواهد داشت.


چه کسی می‌تواند شکواییه تهیه کند؟


در حالت کلی فردی که می‌خواهد شکواییه‍ای تنظیم کند باید برابر قانون اهلیت داشته باشد، داشتن اهلیت به این معناست: که شخصی از لحاظ قانونی صلاحیت تنظیم شکواییه را دارد که شایستگی بهره‌مندی از حقوق قانونی خود را نیز دارا باشد، با توجه به قوانین ایران، اهلیت قانونی برای دختران سن 9 سالگی و برای پسران سن 15 سالگی در نظر گرفته شده است.


البته در عمل معمولا همان سن هجده سال در نظر گرفته می‌شود که سن رشد است و اگر شخص به سن لازم نرسیده باشد، ولی یا قیم او باید به‌جای او شکایت کنند و خود فرد اهلیت انجام این عمل را ندارد.


علاوه بر این افراد صرفاً وکلای دادگستری می‌توانند به وکالت از سوی این اشخاص نسبت به تنظیم انواع شکایت‌های تخصصی اقدام نمایند.


درخواست تنظیم شکواییه در شکایت 24


تنظیم یک شکواییه کیفری همانند دادخواست‌های حقوقی، فرایندی بسیار پیچیده و تخصصی است و از اهمیت بسیار بالایی در موضوعات حقوقی برخوردار است و نیازمند شخصی است که در این موضوعات و مسایل کیفری و قوانین مرتبط با جرایم ومجازات‌ها، تخصص وافی و کافی را داشته باشد و قادر باشد شما را یاری نماید تا به بهترین صورت شکایت خود را ثبت نمایید و مشکل خود را شرح دهید.


شما می‌توانید از طریق سامانه حقوقی شکایت 24 برای نگارش دقیق شکایت‌نامه خود از مشاوره وکلای متخصص در این حوزه بهره‌مند گردید.


ضمنا شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین، تلفنی یا حضوری از با تجربه‌ترین وکلا در سراسر کشور، دریابید که چه نکاتی را برای تنظیم یک شکواییه تخصصی باید رعایت نمایید و با اشاره به چه نکاتی باید موضوع شکایت خود را شرح دهید.


همچنین در صورتی که از جرم بودن یا نبودن عمل واقع شده اطلاعی ندارید و یا حتی نمی‌دانید پیگیری رخداد واقع شده برای تنبیه و مجازات مجرم به چه میزان موثر است و همچنین از میزان مجازات‌ها و مدت زمان روند رسیدگی اطلاعی ندارید می‌توانید از طریق این سامانه حقوقی، با مشاورین متخصص ما در موضوعات مورد نیاز خود ارتباط برقرار نموده و از خدمات وکلای دادگستری استفاده نمایید.


ضمنا در صورتی که قصد دارید تمامی روند پیگیری پرونده اعم از نوشتن شکواییه و دفاع در تمام مراحل را به وکیل مجرب و متخصص بسپارید نیز می‌توانید از طریق همین سامانه حقوقی مشاور یا وکیل مورد نظر خود را انتخاب کرده تا به راحتی و در کمترین زمان و بهترین روش، این اقدام برایتان انجام گردد.


نگارش شکواییه چقدر هزینه دارد؟


آیین‌نامه‌ها و قوانین حوزه وکالت، برای نگارش شکواییه تعرفه مشخصی تعیین نکرده است، هر فردی برای نگارش شکواییه مبلغ و هزینه متفاوتی را اعلام می‌کند.


البته شما در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از سامانه حقوقی شکایت 24 با منصفانه‌ترین هزینه، نگارش شکواییه‌های تخصصی خود را به وکلا و کارشناسان با تجربه این سامانه بسپارید و یا برای نحوه تنظیم آن مشاوره حقوقی دریافت کنید.


تیم تخصصی سامانه حقوقی شکایت 24 با همکاری مستمر با وکلای متبحر و با تجربه در زمینه کلیه دعاوی تخصصی کیفری و همچنین سایر زمینه‌های حقوقی، اقدام به خدمات رسانی تخصصی به مخاطبین و موکلین می کند. سامانه حقوقی شکایت 24 با ایجاد شرایط بهره‌مندی از بهترین مشاوره حقوقی تلفنی توسط وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران متخصص در زمینه‌های مورد نظر شما، بر آن است تا بتواند کارگشای مسائل حقوقی مخاطبین خود به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان لازم باشد.


روند رسیدگی به پرونده کیفری در دادگاه‌ها و دادسراها


رسیدگی به پرونده کیفری از هنگام ثبت شکایت شاکی شروع می‌شود، یعنی از هنگامی که شخص یا وکیل او شکایت‌نامه خود را پر می‌کند و در آن درخصوص رخداد واقعه، و فردی که به او شک دارید می‌نویسد فرآیند دادرسی آغاز می‌گردد.


دلایل مذکور در شکواییه باید کاملا محکم و مستند به ادله قابل قبول باشد تا پرونده مطرح شده با سهولت بیشتری قابلیت طرح و نهایتا پیگیری را داشته باشد و زودتر به نتیجه برسد. در صورت احراز مجرمیت متهم، قاضی قرار تامین کیفری صادر خواهد کرد. اما اگر شاکی دلایل قوی و محکمه‌پسندی را ارائه نداده باشد ولی قاضی پرونده کماکان به مجرمیت متهم ظن داشته باشد، از ضابطین قضائی درخواست می‌نماید تا تحقیقات بیشتری را درباره متهم به انجام برسانند و دستورات لازم نیز درباره کیفیت تحقیق به آن‌ها ارائه خواهد کرد تا نهایتا جرم وی اثبات گردد یا در صورت عدم اثبات نسبت به تبرئه او حکم لازم را صادر نماید.


شایان ذکر است که شاکی باید حتما تمامی دلایلی را که فکر می‌کند ذکر آن برای اثبات مجرمیت متهم ضروری است اعلام کند چرا که اگر دلایل کافی نباشد و قاضی هم پس از صدور قرار تعقیب هیچ ظنی به متهم برای مجرم بودن وی نداشته باشد، این قرار تعقیب، قابلیت اعتراض در دادگاه را دارا خواهد بود.


شکایت ۲۴


تنظیم شکایت تخصصی در استان‌های مختلف از طریق سامانه شکایت 24


برای تنظیم یک شکواییه اصولی و خوب ، همانطور که پیش‌تر بیان شد، باید حتماً از تجارب یک فرد خبره و دارای تخصص که همان وکیل دادگستری است در این خصوص استفاده نمایید تا به آسانی بتوانید شکایت خود را مطرح کنید و ادله اثبات آن را ذکر کنید تا نهایتا روند رسیدگی به پرونده‌ شما با سرعت بیشتری همراه گردد. مسائل کیفری معمولاً از فرایند دادرسی طولانی تر و مراحل پیچیده‌تری بر خلاف دعاوی حقوقی برخوردار است.


اما مشکلی که برای اغلب مخاطبین وجود دارد این است که نمی‌دانند یک وکیل خوب را برای تنظیم یک شکواییه تخصصی از کجا باید انتخاب کنند؟ یا این فرد باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد و یا با توجه به محل زندگی، چگونه می‌توانند مشاور یا وکیل متبحر در استان و شهرشان پیدا کنند.


یک وکیل کیفری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟


وکیل کیفری فردی وقت‌شناس است و به خوبی قادر خواهد بود فرایند رسیدگی به پرونده و شکایت را در کمترین زمان ممکن پیگیری کند، زیرا شکایات کیفری از حیث زمان با حساسیت زیادی مواجه است و اغلب پیگیری خیلی از جرایم پس از گذشت مدتی از زمان وقوع آن‌ها دیگر ممکن نیست یا با دشواری‌هایی روبه‌روست.


وکلای کیفری باید عادل باشند و نگذارند حقی از کسی اجحاف گردد. وکیل شکایت کیفری با اصول روانشناسی آشنایی دارد و قادر است به خوبی بر جوانب مختلف جرم واقع شده تسلط پیدا کرده و از لحاظ روانشناختی سعی در حل آن داشته باشد و بتواند رفتارهای ذهنی و جسمی مجرم را حدس بزند و از ویژگی‌های آن آگاهی یابد.


انتهای ‍پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته