دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1401 - 10:45

بازدید از مقبره الشعرای تبریز را از دست ندهید!

شهر بزرگ تبریز همواره انسانهای مام آور بسیاری را پرورش داده است. انسانهای شریفی که نام این شهر را بزرگ و قابل احترام نگه داشته‌اند. مقبره الشعرای تبریز یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین اماکنی است که در این شهر پر نقش و نگار وجود دارند.
کد خبر : 653924
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا،شهر بزرگ تبریز همواره انسانهای مام آور بسیاری را پرورش داده است. انسانهای شریفی که نام این شهر را بزرگ و قابل احترام نگه داشته‌اند. مقبره الشعرای تبریز یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین اماکنی است که در این شهر پر نقش و نگار وجود دارند. جایی که خاک آن غرق عشق تن‌ها و قلب‌هایی است که هنوز عاشقی را تعلیم می‌دهند. از شهریار گرفته تا خاقانی و اسدی طوسی، استادان عاشقی تن به این خاک داده‌اند.


اگر با هر قصد و نیتی به استان آذربایجان و شهر زیبای تبریز سفر می‌کنید، به هیچ عنوان بازدید مقبره الشعرای تبریز را از دست ندهید. هر شیوه‌را که برای سفر خود از پایتخت به تبریز انتخاب کنید، چه هوایی و چه زمینی تهیه آسان بلیط تهران تبریز و رزرو بلیط تبریز تهران برای بازگشت، پیش روی شما است.


درباره مقبره الشعرای شهر تبریز


این مکان از آن جهت مورد توجه ویژه توریستان قرار گرفته است که عنوان آرامگاه بیش از 400 شاعر و ادیب منتصب به ایران است. فضایی که نماد فرهنگی شهر تبریز به حساب می‌آید. همچنین در محلی نزدیک به سایر آثار تاریخی تبریز در محله سزخاب قرار دارد. از جمله اماکن دیگر مهم تاریخی که در همان حوالی هستند می‌توان به ربع رشیدی، بقعه سید حمزه، مسجد صاحب الامر، خانه و موزه قاجار و ... اشاره کرد.


از عارفان و شاعران بزرگی مانند حکیم اسدی توسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی، همام تبریزی، ظهیرالدین فارابی، لسانی شیرازی و ... می‌تون به عنوان شخصیتهای برجسته این مقبره نام برد. در حقیقت مقبره الشعرای تبریز، آرامگاه آورندگان عشق و ادب است. آرامگاه تن‌هایی که نماد فرهنگ در زمانهای مختلف بوده‌اند.


اگر برای رسیدن بر سر مزار چنین اساتید بزرگی تمایل داشته باشید، با رزرو بلیط تهران تبریز و نیز بلیط تبریز تهران چه برای سفر زمینی و چه هوایی به سادگی اقدام کنید.


مقبره الشعرای تبریز


افراد مشهوری که در مقبره الشعرای تبریز آرام گرفته‌اند


همانطور که پیش از این اشاره شد، حدود 400 تن شاعر و عارف بزرگ از سرزمین‌های مختلف و شهرهای مختلف در این مقبره مدفون هستند. شعرا و ادیبانی که فرهنگ و ادبیات تبریز را غنی کرده و موجب افتخار این شهر بزرگ شده‌اند.


سید محمد حسین بهجت تبریزی (شهریار)


شهریار را که دیگر همه می‌شناسید! محمد حسین بهجت تبریزی، متخلص به شهریار، در سال 1285 هجری شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد. او برای درس خواندن به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت. شهریار همچنین نواختن سه تار را به همراه مشق ردیف‌های سازی موسیقی ایرانی از استاد ابوالحسن صبا در شهر تهران فرا گرفت. وی در سال 1303 هجری شمسی وارد مدرسه طب شد.


شهریار در آن زمان هم به راحتی به زبان آذری و فارسی شعر می‌سرود. و اما اثر مشهور و جاودانه خود را به نام حیدر بابایه سلام، بین سالهای 1329 تا 1330 هجری شمسی سرود. این شاهکار، اثری فاخر است که در آن شهریار با ادبیات ترکی از اصالت و زیبایی شهر و دیار خویش سخن گفته است.


حتما داستان عشق و عاشقی شهریار به گوشتان رسیده است. او در سال 1332 هجری شمسی، تحصیل خود در شاخه پزشکی را به دلیل داستان ناکامی عشقش ناتمام رها می‌کند و به تبریز برمی‌گردد. سرانجام با فردی از بستگان خود ازدواج کرده و صاحب سه فرزند می‌شود. شهریار در دهه 40 به اوج شهرت خود می‌رسد. همچنین کتاب سهندیه را نیز در همان سالهای اقامتش در شهر تبریز می‌سراید. این شاعر بزرگ و پرآوازه سرانجام در 27 شهریور سال 1367 هجری شمسی در اثر بیماری در بیمارستان مهر در تهران چشم بر جهان می‌بندد و بنابر وصیت خویش، در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده می‌شود. با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 27 شهریور ماه، با عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی شناخته شده است.


این مطلب را هم بخوانید: معرفی مساجد استانبول


خاقانی شروانی


خاقانی در شیروان متولد شده و بر خلاف شهریار که شاعری معاصر بود، بزرگترین شاعر در قرن ششم محسوب می‌شد. این شاعر بزرگ و پرآوازه در سال 505 هجری شمسی چشم بر جهان گشود و در سال 578 هجری شمسی در شهر تبریز از دنیا رفت. دیوان اشعار، مثنوی تحفه العراقین، منشات خاقانی و مثنوی کوتاه ختم الغرایب، از آثار گران قدر خاقانی هستند.


مقبره الشعرای تبریز


اولین شاعر مدفون در مقبره الشعرای تبریز


ابونصر علی بن احمد، یا همان اسدی طوسی اولین شاعری بود که در سال 413 هجری شمسی در شهر تبریز از دنیا رفت و در این آرامگاه در سرخاب به سردی خاک سپرده شد. این شاعر بزرگوار اصالتا اهل توس در خراسان بودهاست. از آثار فاخر وی می‌توان به قصاید مناظره، گرشاسب نامه، لغت فرس و کتاب نسخه البنیه عن حقایق الدویه اشاره کرد.


به طور کلی این مقبره با بار فرهنگی زیادی که دارد مسافران و توریستهای زیادی را جذب خود می‌کند. مکانی که بیش از 400 تن از بزرگان ادبیات را در آغوش خود جای داده است، حتما دیدنی و پرطرفدار خواهد بود. توریستها نیز می‌توانند به سادگی برای سفر از پایتخت به شهر تبریز و بازدید از چنین اماکن فاخر، بلیط تهران تبریز و بلیط تبریز تهران را رزرو کنند.


انتهای پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته