دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1401 - 00:10

چه تمهیداتی در زمینه استفاده از پساب در فضای سبز اندیشیده شده؟

باتوجه به موضوع کمبود آب در کشور، می‌طلبد که شهرها به ویژه شهرهایی که جمعیت آن‌ها بالای ۵۰ هزار نفر است نسبت به توسعه فضای سبز از محل پساب‌ها اقدام کنند.
کد خبر : 653896
پساب

گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ یکی از مواردی که این روزها به خاطر برخی مشکلات در تمامی شهرها باید مورد توجه شهروندان و مسئولان شهری قرار گیرد موضوع طبیعت و فضای سبز آن شهر است، چراکه طبیعت و فضای سبز به عنوان قلب تپنده زیستگاه‌های بشر محسوب می‌شوند و فطرت انسان به گونه‌ای آفریده شده که توانایی‌های بسیاری در این زمینه دارد.


این توانایی‌های انسان اگر بدون ارتباط با برخی زیبایی‌های طبیعی یا همان فضای سبز در زندگی شهری باشد، موجبات برخی مشکلات نظیر افسردگی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل است که مردم در خانه‌های خود از گیاه و گل‌های متفاوت استفاده می‌کنند و به گونه‌ای می‌توان گفت با ایجاد فضای سبز، خلاقیت‌های انسان شکوفا می‌شود.


در همین راستا شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و محل زندگی انسان برای اینکه بتوانند پایداری خود را تنظیم کنند، چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم‌های طبیعی ندارند و بر همین اساس فضای سبز شهری به عنوان ضرورت پیکره شهرها نقش اساسی در این زمینه دارند و در صورت کافی نبودن فضای سبز در شهرها، برخی اختلال‌های جدی پیش می‌آید.


از طرفی با توجه به اهمیت فضای سبز، در بسیاری از شهرهای کشور شاهد رشد و توسعه این موضوع توسط شهرداری ها هستیم. موضوعی که شاید در سال‌های گذشته آن‌چنان جدی گرفته نمی‌شد، اما حالا چند سالی است که مدیریت شهری برای این موضوع برنامه‌های جدی دارد.


البته موضوع دیگری که این روزها در زمینه توسعه فضای سبز مطرح شده بحث مصرف آب فضاهای سبز در شهرهاست، چرا که در بسیاری از شهرهای کشور به ویژه شهرهای کویری مشکل کمبود آب داریم و بسیاری از کارشناسان نگران مصرف بالای آب در فضای سبز شهرها هستند. اما وزارت کشور و سایر مسئولان تمهیداتی اندیشیده‌اند تا آب‌های زیرزمینی برای فضای سبز تخلیه نشوند و در همین راستا قرار است برای توسعه این فضاها از پساب‌ها استفاده شود.


در همین راستا احمد وحیدی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا به جز ۳۰ شهر کشور، سایر شهرها برای توسعه فضای سبز از پساب استفاده نمی‌کنند، به خبرنگار آنا می‌گوید: «باید این موضوع را در کشور توسعه دهیم و حتما نباید از آب‌هایی که هموطنان می‌توانند برای شرب و مصارف دیگر استفاده کنند، برای فضای سبز استفاده کرد.»


وی با اشاره به لزوم جایگزینی پساب با آب‌های دیگر برای توسعه فضای سبز ادامه می‌دهد: «پساب‌هایی که مورد تایید است و استاندارهای لازم را رعایت کرده، باید برای فضای سبز با آب‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قر ار گرفته‌اند، جایگزین شوند.»


وزیر کشور می‌گوید:: «در حال حاضر در برخی شهرها اقدامات و کارهایی صورت گرفته و در شهرهایی که این کار انجام نشده است، باید هرچه زودتر با پیگیری‌های لازم این اقدام را توسعه دهیم.»


انتهای پیام/۴۱۷۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته