دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1401 - 12:41
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

روایت تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جوان مصداقی از جهاد تبیین است

آیین پایانی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با معرفی برگزیدگان برگزار شد.
کد خبر : 653887
دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، آیین پایانی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.


در ابتدای این برنامه، نماهنگ درگذشتگان فعال در حوزه روایت و پژوهش تاریخ انقلاب اسلامی پخش شد. بخش‌هایی از اجرای زنده‌یاد علی سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که در یک برنامه تلویزیونی کتاب خاطرات انقلابیون را روایت کرده بود در کنار صحبت‌های شخصیت‌هایی همچون مرحومان حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی، علی‌اکبر رنجبر کرمانی و حسن شایانفر که در دو سال گذشته دار فانی را وداع گفتند نیز در این کلیپ گنجانده شده بود.


در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های کوتاهی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای حضار و یاد درگذشتگان گفت: جا دارد به طور ویژه از مرحوم حاج شیخ روح‌الله حسینیان تشکر کنم که در طول ربع قرن مدیریت در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سهم مهمی در حفظ و نگاهداشت تاریخ انقلاب اسلامی داشتند. همچنین از برادر عزیزم آقای موسی حقانی نیز سپاسگزارم که بستر چنین اقدامی را فراهم آوردند.


 پیش‌بینی جالب امام خمینی(ع) از شیوه روایت تاریخ انقلاب اسلامی


محمدمهدی اسماعیلی عنوان کرد: یک جریان رسانه‌ای متکی به دلارهای نفتی در دنیا وجود دارد که برای تحریف انقلاب اسلامی از هیچ تلاش و هزینه‌ای فروگذار نیست. خاطرم هست که یک بار از برادر عزیزمان حجت‌الاسلام سید حمید روحانی که از مورخان پرکار و معتبر تاریخ انقلاب هستند شنیدم که نقل می‌کردند در سال ۱۳۶۱ محضر حضرت امام خمینی (ره) رسیده بودند. امام پس از شنیدن توضیحات آقای روحانی و شرح تالیفات و فعالیت‌هایشان فرموده بودند که لازم نیست درباره من و یا روحانیون انقلابی بنویسید بلکه بهتر است از این پدر و پسر (رضاشاه و محمدرضا پهلوی) بنویسید که بعدها از آنها انوشیروان عادل نسازند.


وی افزود: این جمله حضرت امام (ره) که چهل سال پیش بیان شد، واقعاً جای تأمل دارد و از چند سال پیش می‌بینیم که پیش‌بینی ایشان در حال تحقق است.


اسماعیلی گفت: در ۶ ماه اخیر رهبر معظم انقلاب بارها بحث «جهاد تبیین» را مطرح فرمودند. یک از مصادیق این جهاد تبیین این است که ما تاریخ انقلاب را برای نسل جدید با روایت‌های معتبر تعریف کنیم. در این مسیر، تألیف کتاب‌های پرمحتوا و ارزشمند می‌تواند حتی منشأ تولید آثار نمایشی و مستند باشد که در نهایت تاریخ انقلاب را صیانت و حفظ می‌کند.



شناسایی 20 جبهه معارض در روایتگری تاریخ انقلاب


موسی حقانی دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در بخشی از صحبت‌های خود گفت: اندیشمندی می‌گوید ملتی که تاریخش را بداند کودکان و جوانانش مثل بزرگسالان می اندیشند و تصمیم می‌گیرند و بزرگسالانِ ملتی که تاریخ خود را ندانند مثل کودکان فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. عرصه تاریخ‌نگاری مصداقی از جهاد تبیین مورد تأکید مقام معظم رهبری است.در همین راستا، رویدادهایی مثل جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی نیز فعالیتی موثر در مسیر تبیین تاریخ انقلاب است و از سوی دیگر با تقدیر از افرادی که دست به قلم برده‌اند، انگیزه مولفان و پژوهشگران افزایش یافته و کارهایشان دیده می‌شود.


حقانی اظهار کرد: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران از دو سال پیش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب طرح جایزه کتاب را راه‌اندازی کرد. از آن جایی که یک تاریخ طولانی ۴۳ ساله پس از انقلاب را داشتیم، در دوره اول این رویداد فرهنگی آثاری که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ منتشر شده بود را بررسی کردیم؛ کار سنگینی بود که سال گذشته به سرانجام رسید. در دومین دوره جایزه کتاب هم آثاری که در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ منتشر شده‌اند را بررسی کردیم.


رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران هدف اصلی انتخاب برگزیدگان کتاب تاریخ انقلاب اسلامی را کمک به تعمیق مطالعات تاریخی دانست و افزود: علاوه بر این، نوآوری و پاسخ به شبهات و توان یک اثر برای مقابله با تطهیر حکومت پهلوی هم از جمله اهداف و البته معیارهای بررسی آثار بود. امیدوارم این گونه جلسات و رویدادها به مولفان ما انگیزه بدهد تا توجه ویژه‌ای به مقابله با تحریف تاریخ کشورمان داشته باشند. این نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب در همان فرازهای نخست بیانیه گام دوم انقلاب هم برآن تأکید فرموده و به جوانان کشور توصیه کردند که حتماً با تاریخ خودشان آشنا باشند. اگر محققان و مورخان ما در این مسیر فعالیت نکنند دیگران این تاریخ را برای ما می‌نویسند.



حقانی عنوان کرد: ۱۱۶سال از انقلاب مشروطه، صد سال از کودتای سوم اسفند و چهل و سه سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما همچنان شاهد تحریف تاریخ انقلاب هستیم. ما بیست جبهه معارض را که در زمینه تحرف تاریخ انقلاب و دو قرن اخیر فعالیت می‌کنند شناسایی کردیم و تالیف آثار معتبر پژوهشی یکی از راه های مقابله با این جریان تحریف است.


انحراف در مطالعات تاریخی مقدمه انحراف فکری است


وی افزود: ما در جوار مقتل شهدای هفتم تیر هستیم. وقتی خاطرات منافقان که عاملان این فاجعه بزرگ بودند را می‌خوانیم، می‌بینیم که نقطه آغاز انحرافات آنها، لغزش مطالعات تاریخی است و از این مسیر است که بعدها دچار انحراف ایدئولوژیک شدند. در اسناد هست که آنها در بازجویی‌ها می‌گفتند ما مطالعات تاریخی فشرده‌ای داشتیم. وقتی می‌پرسیدند منابع شما چه بود به آثاری مثل «تاریخ مشروطه» و «تاریخ هجده‌ساله آذربایجان» احمد کسروی و «تاریخ بیداری ایرانیان» ناظم‌السلام کرمانی و آثاری از این دست اشاره می‌کردند. وقتی مبنای شناخت جوان ایرانی از تاریخ کشورش این گونه آثار باشد، طبیعی است که پیوندی با مرجعیت شیعه و روحانیت برقرار نمی‌کند و تلاش می‌کند این عنصر را حذف کند. برای همین این گروهای انحرافی از همان ابتدا به دنبال حذف مرجعیت و روحانیت بودند.


روایتگران جهادگر در عرصه تاریخ


محمدحسین صفار هرندی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به این که فعالیت مجاهدانه‌ای که در سال‌های اخیر در زمینه تدوین تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورده به معنای واقعی کلمه یک «جهاد» است افزود: در دوران جوانی ما و حتی بعد از وقوع انقلاب اسلامی، نه تنها تاریخ مشروطه و تاریخ کهن که تاریخ صنعت نفت و انقلاب اسلامی را غربی‌ها و معاندین می‌نوشتند و ما صامت بودیم و این خیلی تلخ و ناگوار بود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: دشمنان ما در این مسیر یک جنگ تمام عیار را طراحی کرده‌اند و عزیزانی که در نهادهایی مثل مرکز اسناد انقلاب اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران یا موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی فعالیت می‌کنند صرفاً روایتگر تاریخ نیستند، بلکه وارد یک جهاد سخت شده‌اند.



وی افزود: جا دارد همان‌گونه که در ابتدای این مجلس عنوان شد، بار دیگر از مرحوم شایانفر و مرحوم خسروشاهی یاد کنیم که در مسیر روشنگری از تاریخ معاصر ایران، مرارت فراوانی را متحمل شدند. من تعبیری که از آقای خسروشاهی دارم این است که ایشان یک «چریک فرهنگی» بود که عمرش را وقف این موضوع کرد که یافته های متفکران و مورخان اسلامی باید از جوهر وجودی خودشان سرچشمه بگیرد. امیدوارم جایزه کتاب سال انقلاب که یک حرکت خجسته است در آینده دامنه وسیع تری پیش روی خود ببیند.


برگزیدگان دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب


در پایان، برگزیدگان و شایستگان تقدیر «دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» به شرح ذیل معرفی شدند:


اسناد و پژوهش‌های اسنادی


اثر برگزیده: قدر مطلق یک توطئه: کودتای نقاب به روایت اسناد، تألیف شاداب عسگری و اسماعیل قمریان‌معمره، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی‏‫، ۱۳۹۸، ۶۸۷ ص.‬


تاریخ شفاهی


اثر برگزیده: «مسجد رهبر: تاریخ شفاهی مسجد کرامت» تألیف مرتضی انصاری‌زاده، مصاحبه: احمد عسگری، حسن سلطانی و سیدمحمدامیر احمدی‌طباطبایی، تهران: راه‌یار‏‫، ۱۳۹۸، ۵۴۳ ص.‬


اثر شایسته تقدیر: «به رنگ صبر: خاطرات خانم فاطمه صدر» به‌کوشش فاطمه نقوی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی ‌تحقیقاتی امام موسی صدر‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۵۵۶ ص.‬


تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی


اثر برگزیده: «ایران در فرایند انقلاب: امام خمینی و چالش سنت و مدرنیته» تألیف سیدمصطفی تقوی‌مقدم، تهران: مؤسسۀ مطالعات تاریخ معاصر ایران (پژوهشکدۀ تاریخ معاصر)‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۷۲۲ ص.


اثر شایسته تقدیر


دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:


سند انتخاب «روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی بعد از امام خمینی (۱۳۶۲ـ۱۳۶۸)» تألیف محسن سام، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ‏‫۱۳۹۸، ۶۸۸ ص.


«انقلاب اسلامی در اردبیل» تألیف رجب ایزدی و رحیم نیکبخت، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ‏‫۱۳۹۹، ‏‫۶۲۸ ص.‬



خاطرات، زندگی‌نامه و شرح‌حال‌نویسی


اثر برگزیده : سلوکی در پروا: گذری بر حیات سیاسی و اجتماعی آیت‌الله حاج شیخ هادی باریک‌بین، تألیف مسعود آتشگران، تهران: سورۀ مهر‏‫، ۱۳۹۹، ۳۶۲ ص.‬


مستندنگاری


اثر شایسته تقدیر


ـ ایام سبزوار، تحقیق اسماعیل هاشم‌آبادی و محمد اصغرزاده، تدوین محمود شم‌آبادی، محمد کیخسروی و ابوالفضل رضایی، تهران: راه‌یار‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۳۸۰ ص.‮‬


پاسداشت چهره‌های درگذشته


مرحوم حسن شایان‌فر؛ جریان‌شناس بصیر و خالق مجموعه «نیمه‌پنهان» در افشای عوامل نفوذ.


خانم هاشمی همسر مرحوم شایان‌فر برای دریافت این جایزه به روی سن آمد.


مرحوم سیدهادی خسروشاهی؛ مورخ فرزانه و کوشش‌گر فعال در معرفی نهضت‌ها و جریان‌های انقلابی در جهان اسلام.


فرزند مرحوم خسروشاهی لوح تقدیر پاسداشت چهره‌های درگذشته را دریافت کرد.



مرحوم روح‌الله حسینیان؛ روحانی مبارز و انقلابی و خالق آثاری در زمینه مبارزات مرجعیت شیعه در تاریخ معاصر.


فرزندمرحوم  حسینیان برای دریافت این جایزه به روی سن آمد.


مرحوم علی‌اکبر رنجبرکرمانی؛ مترجم و محقق انقلابی و جهادگر در عرصۀ تبیین در مقابله با پهلوی‌ستایی.


فرزند این پژوهشگر فقید با حضور بر روی سن، این  جایزه را دریافت کرد.


مرحوم علی سلیمانی؛ هنرمند متعهد و مردمی و کوشش‌گر در عرصه معرفی کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی.


 همسر مرحوم علی سلیمانی لوح تقدیر پاسداشت چهره‌های درگذشته را دریافت کرد.



 بخش جنبی


تقدیر از مورخ پیشکسوت در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی: سیدجلال‌الدین مدنی‌کرمانی


پژوهشگر و منتقد در حوزه آثار و اسناد تاریخ انقلاب اسلامی: عباس سلیمی‌نمین


ناشر آثار حوزه تاریخ انقلاب اسلامی: مؤسسۀ فرهنگی قدر ولایت


انتهای پیام/۴۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته