دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احمد شفیعی در گفت‌وگو با آنا:

«بریم بسازیم» پلی برای رسیدن کمک‌های مردمی به نیازمندان واقعی است

تهیه‌کننده برنامه «بریم بسازیم» معتقد است که ویژگی فصل جدید برنامه حضور زنان و پررنگ شدن نقش آن‌ها در برنامه است.
کد خبر : 653767
بریم بسازیم



به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، فصل جدید رئالیتی‌شوی «بریم بسازیم» به کارگردانی مجید عزیزی و مصطفی آتشمرد و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی در قالب یک مجموعه ۱۰ قسمتی تولید شده است و در فصل جدید آن شاهد تغییرات بسیاری نسبت به فصل گذشته آن هستیم. این‌بار کاروان مخصوص این رئالیتی‌شوی راهی جنوب ایران و روستاهای شمال استان خوزستان شده‌ تا با بررسی کاستی‌ها و مشکلات این روستاها، همراه با اهالی، برای برطرف شدن این مسائل تلاش کند. این مجموعه از ۱۴ فروردین‌ماه و همزمان با شروع ماه رمضان روزهای فرد هرشب ساعت ۲۳ از آنتن شبکه یک سیما پخش شده است. به همین مناسبت با احمد شفیعی، تهیه‌کننده برنامه «بریم بسازیم» به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


«بریم بسازیم»؛ پلی برای رسیدن کمک‌های مردمی به نیازمندان


شفیعی درباره ایده شکل‌گیری این برنامه گفت: مجید عزیزی کارگردان برنامه «بریم بسازیم» طرحی را به بسیج سازمان صداوسیما ارائه داده بود که به کارهای خیریه و جهادی مربوط می‌شد، در این راستا از من دعوت شد که تهیه‌کنندگی این کار را انجام دهم و من به دلیل دوستی و ارتباطم با حاضران در بسیج سازمان صداوسیما و هم به دلیل دغدغه شخصی‌ام در مسائل خیریه و کارهای جهادی علاقه‌مند به انجام این کار شدم. البته طرح اولیه بسیار خام و کلی بود اما قرار شد روی آن کار شود تا پروژه پیش رود.


وی درباره انگیزه‌های ساخت برنامه «بریم بسازیم» عنوان کرد: ما در رسانه ملی تجربه ساخت چنین برنامه‌های خیریه‌ای که مردم را به کارهای توانمندسازی دعوت کند، نداشتیم، درحالی که نمونه‌های خارجی خوبی در این‌باره ساخته شده که همین امر به مخاطب انگیزه خوبی می‌داد، بنابراین دوست داشتیم چنین اتفاقی رخ دهد. از طرفی تجربه مستندسازی بحران، این انگیزه را برای ما ایجاد می‌کرد که این‌گونه آثار تاکنون به دست مخاطب نرسیده است پس باید برندی را برای ساخت چنین مستندهایی داشته باشیم تا اطلاع‌رسانی رسانه‌ای‌مان نیز بتواند حول این اسم سازماندهی شود.


چگونگی تولد یک ایده


تهیه‌کننده «کارساز» ادامه داد: این ایده که بتوانیم پلی برای رسیدن کمک‌های مردمی به نیازمندان واقعی باشیم نیز در علت‌های ساخت «بریم بسازیم» وجود داشت؛ تجربه ساخت مستندهای جهادی نشان داده بود که معمولا این‌گونه مستندها، فضای قبل از سازندگی را نشان نمی‌دادند بلکه تنها حال خوب پس از آن را به نمایش می‌گذاشتند پس تصمیم گرفتیم قبل و بعد از این تلاش جمعی توسط برنامه «بریم بسازیم» به تصویر کشیده شود یعنی در ابتدا نیاز را تبیین کنیم سپس تلاش عده‌ای را برای بهبود وضعیت به تصویر بکشیم و توسط رسانه بازنشر کنیم تا تاثیرگذار باشد. تصمیم گرفتیم فصل اول این برنامه را در یکی از روستاهای اطراف تهران به‌نام خاوه بسازیم تا آزمون و خطایی برای ما باشد زیرا که این روستا نزدیک تهران بود و می‌توانستیم پشتیبانی بهتری داشته باشیم. اینگونه بود که طرح «بریم بسازیم» متولد شد.


عدم تعامل با نهادهای بالادستی


این کارگردان درباره چالش‌های موجود در این برنامه تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که در طراحی، اجرا و تعاملات این برنامه برای ما مسئله‌ساز بود، تعامل با نهادهای بالادستی از بسیج سازمان صداوسیما گرفته تا کمیته امداد، ستاد فرمان امام و به‌طور کلی هر سازمانی که دستی در این امر داشتند، بود؛ متاسفانه در فضای موجود هم‌افزایی کم است و هر سازمانی دوست دارد که برنامه را کاملا در اختیار خود داشته باشد تا دغدغه‌های سازمانی آن‌ها بیشتر به چشم آید. متاسفانه در سازمان‌های دولتی و حاکمیتی‌مان تجربه همکاری، مشارکت و هم‌افزایی نداریم، بسیاری از مدیران دوست دارند که تمام موضوع برنامه در اختیارشان باشد.


وی افزود: همیشه دوست داشتم سازمان‌های مختلف را حول یک برنامه دور هم جمع کنم تا هم‌افزایی شکل گیرد و تعاملات به گونه‌ای تعریف شود که همه آن‌ها برنامه را برای خود بدانند و دغدغه‌های‌شان را در آن ببینند، این مسئله می‌تواند در تعاملات بین سازمانی خارج از برنامه مخصوصا در کارهای جهادی کمک‌کننده باشد. امیدوارم در آینده این فروغ تعاملی در سازمان‌ها و نهادهای بالادستی شکل گیرد.




بیشتر بخوانید:





حضور زنان و پررنگ شدن نقش آن‌ها


تهیه‌کننده «نادرشو» درباره ویژگی‌های فصل جدید «بریم بسازیم» اظهار کرد: ویژگی فصل جدید برنامه حضور زنان و پررنگ شدن نقش آن‌ها در برنامه است که اگر مخاطب از آن راضی باشد در فصل‌های بعد نیز آن را ادامه می‌دهیم. امیدواریم استعدادیابی و توانمندسازی بیشتری در برنامه شکل گیرد تا ما بتوانیم در کنار نشان دادن ایده‌های توانمندسازی، رشد و توسعه فردی و اجتماعی، کیفیت زندگی در روستاها و شهرها را بالاتر بریم و محیط و منظر آن را زیباتر کنیم تا کشورمان با کمک مردم و مخاطبان برنامه مشکلات را پشت سر بگذارد. ایده اصلی برنامه نیز این است که هرکس در هر سطحی از رفاه بتواند با دیدن برنامه «بریم بسازیم» و گرفتن ایده آن، حتی یک درجه اقتصاد و رفاه بالاتری را تجربه کند.


خروجی کار با ایده‌آل و آرمان‌هایمان فاصله دارد


شفیعی درباره خروجی برنامه و عناصر شناخته‌شده آن همانند ماشین و شرکت‌کننده‌ها تاکید کرد: خروجی کار با ایده‌آل و آرمان‌هایمان فاصله دارد؛ چند فاکتور وجود دارد که باید محقق شود. انتخاب ماشین برنامه خوب بود و بازخوردهای مناسبی را در برداشت، دوست داشتیم برنامه نمادی داشته باشد. همچنین ما در برنامه سیاست مرکزگریزی را داشتیم تا ظرفیت و توانمندی‌های تمام مناطق کشورمان را نشان دهیم پس ماشین توانست به‌عنوان یک عنصر ثابت استفاده شود و مخاطب ما را با آن بشناسد. همچنین به دنبال فرم و قالب مناسبی برای شرکت‌کننده‌های برنامه هستیم تا مردم آن‌ها را بشناسند، دوست‌شان داشته باشند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند که این مسئله صد درصد محقق نشده است. در تلاشیم که به تعداد شرکت‌کننده ثابت برسیم تا مردم نیز آن‌ها را بشناسند.


این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که اگر «بریم بسازیم» ادامه‌دار باشد، باز هم پخش آن برعهده شبکه یک خواهد بود، بیان کرد: شبکه یک سیما کنداکتور منظمی دارد و تعامل منظمی با آن‌ها شکل گرفته است. علاقه‌مند هستم که اگر آن‌ها نیز تمایل داشته باشند فصل‌های بعدی «بریم بسازیم» را در این شبکه بسازیم. همچنین تاکنون بازخوردهای خوبی از حضور و روایت سبحان اکرامی در برنامه داشته‌ایم، امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.


تولید «بریم بسازیم» به‌صورت جهادی


کارگردان «خط قرمز» اظهار کرد: برای فصل‌های بعد «بریم بسازیم» نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امیدواریم که مرکز نیکوکاری «بریم بسازیم» خیلی خوب به مخاطب معرفی شود؛ این مرکز قرار است واسطه‌ای میان مردم و پروژه‌هایی باشد که در برنامه رخ می‌دهند تا کمک‌های مردمی را به صاحبان آن برسانیم و به مردم نیز گزارش آن را بدهیم. از طرف دیگر دوست داریم که فرم برنامه پخته‌تر شود و در شرایط بهتری آن را تولید کنیم؛ «بریم بسازیم» یکی از دشوارترین پروژه‌های استودیو نبین است و تولید آن برای ما و عوامل به‌صورت جهادی انجام می‌شود. امیدواریم در ادامه به تولید جذاب‌تر و ساده‌تری از آن برسیم.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب