دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1394 - 11:27

الشروق: معارضان سوری در ژنو تبدیل به بلندگوی قدرت‌های بیگانه شده بودند

روزنامه الشروق تونس در گزارشی نوشت که مخالفان سوری خارج‌نشین از خود اختیاری ندارند و فقط دستورهای حامیان خود را اجرا می‌کنند.
کد خبر : 65362

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الشروق چاپ تونس در گزارشی به قلم فاطمه کرای نوشت: «هنگامی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به مخالفان سوری فرمان می‌دهد که باید بدون هیچ شرطی به مذاکرات ژنو بروند و آنها این فرمان را اطاعت می‌کنند، این موضوع در تعارض با آن اختلافاتی است که پیشتر در حال حل شدن بود.»


الشروق می‌نویسد: «چنانچه طرف آمریکایی بخواهد بازی را برهم بزند و دشمن دیروز خود را دوست امروز قرار دهد، مزدوران دیگر حق اعتراض ندارند و نمی‌توانند مسیر تاریخ را تغییر دهند، بلکه باید فرمان ببرند. معارضان سوری کسانی هستند که سرنوشت کشورشان را به دستان کشورها و قدرت‌های بیگانه سپرده‌اند، بدون اینکه خواسته‌های مردمی را از داخل پیگیری و با تجاوز به کشورشان و کشتار شهروندان آن مخالفت کنند. این معارضان نمی‌توانند در مذاکرات ژنو از موضع قدرت سخن بگویند، زیرا آنها آزاد و مستقل نیستند و حتی اهداف ملی ندارند و با دیگر اقشار ملت همراه نشده‌اند.»


این روزنامه می‌افزاید: «چرا باید منتظر چنین معارضانی بود که می‌خواهند آینده کشورشان را در مطبخ‌های آنکارا، واشنگتن، لندن و ریاض درست کنند؟ آنها درباره آینده سوریه، مردم سوریه هیچ نمی‌دانند و در تجمعات مردمی حضور نداشته‌اند و حتی نمی‌دانند مبدا و مقصد بمباران‌ها کجا است؟»


به‌نوشته این روزنامه، معارضان سوری مرتبط با طرف‌های بیگانه بلندگوی بی‌صدای مذاکرات ژنو بودند زیرا صدای برخاسته از آنها، صدای قدرت‌های استعمارگر و قدرت‌های منطقه‌ای موسوم به ائتلاف و هم‌پیمانان آن‌ها بود. حقیقت این است که معارضان خود در مقابل سرنوشت مبهمی می‌بینند زیرا نه به‌وسیله ملت سوریه انتخاب شده‌اند و نه از آنها هستند و نه می‌دانند بازی از کجا آغاز شده است و به کجا پایان می‌یابد.


الشروق نوشت: «امید این مخالفان خارج‌نشین به حمایت بیگانگان نیز ناامید شده است زیرا مزدور از طرف گرداننده خود هیچ سودی نخواهد برد بلکه فقط باید دستورهای او را اجرا کند.»


این روزنامه در پایان گزارش خود می‌نویسد: «به امید آنکه این افراد روزی بدانند که دمکراسی کالای وارداتی و یا کنسرو آماده نیست. آنها باید بدانند که آمریکا و هر کشور دیگری وقتی وارد کشمکشی به نام دموکراسی، تغییر و یا انقلاب شوند، آن را نابود می‌کنند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته