دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1401 - 01:12

امیرعبداللهیان: ایران نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان دارد

وزیر امور خارجه در پاسخ به ابراز تأسف عمیق سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌های کشورمان در کابل و هرات تأکید کرد: ایران نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان دارد.
کد خبر : 653578
دیدار وزیر امور خارجه عراق با امیر عبداللهیان



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان دوشنبه‌شب در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درباره برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.


وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرد: چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از چهل سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند هستند.


امیرعبداللهیان از اینکه تبلیغات سوء، هدف‌دار و دورغین پخش شده در برخی شبکه‌های اجتماعی توسط دشمنان و معاندان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان باعث وقوع برخی حوادث ناراحت‌کننده شده است، اظهار تأسف کرد.


وی با اشاره به مذاکرات خود با طرف افغانستانی در اوایل این ماه در شهر «تون شی» چین در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیئت برای همکاری‌های بین دو کشور، ارسال کمک‌های بشردوستانه و فعال نگه‌ داشتن نمایندگی‌های خود برای ارائه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: بدیهی است در مقابل، از هیئت حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران، کنترل مرزها و عدم اجازه به عابرین غیرمجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قراردادهای لازم‌الاجرای فی‌مابین از جمله در حوزه حقابه ایران و آب‌های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.


امیر عبداللهیان همچنین ضمن استقبال از دستور هیئت حاکمه موقت مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با افغانستان برای توسعه کشت جایگزین خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دو کشور، مشکل قاچاق مواد مخدر بر طرف شود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته