دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1394 - 11:20

سازمان ملل متحد درباره سرنوشت بنیان‌گذار ویکی‌لیکس تصمیم می‌گیرد

بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در پیامی توییتری نوشت که اگر کارگروه سازمان ملل متحد که درباره پرونده وی تحقیق می‌کنند در برابر آزادی‌اش مقاومت کنند، حاضر است حکم بازداشت پلیس انگلیس را بپذیرد.
کد خبر : 65348

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جولیان آسانژ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس امروز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای که در کاربری توییتر ویکی‌لیکس قرار داد، گفت: «اگر سازمان ملل متحد فردا اعلام کند که پرونده من علیه انگلیس و سوئد ناموفق بوده است، من ظهر فردا (جمعه) سفارت را ترک می‌کنم تا دستگیری پلیس بریتانیا را بپذیرم، زیرا هیچ چشم‌انداز معناداری برای تجدیدنظر بیشتر وجود ندارد».


وی افزود: «اگر پیروز شوم و مشخص شود که انگلیس و سوئد اقدامی غیرقانونی انجام داده‌اند، انتظار دارم که گذرنامه من خیلی سریع بازگردانده شود و تلاش‌های بیشتر برای دستگیری من متوقف شود».


از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد: «آسانژ از سال 2012 تاکنون از ترس و نگرانی استرداد، در سفارت اکوادور در لندن زندگی می‌کند. وی نگران است ابتدا به سوئد استرداد شود، زیرا در این کشور اتهامات آزار جنسی به وی وارد شده است و همچنین نگران است در نهایت به آمریکا مسترد شود زیرا در آنجا به علت افشاگری اسناد از طریق وب‌سایت ویکی‌لیکس‌ با اتهامات جاسوسی مواجه است.»


در 12 سپتامبر 2014 (21 شهریور 1393) جولیان آسانژ شکایتی علیه لندن و استکهلم به کارگروه امور بازداشت خودسرانه سازمان ملل متحد (WGAD) ارائه کرد. این کارگروه قرار است تحقیقات خود را پایان ببرد و تصمیم خود را فردا (جمعه) درباره آزادی احتمالی آسانژ اعلام کند.


اگر این کارگروه سازمان ملل به نفع بنیانگذار ویکی‌لیکس رأی دهد، به مفهوم آن است که آسانژ به صورت خودسرانه بازداشت شده است. به همین منظور سوئد و انگلیس باید خیلی فوری آسانژ را آزاد و به وی غرامت پرداخت کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته