دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1401 - 03:45

تسهیل صدور مجوز تنها شرط بهبود کسب وکارها نیست

یک استاد دانشگاه گفت: نمایندگان مجلس با حسن نیتی که داشتند فقط روی مولفه مجوزهای کسب و کار تمرکز کردند درصورتیکه تنها با تسهیل صدور مجوزها نمی توان محیط کسب و کار را بهبود بخشید.
کد خبر : 653091
444



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مسلم خانی استاد دانشگاه و مشاور کسب‌وکار در مورد مزایای طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» مجلس گفت: ما در شاخص محیط و کسب‌وکار جزو کشورهای ضعیف دنیا هستیم و رتبه سه‌رقمی داریم.


وی با بیان اینکه راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در ایران سخت است افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق بازرگانی و اتاق تعاون برای تعیین وضعیت کسب‌وکار 27 مؤلفه را در نظر گرفتند اما نمایندگان مجلس با حسن نیتی که داشتند فقط روی مؤلفه مجوزهای کسب‌وکار تمرکز کردند درصورتی‌که تنها با تسهیل صدور مجوزها نمی‌توان محیط کسب‌وکار را بهبود بخشید.


خانی وجود یک نقشه راه کسب‌وکار در کشور را ضروری خواند و تأکید کرد: ما باید طبق یک نقشه راه، کسب‌وکارهای مختلف را برای ده سال آینده استان‌ها پیش‌بینی و تعریف کنیم و آمایش سرزمینی کسب‌وکار را نیز در کشور طراحی کرده و پس از آن به طراحی نظام صدور مجوزها بپردازیم.


وی تمرکز نمایندگان بر صدور مجوز کسب‌وکار را اقدامی درست و بجا دانست و درعین‌حال متذکر شد: ارتقای محیط کسب‌وکار در ایران صرفاً با تسهیل فرآیندهای صدور مجوزهای کسب‌وکار بهبود پیدا نخواهد کرد چراکه باید مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها را در نظر گرفت که از جمله آن می‌توان به هوشمند سازی نظام صدور مجوزهای کسب‌وکار و نظام حقوقی آن‌ها اشاره کرد.


این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم تعریف الگوهای مربوط به شبکه‌سازی و خوشه سازی در نظام صدور مجوزهای کسب‌وکار گفت: صدور مجوزهای کسب‌وکار به صورت انفرادی و بدون پیوستگی ظلم به کسب‌وکارهاست چراکه منجر به ورشکستگی آن‌ها خواهد شد.


خانی افزود: نمایندگان مجلس دقت کنند که تسهیل مجوزهای کسب‌وکار عاملی برای ایجاد مسئله‌های بعدی نشود و لذا باید سیستم نظارتی قوی را ایجاد کنند.


منبع: رادیو گفتگو


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته