دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1401 - 10:59

پاسخنامه‌های آزمون سراسری در سال ۱۴۰۱ تغییر می‌کند

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از تغییراتی در پاسخنامه و دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۱ خبر داد. 
کد خبر : 652763
1944236367سوالات_و_پاسخنامه_کلیدی_کنکور_هنر_97.jpg



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سازمان سنجش آموزش کشور، حسن مروتی، سرپرست معاونت امور آزمون‌های این سازمان در آیین هماهنگی برگزاری آزمون‌ سراسری سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: آزمون سال جاری با یک دفترچه و پاسخنامه برای دروس عمومی و دو دفترچه و پاسخنامه تخصصی در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی برگزار خواهد شد. همچنین رشته تجربی علاوه‌بر دو دفترچه دروس تخصصی یک دفترچه آزمون بهیاری را نیز به‌صورت جداگانه خواهند داشت.


مروتی با ذکر این نکته که کنکور جریان زندگی آحاد مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: کنکور اقدامی ملی است و تمامی فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود نیز ملی هستند، لذا لازم است محیط و شرایط مناسب را برای برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی در این حوزه برقرار کنیم.


وی با توضیح در خصوص روند طرح سوالات تا پایان برگزاری آزمون‌ها، اضافه کرد: باتوجه به تغییراتی ناشی از پیشرفت تکنولوژی و کرونا که جامعه با آن مواجه است، هیچ چاره‌ای جز ایجاد تحول در کنکور نیست. استفاده افراد معدودی از داوطلبین از ابزارهای پیشرفته جاسوسی، از معضلات برگزاری کنکور در چند سال اخیر بوده، لذا لازم است مراقبین و رابطین در این حوزه آموزش‌های بیشتری ببینند.


سرپرست معاونت امور ازمون های سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اشاره به الزام عدم استفاده از کاغذ در آزمون‌های این سازمان بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که کنکور ۱۴۰۳ را به‌صورت هوشمند و با استفاده از رایانه برگزار کنیم، در اینصورت علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های متعدد و همچنین مقابله با هرگونه تقلب و حواشی این آزمون، داوطلب می‌تواند بلافاصله پس از پاسخ‌دهی از نتیجه آن نیز اطلاع اولیه را پیدا کند.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هوشمندسازی آزمون سراسری گام بلندی بوده که نیازمند همت بلند است، عنوان کرد: اعتبارات مالی و زیرساخت‌های سخت‌افزاری از مشکلات پیش رو است که در این حوزه با آن مواجه هستیم، اما خوشبختانه از حیث مسائل نرم‌افزاری تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشروی این هدف با ما همکاری خواهند کرد.


مروتی درخصوص تاثیر سوابق تحصیلی این آزمون اذعان کرد: درحال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد مثبت است و در سال آینده تاثیر آن افزایش خواهد یافت.


عزیزی، رئیس مرکز اجرای آزمون‌های سازمان سنجش نیز در این جلسه اظهار کرد: کنکور فرآیندی است که اگر به‌درستی و با دقت انجام نشود در بلندمدت نتیجه منفی آن آشکار خواهد شد و کشور به اهداف بلندمدت خود نخواهد رسید. بنابراین درصورتی‌که کنکور به‌درستی برگزار نشود، کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه می‌شود. در بهمن و اسفند ماه سال گذشته دو مرحله ثبت‌نام آزمون سراسری داشتیم و تعداد ثبت‌نام کنندگان در آزمون سراسری به‌صورت تقریبی و بدون غربال‌گری، یک میلیون و ۴۸۷ هزار نفر بوده است. از این تعداد ۹۱۲ هزار و ۸۶۹ نفر زن و ۵۷۳ هزار و ۸۳۶ نفر مرد هستند. نسبت ۶۱ درصدی تعداد بانوان شرکت‌کننده در کنکور نشان‌دهنده انگیزه بیشتر آنان برای کسب علم و دانش است.


وی گفت: ثبت‌نام در گروه علمی رشته انسانی بر خلاف رشته ریاضی با افزایش داوطلبان مواجه بوده است. در گروه علوم انسانی آزمون سراسری سال جاری ۴۱۲ هزار و ۵۸۸ نفر شرکت کرده‌اند درحالی‌که در رشته ریاضی این رقم به ۱۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر می‌رسد که تنها ۳۶ درصد از داوطلبین علوم ریاضی را بانوان تشکیل می‌دهند.


این مقام مسئول بیان کرد: آزمون سراسری از ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار خواهد شد. از یک میلیون و ۴۸۷ هزار نفری که در آزمون سراسری ثبت‌نام کرده‌اند، ۲۴ هزار و ۴۵۶ نفر متعلق به استان مرکزی هستند. از این تعداد ۲هزار و ۶۴۳ نفر در گروه ریاضی، ۶ هزار و ۴۰۷ نفر گروه علوم انسانی، ۹ هزار و ۶۰۶ نفر علوم تجربی، ۲ هزار و۵۴۳ نفر رشته هنر و ۳ هزار و ۲۵۷ نفر در رشته زبان خارجی ثبت‌نام کرده‌اند. به‌طور کلی از ۲۴ هزار و ۴۵۶ نفر ثبت‌نام کننده در استان مرکزی، ۱۵ هزار و ۵۴۷ نفر خانم و ۸ هزار و ۹۰۷ نفر آقا هستند.


عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: در بسیاری از رشته‌ها نسبت متقاضی به ظرفیت، یک به ۱۲ است و رشته‌ پزشکی نیز جزو رشته‌های پر متقاضی به شمار می‌رود.


انتهای‌پیام/۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته