دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1401 - 12:50
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مقیمی:هرگونه توافقی بدون تضمین کتبی در مذاکرات وین پذیرفته نیست

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: حرفهایی که مذاکره کنندگان مبنی بر پذیرش شفاهی خواسته‌های ایران از طرف‌های برجامی می‌زنند خیلی کارشناسی نیست و قطعا بدون تضمین نباید اجرای توافق صورت بگیرد.
کد خبر : 652566
احمدعلی مقیمی



احمدعلی مقیمی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، درباره اعمال نظر اعضای سابق تیم مذاکره کننده در جریان مذاکرات فعلی اظهار کرد: ما در ماجرای توافق هسته‌ای سابق خسارت سنگینی متحمل شده‌ایم که باید از آن عبرت بگیریم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.


این عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در مورد درس‌هایی که باید از مذاکرات سابق گرفت، ‌گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند،‌ مجلس عصاره فضائل ملت است و در همه تصمیم گیری ها باید سرآمد باشد، در دوره‌های قبل هم دولت با مجلس بیگانه بود و در این دوره از مذاکرات هم وقتی اظهارات نمایندگان را می‌شنویم، درمی‌یابیم که نمایندگان هیچ اطلاعی از روند مذاکرات ندارند و خواسته‌شان این است که وزارت خارجه در جلسه غیر علنی به آنها گزارش دهد.


نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یعنی نمایندگان ملت که باید حامی مذاکرات باشند که این مسئله جزوء وظایف اصلی آن‌ها است، باید از روند مذاکرات اطلاع داشته باشند که در حال حاضر این چنین نیست، ‌ فقط کمیسیون امنیت ملی با وزارت خارجه جلسات محدودِ ناکافی دارد، بنظرم در صورتی که عقل‌های متعددی جمع شوند تا تصمیمی اتخاذ کنند بهتر از آن است که با همفکری کمتری نسبت به موضوع مهمی تصمیم گیری شود.


مقیمی بیان کرد: اگر مجلس ورود کند و تیم مذاکره‌کننده را مورد حمایت قرار دهد می‌تواند نقطه قوت تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای باشد، زیرا حمایت یک مجلس به معنی حمایت کل جامعه است.


فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه واقع شود، ‌حضور اعضای مذاکره کننده تیم سابق در جریان مذاکرات فعلی است، ‌ این افراد اگر توانا و شجاع در تصمیم‌گیری بودند، مذاکرات دوره قبل را به یک سامانی می رساندند، ما شاهد بودیم که بیش‌ از سه نفر از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده جاسوس از آب درآمدند و ما بقی هم خطاب به مقام معظم رهبری گفتند که نتوانستیم خطوط قرمز را حفظ کنیم، بعد از مدتی که می‌خواستند برای آنها مجسمه درست کنند و نام آنها را در کتاب های درسی بیاورند همگان متوجه شدند که هیچ یک از اقدامات آنها بخت گشا نبوده است.


عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی ادامه داد: ثمره حضور این افراد در جریان مذاکرات فعلی ایجاد تردید در تصمیم شجاعانه برای موضوع مذاکرات و طبیعی است که در ارائه مشاوره اگر نظرشان یک بار اثر نکند به حدی آن را مطرح می‌کنند تا بعد از چند بار تکرار نظرشان در بین دیگر مذاکره کنندگان ایجاد تردید کند.


وی در مورد تخاذ تضامین از طرف‌های برجامی گفت: به نظر می‌رسد باید تضامینی از طرف‌های غربی بگیریم که برایمان اطمینان بخش باشد و بتوانیم به آن تکیه کنیم، اما پیش‌نویس آن تهیه نشده است تا نخبگان و صاحب نظران بتوانند درمورد آن اظهار نظر کنند، به طور طبیعی ما در بسیاری از موارد با آمریکایی‌ها اختلاف نظر داریم، ولی از سویی دیگر شاهد این هستیم که به طور دائم مسئولان مربوطه به مردم در رسیدن به توافق امید می‌دهند و مطرح می‌کنند که مذاکرات در ایستگاه پایانی قرار دارد و در نهایت هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.


نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی خطاب به تیم مذاکره کننده گفت: این چه انتهایی است که هر قدر زمان می‌گذرد خاتمه پیدا نمی کند؟ ما در مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم تا نفت خود را بفروشیم و پول آن را مورد استفاده قرار دهیم، طرف‌های غربی هم به دنبال نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشور هستند که مذاکره کنندگان می‌گویند طرف‌های برجامی به صورت شفاهی خواسته‌های ایران را پذیرفته‌اند، در صورتی که در برجام قبلی که به صورت مکتوب توافق را امضا کردند و همه کشورهای جهان شاهد و ناظر بودند به راحتی از توافق خارج شدند، اکنون که شفاهی خواسته‌های ما را پذیرفته‌اند چه تضمینی وجود دارد؟


فعال سیاسی اصولگرا افزود: معتقدم حرفهایی که مذاکره کنندگان مبنی بر پذیرش شفاهی خواسته‌های ایران از طرف‌های برجامی می‌زنند خیلی کارشناسی نیست و قطعا بدون تضمین نباید اجرای توافق صورت بگیرد، اجرای مفاد توافق نباید مانند دوره قبل به صورت یک طرفه باشد.


مقیمی در مورد رویکرد دولت سیزدهم در گره نزدن همه مسائل کشور به مذاکرات هسته‌ای گفت: تذکرات در این مورد را رهبر انقلاب به مسئولان امر دادند، در دیدار نورزی هم ایشان به تیم مذاکره کننده فعلی مجدد تذکر دادند، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور مصمم هستند که توافق را به همه مشکلات کشور گره نمی‌زنند که کار درست هم همین است.


عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی بیان کرد: ما تا زمانی که قدرتمند نشویم غربی‌ها روی ما حساب نمی‌کنند و اگر قرار است بنا را بر قدرتمند شدن بگذاریم باید به سختی کار کنیم، رویکرد آمریکا در مذاکرات یک رویکرد کاملاً سیاسی است که مسئولان حوزه سیاست خارجی ما باید نسبت به آن واقف باشند، آمریکایی‌ها برای جلوگیری از پیشرفت ایران به دنبال اتلاف زمان هستند،‌ براین اساس ما زمانی می‌توانیم بگوییم که توافق حاصله، توافق خوبی است که ایران بتواند از مزایای آن استفاده کند که آن هم در لغو تحریم‌ها و آزاد شدن پول‌های ما خلاصه می‌شود.


وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در هر بحثی موضوع مذاکره مستقیم با ایران را پیش می‌کشند، گفت: واقعاً مذاکرات مستقیم هیچ گونه نفعی برای ملت ما ندارد، آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که نسبت به توافقات بین الملل بدعهد هستند و آنها در همین مذاکرات وین نیز اخلال ایجاد می‌کنند، در حوزه عملیاتی هم که هیچ اقدام مثبتی نکرده اند، برای آمریکایی‌ها نفس مذاکره مهم تر از توافق است زیرا نفعشان در صرفاً مذاکره کردن با ایران است.


نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی‌ها در صورت مذاکره مستقیم با ایران این پیام را به همه جهان می‌دهند که بالاخره کشوری که ۴۲ سال مقابل سیاست‌های ایالات متحده ایستاده بود هم تسلیم خواسته‌های ما شد و فهمید که باید با آمریکا همراه باشد، بنابراین صرف مذاکره آمریکا با ایران برای این کشور منفعت بیشتری دارد.


مقیمی تصریح کرد: خوشبختانه هم دولت و هم مجلس در تصویب لایجه بودجه نشان دادند که ما همه مسائل را به مذاکرات گره نزده‌ایم و باید به ظرفیت های داخلی خودمان توجه داشته باشیم، ‌معتقدم رویکرد مجلس و دولت رویکرد بسیار مناسبی است، ‌ امیدواریم که مذاکره‌کنندگان هم بر این رویکرد پافشاری داشته باشند.


انتهای پیام/۴۰۱۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته