ضرورت توجه به آموزشهای همگانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجازی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علیرضا زالی در مراسم انعقاد تفاهمنامه گسترش همکاری میان دو دانشگاه علوم پزشکی مجازی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهداف مشترک این دو دانشگاه در راستای حفظ و تأمین سلامت مردم و بهره گیری از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای تعریف برنامههای مشترک اعلام آمادگی کرد و گفت: این دانشگاه مسیر روبه تعالی در پیش گرفته و ایجاد امکان بهره گیری از پلتفرمهای ملی آموزشی در کشور به همت این دانشگاه سرمایه بزرگی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: استفاده بهینه از دانشگاه علوم پزشکی مجازی، در بحران کرونا به اوج خود رسید و ظرفیتهای موجود در این دانشگاه نمایان شد. تا پیش از پاندمی کرونا اهمیت بهرهگیری از این ظرفیت، پوشیده بود و بعد از بروز بحران، ذخیره استراتژیک آموزشی نهفته در دانشگاه علوم پزشکی مجازی خودنمایی کرد.
زالی راهاندازی سامانههای آموزشی را تحولی در اسلوب آموزش علوم پزشکی کشور دانست و افزود: در شرایط کنونی و زیرساختهای موجود، گسترش آموزش مختلط مجازی و حضوری امکانپذیر است و در این زمینه باید بحث و تبادل نظر بیشتری با حضور سایر اعضای هیئترئیسه دانشگاهها صورت گیرد.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارشها دانشگاه علوم پزشکی مجازی در کنار ارتقای حرفهای و تکنیکال آموزش، آموزش همگانی را نیز در دستور کار دارد و گسترش همکاریها در قالب این تفاهمنامه مشترک نیز مسیر را در این زمینه هموار خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سلامت دیجیتال مصادیق متفاوتی را در برمیگیرد، اظهار کرد: طرحهای ملی ارزشمندی به ویژه در حوزه بهداشت قابل تعریف است.
وی در خصوص گسترش همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی مجازی و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور به عنوان اولین گام در راستای بهرهمندی از ظرفیتهای مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: یکی از وظایف مهم انستیتو تحقیقات تغذیهای کشور اصلاح الگوی تغذیه مردم است. دستیابی به این هدف بسیار دشوارتر از گذشته است، چراکه رفتارها، هنجارها، سلایق غذایی و اصول کشاورزی مردم تغییر عظیمی داشته است.
زالی در پایان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مجازی مهمترین محل برای تجلی اندیشههای نوآورانه محسوب میشود و این دانشگاه با برنامهریزیها و تعیین اهداف استراتژیک در این مسیر گامهای مهمی برداشته است. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تمام عرصهها آمادگی کامل برای توسعه همکاریها با دانشگاه علوم پزشکی مجازی دارد.
در ادامه آرش خجسته، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی در این مراسم با اشاره به اینکه این دانشگاه از ابتدا با تأکید بر آموزش مجازی و یادگیری الکترونیک در سال ۹۶ تاسیس شد، اظهار کرد: در دوران همه گیری کرونا با در اختیار داشتن سیستمهای محتوای یادگیری همچون نوید و آرمان، یادگیری مجازی در دانشگاه علوم پزشکی تقویت شد و دانشگاه علوم پزشکی مجازی نقش پررنگی در این زمینه داشت.
به گفته وی، تاکنون ۲۱۳ هزار دانشجو از سامانه نوید استفاده کردند و ۷۸ هزار درس توسط ۲۵ هزار عضو هیئت علمی بارگذاری و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانلود درس در این سامانه انجام شده است.
خجسته ادامه داد: در سامانه آرمان به عنوان منبع آنلاین ملی، در راستای اجرای عدالت آموزشی در آموزش پزشکی، محتوای آموزشی به صورت مجازی و آنلاین در دسترس دانشجویان قرار گرفته است و تاکنون ۱۲۱ درس با همکاری ۲۵ دانشگاه ۲ هزار محتوا در این سامانه بارگذاری شده که حدود ۹۰۰ محتوا حاصل زحمات اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تصریح کرد: رشتههایی همچون کارشناس ارشد آموزش پزشکی نیز به صورت مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی راهاندازی شد که حدود هزار و ۶۵۶ دانشجو داشته و از این تعداد ۳۸ دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودهاند.
به گفته خجسته، زیرساختهای فناوری و مجازی در این دانشگاه امکان تقویت و دینامیک کردن کریکولوم آموزشی را به عنوان بازوی معاونت آموزشی فراهم کرد.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی آموزشی، ۲ واحد درس طب ایرانی نیز به صورت مجازی در این دانشگاه ارائه میشود که در این ۲ واحد ۲۷ محتوا بارگذاری شد و طی ۶ دوره ۴۲ هزار دانشجوی ثبتنامی گزارش شده است. اولین دوره درس اصول حوادث و بلایا نیز در این دانشگاه به صورت مجازی ارائه میشود که در سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۲۵۹ نفر متقاضی تحصیل در این رشته بودهاند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی در کنار سایر دانشگاهها سعی کرد دروسی را در ترم تابستان نیز ارائه دهد. ۱۳۰ درس ارائه شد که ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو نیز برای این ترم ثبتنام کردند که ۳۰۶ دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.
خجسته افزود: دورههای پودمانی کوتاهمدت نیز در این دانشگاه راهاندازی شد که هدف از برگزاری این دورهها پاسخگویی اجتماعی بود. پزشکی خانواده، فلوشیپ سنجش، مقدمات کارآفرینی، کسب و کارهای دانش بنیان، انفورماتیک پرستاری، آموزش مشاوره به بیمار در داروخانه و حقوق سلامت از جمله این دورههاست.
به گفته وی، ایجاد سامانه دورههای کوتاهمدت به صورت جامعنگر نیز از دیگر اقداماتی بود که در دانشگاه علوم پزشکی مجازی صوت گرفت به عنوان مثال ارائه دوره آموزش قبل از ازدواج با هماهنگی با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال به صورت مجازی رقم خورد که ۲۳۴ هزار نفر در این سامانه ثبتنام کردند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی عنوان کرد: بعد از ابلاغ وزیر بهداشت در کنار آموزش پزشکی، برنامهریزی برای ارائه خدمات در تمام حوزههای سلامت دیجیتال از جمله بهداشت و درمان، مأموریت جدید دانشگاه علوم پزشکی مجازی تعریف شد. البته آموزش نیز در دوران پساکرونا به صورت مجازی و حضوری باید ارائه شود، بنابراین دانشگاه در این حوزه با حفظ محتواهای تولید شده، به سمت تعاملی و آموزش شخصی سازی شده حرکت میکند.
وی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز برای تله مدیسین، دوراپزشکی، آزمایشگاهها و بیمارستانهای بصری و هوشمند در قالب برنامه استراتژیک دانشگاه برنامهریزی شده است.
خجسته بیان کرد: دانشگاه علوم مجازی بنا دارد در همه زمینهها ریلگذاریهای لازم برای بهرهگیری سایر دانشگاههای علوم پزشکی را صورت دهد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیشترین جمعیت تحت پوشش درمانی میان سایر دانشگاهها، بهترین گزینه برای گسترش همکاریهای مشترک و پیادهسازی برنامههای عملیاتی به ویژه در زمینه بیمارستانها و کلینیکهای آنلاین و هوشمند به صورت پایلوت است.
وی در پایان با اشاره به اینکه فراگیر شدن بستر دیجیتال، توسعه یادگیریهای ماشینی پیشرفته، استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به گسترش عدالت اجتماعی در سلامت کمک شایانی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: یکی از مسایل بسیار مهم ملی سلامت غذایی و تغذیه جامعه بوده که بهرهگیری از بستر دیجیتال در این زمینه نیز از دیگر اولویتهای دانشگاه علوم پزشکی مجازی است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/