پخش نوروزی «خانه ما» در شبکه سه تجربه خوبی نبود/ احتمال تغییر فرمی و محتوایی در مستندمسابقه خانوادگی تلویزیون
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی ـ نشست رسانهای فصل یازدهم مستند مسابقه خانه ما عصر امروز در سازمان هنری رسانهای اوج برگزار شد.
احمد شفیعی تهیهکننده این مجموعه تلویزیون و مدیر استودیو نوبین در ابتدای این نشست گفت: مستندمسابقه خانه ما قدیمیترین و معتبرترین برند استودیو نوبین است که ۱۱ فصل آن در طول هشت سال اخیر تهیه و تولید شده است. عزم جدی و تلاش همکاران من بر این است که این مجموعه پرمخاطب دوام داشته باشد. به همین خاطر وقتی که همهگیری کرونا جدی شد باز هم با همت آنها «خانه ما» از اولین مجموعههای تلویزیونی بود که در شرایط کررونایی تولید شد.
ارمغان «خانه ما» برای آیندگان
وی اظهار کرد: در سالها و دهههای آینده بینندگان این مسابقه میتوانند تاریخچهای از سبک زندگی، شیوه معاش و آداب و رسوم مناطق مختلف کشور را با مشاهده فصلهای مختلف «خانه ما» ببینند. حتی میتوان سالهای مختلف را از حیث شیوه زندگی یا قیمت کالاها با هم مقایسه کرد. ضمن اینکه مشارکت مردم شهرهای مختلف نیز به این برنامه تنوع قابلتوجهی داده است.
شفیعی افزود: تدابیری اندیشیدهایم که در فصلهای بعدی تغییراتی را در فرم و محتوای خانه ما داشته باشیم که هم متنوعتر شود و هم مطابق مسائل روز و سواد رسانهای مردم باشد. به این نتیجه رسیدیم که برنامههای دیگری را بر مبنای خانه ما به صورت گفتوگومحور یا بحثهای کارشناسی داشته باشیم. ما راشهای استفاده نشده فراوانی داریم که میتواند در این قالب جدید استفاده شده و در هر فصلی حداقل دو یا سه برنامه را شامل شود. بررسی تصمیمهای متنوع اعضای خانواده در برابر چالشها و اتفاقاتی که پشت صحنه میافتد، میتواند جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
تهیهکننده «خانه ما» درباره احتمال ادامه همکاری پیمان طالبی بهعنوان راوی این مجموعه نیز گفت: ما از حضور ایشان بازخورد خوبی از مخاطبان گرفتهایم. صدا و لحن آقای طالبی برای برنامه ارزش افزوده دارد. ضمن اینکه خودشان هم از این حضور رضایت دارند و پای برنامه ایستادهاند و در فصلهای بعدی هم این همکاری ادامه خواهد داشت.
وی افزود: مطالعات دانشگاهی نشان میدهد که خانوادههای ایرانی در مسائل اقتصادی بسیار محافظهکار هستند. حتی سرپرست خانواده هم ریسک تغییر شغل یا کسب و کارهای جدید را ندارد. ما میخواستیم این فضا را بشکنیم و شرکتکنندگان را با چالشهای متفاوت مواجه کنیم.
گلایه از بینظمی در جدول پخش
شفیعی گفت: گلایهای هم از بینظمی در پخش فصل یازدهم «خانه ما» دارم. پخش این فصل در نوروز ۱۴۰۱ آنهم در شبکه سه، تجربه خوبی نبود. هر تهیهکنندهای دوست دارد محصولش آنتن خوب بگیرد تا دیده شود و برای فصلهای بعدی سرمایه جذب کند. من در تماسی که با آقای فروغی (مدیر شبکه سه سیما) داشتم به ایشان گفتم که این گلایه من بیش از آنکه از جانب گروه سازنده باشد که زحماتشان دیده نشد، بیشتر از این باب بود که برخورد خوبی با مخاطبان نشد. چون هر زمان یکه شبکه سه پخش مستقیم فوتبال داشت، اولین برنامهای که زمان پخش آن تغییر میکرد «خانه ما» ما بود. حتی اطلاعرسانی درستی هم صورت نمیگرفت. این در حالی بود که هم آقای جبلی و هم آقای فروغی نسبت به این برنامه نظر مثبتی داشتند.
وی افزود: متأسفانه هیچ ساختار مدونی برای تعبیه درست برنامهها در جدول پخش تلویزیون وجود ندارد، بهویژه تولیداتی غیر از سریالهای تلویزیونی همیشه قربانی فضا میشوند. هم مدیران سازمان اوج و هم مدیران سازمان صدا و سیما همیشه به «خانه ما» روی خوش نشان دادهاند، با اینحال در شلوغی آنتن همیشه مشکل زمان پخش مناسب داشتهایم.
شفیعی درباره فصل بعدی مستندمسابقه «خانه ما» نیز گفت: اینکه فصل بعدی در چه شبکهای پخش شود مشخص نیست و به تعامل سازمان اوج و تشخیص مدیران سازمان بستگی دارد. البته اگر بخواهد به شیوه نوروز امسال پخش شود، اولویت ما تغییر شبکه است. به نظر من نظم پخش اولین فاکتوری است که باید در آینده و در جریان انتخاب شبکه مد نظر ما قرار بگیرد.
وی افزود: برای انتخاب خانواده روحانی اهل قم در فصل یازدهم مشکلاتی را داشتیم. در بین ثبتنامکنندگان خانوادههای روحانی حضور داشتند اما گزینه خوبی که بتواند اعضای گروه را قانع کند، نیافتیم. در نهایت تعدادی از دوستان روحانی این زحمت را به عهده گرفتند و آقای جعفری که معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند، آقای براتی را به ما معرفی کردند.
شفیعی عنوان کرد: هنگام ضبط صحنههای خانواده ایشان، کارگردان رضایت کامل داشت اما نمیتوانستیم که در زمان پخش چه اتفاقی میافتد. البته در فضای مجازی یکسری برخوردها و اظهارنظرهای حاشیهای رقم خورد اما توقع ما بالاتر از اینها بود و در مجموع بازخوردها مثبت بود. حتی در تماسی که با آقای فروغی داشتم ایشان خیلی راضی بودند و میگفتند که اولین بار است زندگی یک روحانی و تعاملش با اعضای خانواده، سوژه چنین برنامهای قرار میگیرد.
پدیده سفرها و تفریحات «خانهمایی»
کارگردان مستندمسابقه «خانه ما» نیز ضمن ابراز خرسندی از ادامه تولید این مجموعه در فصل یازدهم گفت: باید از همکارانم تشکر کنم که بهویژه در این چند فصل اخیر که در شرایط کرونایی ساخته شد، زحمات زیادی کشیدند. از استقبال مخاطبان خوشحالم و اینکه «خانه ما» ما یک سبک زندگی جدید و یک خردهفرهنگ متفاوت ایجاد کرده باعث افتخار من است. بازخورد مخاطبان نشان میدهد که رفتارها، شیوه تفریح و سفر رفتن با عنوان «خانه مایی» رواج پیدا کرده است که نشاندهنده تأثیرگذاری این مستندمسابقه است.
وی افزود:خانه ما برای من یک پروژه کارگردانی نیست بلکه یک کلاس درس است. این برنامه شبیه دانشنامه ویکیپدیاست که در آن نمیتوان گفت محتوا را کدام تفکر تولید میکند. این کاربران هستند که کمک میکنند تا از همدیگر یاد بگیرند و خودشان حضور مستقیم ندارند. ما برخلاف بسیاری از آثار دیگر که امضای سازندگان پای کار هست، سعی کردیم خودمان را کنار بکشیم. یعنی در حالی که در برنامهسازی تلویزیون یک برنامه را آرایش میکنند، ما به دنبال پیرایش آن بودیم و اضافاتش را میزدیم تا به مخاطبان ارائه کنیم.
عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور این برنامه تلویزیونی نیز در این نشست عنوان کرد: به عنوان یک مخاطب و کسی که در حوزه رسانه و اقتصاد مطالعاتی داشته است، خانه ما را یک پدیده تلویزیونی میدانند. این اثر ترکیبی از «رئالیتیشو»، «سواد مالی و اقتصادی» و «به لباس بازی در آوردنِ سبک زندگی» است. این سهگانه در قالب مستندمسابقه، یک نوآوری محسوب میشود.
وی افزود: انتظار این است که اصحاب رسانه نسبت به توسعه و تکثیر چنین قالهایی ورود کنند و حساسیت داشته باشند. این یک زنجیره است که باید اهالی رسانه آن را تقویت کنند. ما درر استانداردهای سواد مالی ۶ استاندارد داریم که در مجموع حدود ۵۰ مورد را شامل میشود. آنچه در این ۱۱ فصل ارائه شد، شاید ۱۰ درصد از این استانداردها بوده. ادامه این راه نیاز به حمایت دارد.
فاطمه احمدوند سرپرست گروه تدوین مستندمسابقه «خانه ما» نیز ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با این پروژه گفت: برای من برقراری عدالت بین سه خانواده شرکتکننده اهمیت زیادی داشت. یعنی میزان سکانس یک خانواده از بقیه بیشتر نبود ضمن اینکه تنظیم زمان خروجی برنامه هم دغدغه مهمی بود. خیلی از خانوادهها به ما میگفتند که ما کارهای زیادی کردیم اما روی آنتن نرفت. پاسخ ساده این ابهام این است که ما محدودیت زمان داشتیم ضمن اینکه باید با در نظر گرفتن استانداردهای مرسوم، برنامه را با طراوت نگه میداشتیم و رگههایی از طنز را هم در آن حفظ میکردیم.
انتهای پیام/۴۱۰۴
انتهای پیام/