دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1401 - 17:30
دور اول انتخابات فرانسه چه فرجامی دارد؟

سیاست خارجی، اعتراضات داخلی و مهاجرت ۳ چالش مستأجر آینده کاخ الیزه/ مارین لوپن اولین رئیس‌جمهور زن فرانسه خواهد بود؟

دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ فرانسه صبح روز یکشنبه با حضور ۱۲ نامزد در حالی آغاز شد که سه چالش بزرگ پیش روی برنده این رقابت سیاسی قرار دارد.
کد خبر : 651850
انتخابات فرانسه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که بر اساس نظرسنجی‌ها امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فعلی و مارین لوپن عضو مجمع ملی و رهبر حزب جبهه ملی فرانسه از شانس بیشتری نسبت به دیگر نامزدها برخوردار بودند.


اگر هیچ نامزدی اکثریت مطلق را کسب نکند، دو نامزد پیشرو در روز یکشنبه، ۲۴ آوریل به دور دوم راه خواهند یافت.


به دلیل اینکه با حضور ۱۲ نامزد، صحنه انتخابات نسبتاً شلوغ جلوه کرده است بررسی وضعیت پنج نامزد برتر بر اساس نظرسنجی‌ها عاقلانه به نظر می‌رسد. به همین دلیل نامزدها به ترتیب جایگاهشان در نظرسنجی سازماندهی شده‌اند.


با امانول مکرون شروع می‌کنیم. وی نامزد حزب سوسیالیست فرانسه است. مکرون قبل از به دست آوردن پست ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ سیاستمدار و بانکدار موفقی بود. وی را می‌توان از لحاظ گرایش سیاسی میانه‌رو لقب داد.


وقتی از مکرون سؤال شد که چرا او دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده؟ پاسخ داد: «من اینجا هستم که با شما (مردم)، در مواجهه با چالش‌های قرن، یک واکنش منحصربه‌فرد فرانسوی و اروپایی را ابداع کنم. من کاندیدای دفاع از ارزش‌هایمان هستم که اختلالات جهان آن را تهدید می‌کند. من کاندیدای ادامه آماده‌سازی آینده فرزندان و نوه‌هایمان هستم. من اینجا هستم تا با کمک شما مردم امروز و فردا را قادر کنیم تا برای تأمین اهداف خودمان تصمیم بگیریم.»


آخرین شنبه اعتراضی جلیقه‌زردها درسال سیاه مکرون؛ ادامه اعتراض درسال ۲۰۲۰ -  ایرنا
جنبش جلیقه زردهای فرانسه


حضور دو سیاستمدار زن در لیست نامزدهای برتر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه


مکرون پس از برگزاری دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ به دور دوم رسید. او در دور دوم در هفتم ماه مه همان سال، با نتیجهٔ قاطع برنده شد و بر نامزد جبههٔ ملی، مارین لوپن غلبه کرد.


مکرون در نخستین ماه‌های ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷، بسته‌ای از اصلاحات بازار کار را برای تصویب ارائه کرد تا برنامه اقتصادی خود را مطرح کرده باشد. بر اساس طرح او ۱۲۰ هزار شغل از بخش دولتی فرانسه حذف می‌شد و شرکت‌های فرانسوی از انعطاف‌پذیری بیشتری ازنظر ساعت کار و پرداخت‌ها برخوردار می‌شدند. اصلاحات مکرون با مقاومت سندیکاها مواجه شد.


از بابت سیاست خارجه، وی استعمار فرانسه بر الجزایر را به‌عنوان "جنایت علیه بشریت" محکوم کرد. او گفت این بخشی از گذشته ایست که باید بابتش عذر بخواهیم.


وی در خصوص بحران سوریه در غرب آسیا گفت: فرانسه در قبال سوریه به سیاست متوازن‌تری ازجمله گفت‌وگو با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیاز دارد. به‌هرروی او در آوریل ۲۰۱۷ از سیاست‌های مداخله‌جویانه همچون اقدام نظامی علیه این کشور حمایت کرد.



در خصوص نگاه مارین لوپن به ایران، باید گفت که در سال ۲۰۱۷ لوپن در کارزار انتخاباتی فرانسه موضعی منفی علیه ایران نگرفت و بررسی سابقه وی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر در چندین مورد در جایگاه حمایت از سیاست‌های ایران در منطقه و جهان برآمده است



مکرون به سیاست حمایت از اسرائیل ادامه داد و با جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل مخالف کرد. بعلاوه، از بیان موضع واضح در قبال ملت فلسطین خودداری کرد.


مکرون از سیاست درهای باز در قبال مهاجرین و پناهندگان همانند آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان حمایت کرد.


از بابت برخورد وی با دین مبین اسلام، مکرون در دوم اکتبر ۲۰۲۰، برنامه‌ای به‌منظور دفاع از ارزش‌های سکولار فرانسه در برابر آنچه او "رادیکالیسم اسلامی" خواند رونمایی کرد. پس از کشته شدن "ساموئل پتی" کاریکاتوریستی که به پیامبر (ص) توهین کرده بود، او از کاریکاتورهای مذکور در مجله "شارلی ابدو" دفاع کرد که با اعتراض بیشتر مسلمانان مواجه شد.


وی در دوره ریاست‌جمهوری‌اش قیام جلیقه زردها را تجربه کرد که در نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به تصمیم دولت به افزایش قیمت سوخت صورت گرفت. در تظاهرات اواخر نوامبر ۲۰۱۸ جلیقه زردها خواستار استعفای مکرون شدند. تا روز ۲۲ دسامبر ۲۰۱۹، درمجموع ۱۰ تظاهرکننده کشته شدند و طی آن ۴۳ هزار نفر ازجمله ۲۲۲ نیروی امنیتی زخمی و همچنین حدود چهارهزار و ۳۴۱ نفر بازداشت شدند.


بر اساس نظرسنجی‌ها خانم مارین لوپن بعد از مکرون بیشترین شانس پیروزی در انتخابات را دارد. وی رهبر جبهه ملی فرانسه است و یک راست‌گرای واقعی است. لوپن در حال حاضر عضو مجمع ملی فرانسه است. حرفه او وکالت است. لازم به ذکر است که مارین دختر ژان ماری لوپن و همچنین خاله ماریون مارشال لوپن است. او از سال ۲۰۰۴ تاکنون عضو پارلمان اروپاست.


وقتی از او پرسیده شد به چه خاطر در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کرده‌اید؟ گفت: «با از بین بردن روحیه انصراف که با نبوغ فرانسوی سازگار نیست، قصد دارم چالش‌های غوطه‌ور شدن و از کار انداختن را بپذیرم و کشورمان را مردم با انرژی و تخیل وارد هزاره سوم کنم. من مطمئن هستم با حضور من در پست ریاست جمهوری حول کشوری که در وظایف حاکمیتی خود احیا شده است، حاکمیت و آزادی‌های ملت به کشور باز خواهند گشت.»




بیشتر بخوانید:


اعتراض فرانسوی‌ها به مکرون پیش از آغاز انتخابات + ویدئو


انتخابات ریاست جمهوری فرانسه کلید خورد


تظاهرات پاریسی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه




مارین لوپن در آوریل سال ۲۰۱۲ از سوی جبهه ملی فرانسه نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و توانست با کسب بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار رأی (معادل ۱۷٫۹۰٪ کل آرا) در رتبه سوم قرار گیرد. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ او با کسب ۲۱٫۳ درصد آرا در دور اول در جایگاه نخست قرار گرفت. در دور دوم او با کسب ۳۳٫۹ درصد آرا رقابت را به امانوئل مکرون واگذار کرد.


در خصوص نگاه وی به ایران باید گفت که در سال ۲۰۱۷ مارین لوپن در کارزار انتخاباتی فرانسه موضعی منفی علیه ایران نگرفت و بررسی سابقه وی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر در چندین مورد در جایگاه حمایت از سیاست‌های ایران در منطقه و جهان برآمده است.همچنین ژان ماری لوپن پدر این زن سیاستمدار فرانسوی نیز در گذشته به دلیل شرکت در آیین رسمی جمهوری اسلامی ایران، مورد هجمه برخی رسانه‌ها قرار گرفته است.


درهرصورت مارین لوپن سخنرانی‌های تندی نیز علیه مسلمانان داشته و با برگزاری نماز جماعت در خیابان‌ها و نیز حجاب اسلامی در مکان‌های عمومی کشورش مخالف است. اما با دخالت نظامی کشورش در سوریه مخالفت کرد و به‌نوعی می‌خواست پاریس با دمشق روابط نزدیک داشته باشد. به همین دلیل وی از حمله موشکی ناوگان آمریکا به سوریه در دوره دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا انتقاد کرد.


نفر سوم "ژان لوک ملانشن" است. وی سیاستمداری ۷۳ ساله و به‌واقع چپ‌گرا است. ملانشن در سال ۲۰۱۷ حزب "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" را تأسیس کرد و از طرف این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری همان سال خود را نامزد کرد، اما کمتر از ۲۰ درصد رأی آورد و چهارم شد. ملانشن در حال حاضر نماینده مردم کشورش در پارلمان اروپا است. وی البته یک دوره هم وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.


وقتی از وی پرسیده شد که چرا نامزد شرکت در این انتخابات شده است؟ پاسخ داد: «این کشور ازنظر اجتماعی در حال ویرانی است، زیرا ما وارد دوران تقریباً عدم اطمینان کامل در مورد تمام چرخه‌های طبیعی اساسی که برای زندگی بشر ضروری هستند، می‌شویم. سیستم اهمیتی نمی‌دهد وسواس آن همچنان حفظ تمرکز فوق‌العاده ثروت حاصل از کار همه به نفع طبقه مرفه و غنی است.» گفته می‌شود که ملانشن به لحاظ سیاسی، به سوسیالیسم دمکراتیک اعتقاد دارد.


نفر چهارم "اریک زمور" سیاستمدار نویسنده، روزنامه‌نگار سیاسی، کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و مقاله‌نویس فرانسوی است. زمور که ۶۴ ساله است به اعتقاد اهل رسانه یک راست‌گرای تندرو است.



فرانسه یکی از اعضای گروه ۱+۴ در مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران است به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند که تغییر رئیس‌جمهور در این کشور با تغییر احتمالاً اندکی در سیاست پاریس در قبال این موضوع نیز همراه باشد



زمور که یهودی-الجزایری تبار است عضو حزب ریکانکوئیت است که حزبی راست‌گرا است. کتاب "خودکشی فرانسه" اثر زمور است. وی جایزه ادبی ریشیلیو را در سال ۲۰۱۱ به خود اختصاص داد. گفته می‌شود وی خواستار فاصله گرفتن فرانسه از آمریکا و نزدیک شدن به روسیه است. او حامی استقلال سیاست خارجه فرانسه از اتحادیه اروپا نیز هست.


زمور در خصوص دلیل نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «من نامزد انتخابات شدم تا باز بتوانیم شیوه‌های زندگی، سنت‌هایمان، زبانمان، گفتگوهایمان، جنجال‌هایمان در مورد تاریخ یا مد، ذوق ادبیات و غذا را حفظ کنیم. تا فرانسوی‌ها فرانسوی باقی بمانند، به گذشته خود افتخار کنند و به آینده خود مطمئن باشند. تا فرانسوی‌ها دوباره احساس کنند که در خانه خود هستند.»


وی نظر مثبتی به حضور مسلمانان در کشورش ندارد. هشدار داده است که فرانسه بدون تغییرات عمیق در سیاست‌های مهاجرتی به جنگ داخلی کشیده خواهد شد.


۱۲ نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معرفی شدند - ایرنا
همه ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه


نگاه به شرق شاخصه یکی از پنج نامزد برتر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه


وی جایی گفته است: «مسلمانان باید در فرهنگ فرانسه حل شوند یعنی کاملاً فرانسوی شوند. مسلمانان باید بین اسلام و فرانسه، یکی را انتخاب کنند و همه مسلمانان، چه بگویند چه نگویند جهادگرایان را "مسلمان خوب" می‌دانند.»


فرد پنجم خانم والری پکرس ۵۴ ساله از حزب جمهوری‌خواه است. پکرس از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، نماینده مجمع ملی از حوزه انتخابیه دوم ایولین بود. وی وزیر آموزش عالی و تحقیقات از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ و وزیر بودجه و سخنگوی دولت از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ بود.


وی در خصوص دلیل شرکتش در انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «من برای خدمت به دولت و مردم نام‌نویسی کردم و اگر انتخاب شوم هرگز دفاع از فرانسه را کنار نخواهم گذاشت. با کمک دوستان وفادار، می‌خواهم به‌عنوان یک تیم درکنار مردم بمانم تا اوضاع کشور را سروسامان دهیم.» او وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اصلاحات اقتصادی موردنظرش ازجمله اصلاح قانون ۳۵ ساعت کار در هفته را دنبال خواهد کرد.


پکرس قول داده است که در صورت رئیس‌جمهور شدن هم مهاجران غیرقانونی را از فرانسه اخراج کند.


فرانسه از بابت امنیت داخلی با مناقشه جزیره "کرس" هم دست‌به‌گریبان است. مطالبات زبانی، حق تحصیل به زبان مادری و به‌ویژه درخواست دست‌کم خودمختاری سیاسی، از مطالبات حداقلی جریان‌های سیاسی محلی کرس به شمار می‌رود.


فرانسه یکی از اعضای گروه ۱+۴ در مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران است به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند که تغییر رئیس‌جمهور در این کشور با تغییر احتمالاً اندکی در سیاست پاریس در قبال این موضوع نیز همراه باشد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته