دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1401 - 10:48

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه کلید خورد

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه با رقابت امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور و ۱۱ نامزد دیگر برای سکانداری ریاست جمهوری این کشور آغاز شد.
کد خبر : 651739
انتخابات فرانسه



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، منابع رسانه‌ای در فرانسه از آغاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور و باز شدن صندوق‌های اخذ رای خبر دادند.


رقابت امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ۱۱ سیاستمدار فرانسوی برای تکیه زدن بر منصب ریاست جمهوری این کشور در انتخابات، از ساعت ۶ صبح روز یکشنبه (به وقت محلی) آغاز شد تا تکلیف ساکن »کاخ الیزه» برای پنج سال آینده مشخص شود.


شبکه فرانس ۲۴ در گزارش خود بدون اشاره به ناخرسندی مردم فرانسه از مواضع و عملکرد امانوئل ماکرون طی سال‌های اخیر و همچنین بی میلی فرانسوی‌ها به رای دادن در انتخابات به سراغ بحران اوکراین رفت و نوشت: برای رای‌دهندگان فرانسوی پس از یک کارزار انتخاباتی ضعیف در حالی به پای صندوق‌های رای دور اول انتخابات ریاست جمهوری می‌روند که این کارزار تحت الشعاع حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته است».


طبق گزاشر این رسانه فرانسوی، «یازده رقیب شامل نامزد کمونیست در طیف چپ (سیاسی) گرفته تا نامزدهای ضد مهاجرت در راست افراطی، به دنبال برکناری امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه هستند در حالی که او به دنبال تبدیل شدن به اولین رئیس‌جمهوری است که پس از ژاک شیراک در سال ۲۰۰۲ دوباره در انتخابات پیروز می شود».


بنا بر گزارش شبکه فرانسوی «فرانس ۲۴»، دو نامزدی که بیشترین آرا را در انتخابات دور اول ریاست جمهوری این کشور کسب کنند به دور دوم و نهایی انتخابات در تاریخ ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) راه خواهند یافت.


این رسانه با اشاره به وضعیت موجود در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال جاری فرانسه نوشت: «قدرت خرید (مردم فرانسه) و جنگ در اوکراین در صدر نگرانی‌های رای‌دهندگان در آخرین مرحله از کارزار غیرمعمول (انتخابات) بوده و این کارزار عمدتاً تحت الشعاع وقوع جنگ قرار گرفته است».


به رغم واجد شرایط بودن حدود ۴۸.۷ میلیون نفر از مردم فرانسه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رسانه‌ها با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها از بی میلی فرانسوی‌ها برای رای دادن در انتخابات خبر داده‌اند. فرانس ۲۴ در این باره نوشت: «نظرسنجی‌ها هشدار داده‌اند که شاید یک چهارم از دادن رای امتناع کنند».


فرانس ۲۴ گزارش داد، احتمال می‌رود با بسته شدن آخرین صندوق‌های آرا در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور، ساعت ۲۰ به وقت محلی پاریس اولین نتیجه آرای سر صندوق در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شود. تا قبل از بسته شدن صندوق‌ها، رسانه‌های این کشور اجازه نقل و قول کردن از نامزدها یا انتشار نتایج آرا را ندارند.


انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شرایطی آغاز شده که پیش از این نظرسنجی‌ها نشان داد که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور و «مارین لوپن» رهبر دست راستی و افراطی «جبهه ملی» از بیشترین شانس برای ورود به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برخوردار هستند.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته