بابایی: هموطنان حتماً در سامانه «ثبت من» ثبتنام کنند
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا،حسن بابایی ، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پی انتشار اخباری مبنی بر احراز هویت نشدن مراجعان به سازمان ثبت با کد ارسالی به شماره تلفن یا سامانه ثنا گفت: تصدیق اصالت اسناد از بهمنماه سال گذشته رونمایی شده است که هماکنون بهمنظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده میکنیم.
بابایی درباره راهاندازی سامانه تصدیق الکترونیکی تأکید کرد: در اجرای ماده ۳۲ آئیننامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰، یکی از تکالیف تعریف شده بحث تصدیق اصالت اسناد از طریق فرآیندهای الکترونیکی است.
وی گفت: الحمدالله با تلاش یکساله معاونت فناوری این سازمان موفق شدیم این سامانهها را راهاندازی کنیم که ۱۲ بهمنماه سال گذشته با حضور غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از این سامانه رونمایی شد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما برای اطمینان کار و بهمنظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده میکنیم که از جمله آن سامانه «ثنا» یا همان ثبتنام الکترونیکی، سامانه «شاهکار» و سامانه «ثبت من» است.
وی ادامه داد: نخستین اقدامی که انجام میشود در سامانه شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار) است که وقتی شخصی به دفترخانه مراجعه و اقدامات اولیه را انجام میدهد، بهمحض اینکه سردفتر شروع به تنظیم سند میکند با احراز هویت آن شخص در دفترخانه از طریق سیمکارتی که به نام شخص است پیامکی برای آن ارسال میشود که سردفتر ما احراز هویت را انجام میدهد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دو اقدام دیگر نیز در این خصوص انجام میشود که یکی بحث سامانه ثناست که در واقع سامانه الکترونیکی ما است و همان سامانهای است که دستگاه قضایی از آن (برای احراز هویت) استفاده میکند و بهمحض اینکه سند تنظیم میشود جهت اطلاع به ثنای افراد پیامکی مبنی بر نوع تنظیم سند و محل تنظیم سند ارسال میشود.
وی افزود: اما سامانه سوم ما سامانه ثبت من به آدرس www.my.ssaa.ir است که اشخاص با ثبتنام در این سامانه و ارائه کد ملی تمام اسنادی که به نام این اشخاص ثبت شده ملاحظه میکند اعم از وکالتنامهها و تمام اسنادی که به نام افراد در دفترخانههای مختلف ثبت و تنظیم شده، در این سامانه قابلرؤیت است.
بابایی گفت: این اقداماتی که در سامانه برای (تصدیق اصالت اسناد) انجام شده از بهمنماه سال گذشته در دفترخانه انجام میشود و اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: گاهی پیش میآید که کلاهبرداران با استفاده از ابزارهای پیشرفته و الکترونیکی و با دسترسی به ثنای اشخاص و یا با جعل ثنای اشخاص اقدامات کلاهبردانهای را انجام میدهند که با اقداماتی که در سازمان ثبت اسناد انجام داده، و درصد خطاها را بهشدت کاهش داده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اگر در دستگاه قضایی بررسی شود در این فاصله زمانی که سامانههای ما راهاندازی شده است بهشدت دعاوی و پروندههای مربوط به حوزه کلاهبرداری و جعل کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: عمده اشخاصی که به نام صاحبان اسناد، اقدام به این نوع تنظیم اسناد میکنند، قطعاً از کلاهبرداران و جاعلان حرفهای هستند و با این سه سامانهای که ما تعریف کردیم قطعاً این ارتباط و این اقدامات کمتر شده است.
بابایی افزود: خواهشی که از هموطنان داریم این است که حتماً به سامانه "ثبت من" مراجعه و ثبتنام کنند و حداقل ماهی یکبار سامانه خودشان را چک کنند که این ثبتنام با کد ملی انجام میشود، همینکه مشخصات افراد ثبت شد پیامکی به افراد ارسال میشود که با ارائه شماره موبایل و تلفن همراه افراد در سامانه تمام نقل و انتقالات در دفترخانههای مختلف نمایش داده میشود.
وی گفت: ثبتنام در سامانه ثبت من هزینهای ندارد و افراد با مراجعه به سیستم و یا از طریق تلفن همراه بهراحتی با ارائه کد ملی خودشان و دریافت کد امنیتی به این سامانه وارد میشوند و تمام نقل و انتقالات را ملاحظه میکنند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/