دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1401 - 05:28

دانشگاه‌ها قابلیت راهبری حوزه دانش‌بنیان را دارند

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی در مورد نقش بخش خصوصی در تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین گفت: بحث دانش‌بنیان و اشتغال ارتباط مستقیمی با هم دارند بخصوص در شرایط فعلی که سرعت تغییرات در محیط بازار بسیار بالاست.
کد خبر : 650972
پژوهشگاه علوم انسانی



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، احمد قاسمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی در مورد نقش بخش خصوصی در تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین گفت: بحث دانش‌بنیان و اشتغال ارتباط مستقیمی با هم دارند بخصوص در شرایط فعلی که سرعت تغییرات در محیط بازار بسیار بالاست.


وی با بیان اینکه نیازهای بازار به‌شدت در حال تغییر است افزود: برخی کسب‌وکارها هر ۴۵ دقیقه به دو برابر افزایش پیدا می‌کنند و همین تغییر سریع نیازها سبب شده که فناوری‌ها به کمک آمده و بخش زیادی از نیازها را پوشش دهند.


قاسمی با اشاره به اینکه امروزه، بازار به دنبال نیازهای جدید است و رقابت در بازار هم بر اساس نوآوری و نیازهای جدید اتفاق می‌افتد اظهار کرد: یکی از عوامل مهم موفقیت کسب‌وکارها، به روز کردن و تنوع در تولید محصولات متناسب با نیاز مشتری و بازار است.


عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی معتقد است که موفقیت در بازار داخلی و جهانی و رقابت‌پذیر کردن شرکت‌ها نیازمند توجه به تغییرات بازار و حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان است.


وی به سه عنصر اصلی در دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها و تولیدات آن‌ها اشاره و اظهار کرد: یک شرکت دانش‌بنیان باید از آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌های دنیا استفاده کند، نیروی انسانی متخصص و برخوردار از دانش، بینش، تجربه و مهارت داشته باشد و به بازار و نیازهای آن نیز توجه کند.


قاسمی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیا باید بر اساس شاخص ارزش‌آفرینی و مسئله محوری حرکت کنند اما رویکرد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران این‌گونه نیست.


وی با تأکید بر اینکه جدایی دانشگاه از صنعت رویکرد کاملاً اشتباهی است گفت: دانشگاه‌های کشور ما توانمندی راهبری حوزه دانش‌بنیان را دارند.


قاسمی معتقد است مجوزهایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود منطبق با استراتژی تعریف‌شده بر اساس نیازهای جامعه و بازار به‌ویژه بازارهای منطقه و بین‌المللی نیست.


منبع: رادیوگفتگو


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته