دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1393 - 10:54
یک فوق تخصص گوش:

پارگی پرده گوش و کاهش شنوایی از مهم‌ترین پیامدهای ترقه‌بازی در چهارشنبه سوری

یک فوق تخصص گوش با توجه به مهم‌ترین عوارض آسیب‌های صوتی مراسم چهارشنبه پایانی سال گفت: پارگی پرده گوش که غیر قابل درمان است و کاهش شنوایی از مهم‌ترین پیامدهای ترقه‌بازی در چهارشنبه سوری محسوب می‌شوند.
کد خبر : 6509

دکتر حسن آبشیرینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره آسیب‌های صوتی ناشی از ترقه‌ بازی گفت: قرار گرفتن در معرض اصوات بسیار شدید مانند انفجار بمب، مواد محترقه و ...می‌تواند موجب تغییرات فیزیولوژیکی در سیستم شنوایی افراد شود. این حوادث که تحت عنوان «ضربه‌های صوتی» نامگذاری شده‌اند می‌توانند مشکلات فراوانی را برای سلامت گوش به همراه داشته باشند.


وی افزود: ضربه‌های صوتی به خصوص اگر در نزدیکی گوش فرد اتفاق بیفتد عوارض فراوانی از قبیل پاره شدن پرده گوش، شکستگی زنجیره استخوان، وارد شدن ضربه‌های صوتی به گوش، آسیب به سلول‌های داخلی گوش که این مساله نیز خود موجب پارگی پرده گوش می‌شود، وارد شدن آسیب به سلول‌های حسی- شنوایی می‌شود که این موضوع نیز علاوه بر کاهش شنوایی موجب پارگی غیرقابل درمان پرده گوش می‌شود.


این فوق تخصص گوش در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ضربه‌های صوتی موجب ایجاد برخی عوارض بسیار آزاردهنده نیز می‌شوند که در این میان می‌توان به افزایش فشار گوش و ایجاد صدای وزوز در گوش اشاره کرد که در اکثر موارد غیرقابل درمان هستند.


وی با اشاره به افرادی که تنها یک گوش شنوا دارند گفت: برخی افراد به صورت مادرزادی یا بر اثر برخی بیماری‌ها تنها از یک گوش شنوا برخوردار هستند که اگر این افراد در معرض اصوات انفجار مواد محترقه قرار بگیرند ممکن است به صورت کامل ناشنوا شوند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره اصابت ذرات مواد محترقه به داخل گوش گفت: این ذرات چون داغ و سوزاننده هستند به راحتی از کانال گوش عبور می‌کنند و موجب پارگی و سوختگی پرده گوش می‌شوند که درمان این افراد بسیار سخت است و غالبا نیاز به جراحی‌های مختلفی دارد و پیوند پرده گوش دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته