دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1401 - 09:28
قالیباف در نطق میان‌دستور مطرح کرد؛

توجه ویژه مجلس به تقویت تولید دانش‌بنیان و ریل‌گذاری قانونی

رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود، توجه ویژه‌ای به تقویت تولید دانش‌بنیان و ریل‌گذاری قانونی لازم برای پیشرفت و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.
کد خبر : 650535
محمدباقر قالیباف مجلس



به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(دوشنبه، ۱۵ فروردین) مجلس، در نطق پیش از دستور خود، گفت: ماه رمضان فرصتی درخشان برای تقویت همدلی و اتحاد و محبت اجتماعی و رقم زدن جلوه‌های بی‌نظیر نوع‌دوستی در سراسر کشور است.


وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، تولید را محور فعالیت‌های اقتصادی سال پیش رو قرار دادند و با تأکید بر دو ویژگی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودن این فعالیت‌ها، نقشه راه اولویت‌های قانون‌گذاری و اجرا را در سال جاری تعیین کردند.


رئیس مجلس ادامه داد: خدا را شاکریم که مجلس یازدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود، توجه ویژه‌ای به تقویت تولید دانش‌بنیان و ریل‌گذاری قانونی لازم برای پیشرفت و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.


قالیباف تأکید کرد: از همان ابتدای شروع به کار مجلس، با فعالان این حوزه نشست‌هایی برگزار شد تا از نیازمندی‌های این حوزه اشراف بیشتری داشته باشیم و متناسب با این نیازمندی‌ها، بدون معطلی رفع آن نیازها در چارچوب قانون، در دستور کار قرار گرفت.


وی با بیان اینکه مجلس انقلابی پس از ۱۸ ماه تلاش، در روزهای پایانی سال گذشته، قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» را نهایی کرد، گفت: خوشحالیم امروز که رهبر انقلاب حمایت از تولید دانش‌بنیان را اولویت سال ۱۴۰۱ قرار دادند، مجلس پیشاپیش رسالت خود را به انجام رسانده است.


رئیس مجلس تصریح کرد: از ابتدای سالجاری، پشتیبانی‌های قانونی و ریل‌گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش‌بنیان در دسترس مدیران اجرایی قرار گرفته و ضروری است با تصویب فوری و دقیق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی، از این فرصت بهترین استفاده صورت گیرد.


قالیباف اضافه کرد: در قانون «جهش تولید دانش‌بنیان»، کمک به استارتاپ‌ها و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب رسیده است.


وی افزود: در این قانون، حمایت‌هایی نظیر تسریع در پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و توسعه فعالیت بانک‌ها در این حوزه، واگذاری دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و تخصیصِ فضای مازاد دستگاه‌های اجرایی به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان در مواردی که برای اولین بار در کشور ساخته شده‌اند و همچنین مشوق‌های مالیاتی لازم پیش‌بینی شده است.


رئیس مجلس ادامه داد: البته رسیدگی به اختلافات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعب تخصصی دادگاه‌ها با راهبری قوه قضاییه نیز به تصویب رسیده است.


قالیباف با تأکید بر اینکه این مصوبه به زودی با تأیید نهایی شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد، گفت: در صورت اجرای صحیح و تشکیل «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» به ریاست رئیس‌جمهور، می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را از حاشیه اقتصاد خارج کرده و آن‌ها را به بازیگران اصلی و ستون فقرات تولید در کشور تبدیل کند.


وی تصریح کرد: توجه ویژه مجلس یازدهم به تولید دانش‌بنیان به‌گونه‌ای بوده است که اعتبارات لازم برای جهش اقتصاد کشور در این حوزه نیز در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.


رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه مجلس با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی، امکان محقق‌ شدن هدفگذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش‌بنیان توسط دولت به عنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است، اظهار کرد: مجلس آمادگی خود را برای تصویب دیگر نیازها و الزامات قانونی در جهت تحقق شعار سال، به دولت و فعالان حوزه تولید دانش‌بنیان اعلام می‌دارد.


قالیباف در پایان خاطرنشان کرد:ان‌شاالله در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان پرانگیزه، با استعداد و نخبه ایران عزیز و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت‌آفرین این جوانان در کشور، به انحصارهای دولتی و بروکراسی کهنه و بی‌رمق اداری در کشور پایان دهیم و فصلی جدید در توسعه و آبادانی ایران آغاز کنیم.


انتهای پیام/۴۱۶۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته