دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1394 - 13:54

نشست حل بحران سوریه به روز دوم رسید؛ ابهام‌ها همچنان باقی است

امروز سه‌شنبه روز دوم نشست ژنو با هدف حل بحران سوریه آغاز شد. این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه) نمایندگان معارضان سوری و برخی دیپلمات‌های سازمان ملل متحد در مقر این سازمان دیدار کردند.
کد خبر : 65052

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشست ژنو که قرار بود از روز شنبه آغاز شود، به‌دنبال تاخیر در حضور نمایندگان معارضان سوری با دو روز تاخیر از روز گذشته (دوشنبه) آغاز شد. این در حالی بود که حتی تا یکشنبه شب نیز مشخص نبود که معارضان در نشست ژنو حاضر می‌شوند یا خیر.


نمایندگان معارضان سوری پیش از آنکه راهی ژنو شوند در مطالبات خود خواستار رفع محاصره برخی مناطق، پایان دادن به حملات هوایی روسیه و آزادی زندانیان شدند.


طبق برنامه سازمان ملل متحد، نشست به‌طور غیرمستقیم و با واسطه استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در سوریه، انجام می‌شود. هیئت مذاکره‌کننده دولت سوریه که از روز شنبه در ژنو حضور دارند، نشستی با دی‌میستورا برگزار کردند تا اینکه عصر همان روز معارضان سوری خبر از اعزام نمایندگان خود به ژنو دادند.


حضور نمایندگانی از دو طرف درگیر در بحران سوریه موضوعی مثبت قلمداد می‌شود. باوجود این، معارضان سوری همچنان منتظر اقدامی از سوی دولت سوریه برای پیگیری مطالباتشان ازجمله ارسال کمک‌های بشردوستانه بودند. دولت سوریه معتقد است که معارضان برای برقراری صلح در سوریه عزم جدی ندارند.


عصر روز گذشته (دوشنبه) نخستین دور از رایزنی‌ها میان دی‌میستورا و نمایندگان معرضان سوری در ژنو برگزار شد؛ مذاکراتی که معارضان آن را مثبت ارزیابی کردند. آن‌ها همچنان منتظر نتیجه رایزنی مقام‌های سازمان ملل متحد با هیئت مذاکره‌کننده دولت سوریه هستند تا پیوستن رسمی خود به فرایند صلح را اعلام کنند.


سالم مسلط، سخنگوی هیئت معارضان سوری، در این‌باره گفت: «ما خواستار توقف فوری حملات روسیه علیه افراد مسلح معارض هستیم.»


وی افزود: «ما آمده‌ایم تا درباره قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد با فرستاده ویژه این سازمان رایزنی کنیم. خواسته ما رفع محاصره و توقف جنایت‌های ارتکابی در خلال حملات هوایی روسیه در سوریه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته