دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1401 - 16:15

المنت فلنج دار چیست

به رشته سیم مقاوم و نیمه‌هادی که دارای قابلیت داغ شوندگی زیاد با تحمل بالای جریان الکتریکی زیاد است، المنت می‌گویند. عبور جریان الکتریکی در سیم‌های نازک به سرعت باعث ذوب شدن آن‌ها می‌شود اما المنت‌ها به‌ حدی مقاومند که در مقابل جریان‌های الکتریکی بسیار زیاد هم آسیب نمی‌بینند. المنت‌ها در صنایع مختلف و در تولید وسایلی مانند آبگرمکن برقی، بخاری برقی، سماور برقی، اتو بخار، چای‌ساز و غیره کاربرد دارند.
کد خبر : 650452
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، به رشته سیم مقاوم و نیمه‌هادی که دارای قابلیت داغ شوندگی زیاد با تحمل بالای جریان الکتریکی زیاد است، المنت می‌گویند. عبور جریان الکتریکی در سیم‌های نازک به سرعت باعث ذوب شدن آن‌ها می‌شود اما المنت‌ها به‌ حدی مقاومند که در مقابل جریان‌های الکتریکی بسیار زیاد هم آسیب نمی‌بینند. المنت‌ها در صنایع مختلف و در تولید وسایلی مانند آبگرمکن برقی، بخاری برقی، سماور برقی، اتو بخار، چای‌ساز و غیره کاربرد دارند. انواع المنت شامل المنت فلنج دار، سرامیکی، میله‌ای، شیشه‌ای، حلقه‌ای، فشنگی، نواری، ضد اسید و غیره می‌باشد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم درباره خصوصیات ساختاری، مزایا، مدل‌ها و کاربردهای المنت فلنج دار به‌عنوان پرکاربردترین المنت در مصارف صنعتی و لوازم خانگی صحبت کنیم.


آشنایی با طراحی و ساختار المنت فلنج دار


المنت فلنج دار یکی از پرمصرف‌ترین انواع المنت است که شباهت زیادی به المنت‌های میله‌ای دارد و در لوازم برقی خانگی و صنایع شیمیایی، پتروشیمی و کارخانه‌های مختلف برای گرمایش مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار با نام‌های المنت مخزن و المنت آبگرم کنی نیز شناخته می‌شوند. تولید گرما با سرعت بسیار بالا، افت حرارتی و مصرف کمترین مقدار انرژی ازمهمترین ویژگی‌های المنت‌های فلنج دار محسوب می‌شوند.


مهمترین دلیل نام‌گذاری این نوع المنت به المنت فلنجی، غرق شدن آن در داخل مایعات و وجود قطعه‌ای به نام فلنج در انتهای المنت می‌باشد. برای ساخت المنت فلنجی از سیم کروم نیکلی با نسبت 20 درصد کروم و 80 درصد نیکل یا گاهی 30 درصد کروم و 70 درصد نیکل استفاده می‌شود. این سیم در مقابل جریان الکتریکی مقاومت بسیار زیادی دارد و منجر به تولید گرما می‌شود. برای پوشاندن اطراف سیم از پوششی به نام غلاف از جنس اکسید منیزیم استفاده شده است. در کنار این پوشش یک پوشش اضافی دیگر نیز برای افزایش مقاومت المنت در برابر رطوبت و نفوذ آب کاربرد دارد.


المنت فلنج دار از لحاظ گرمادهی به دو نوع مختلف المنت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شده‌اند. در انواع مستقیم، المنت به طور مستقیم با قرار گرفتن در داخل مایع باعث گرم شدن آن می‌شود. مهمترین مزیت‌های المنت مخزن مستقیم، سرعت بسیار بالای آن در گرم کردن مایع مورد نظر و سهولت نگهداری از آن می‌باشد. اگر بخواهیم به معایب این نوع المنت اشاره کنیم باید بگوییم که احتمال خوردگی آن در مقابل تماس مستقیم با آب و رطوبت بسیار زیاد است. در چنین مواقعی بهترین کار استفاده از المنت نوع غیر مستقیم می‌باشد.‌


معرفی کامل انواع مختلف المنت فلنج دار


برای دسته‌بندی المنت‌های فلنجی دو حالت وجود دارد. در حالت اول آن‌ها را به دو گروه تک فازی و سه فازی تقسیم می‌کنند. مدل‌های تک فازی برای مصارف خانگی و مدل سه فازی برای مصارف صنعتی کاربرد دارند. میزان گرمای مدل‌های سه فازی به مراتب بیشتر از انواع تک فازی است و گرمای مورد نیاز مصارف صنعتی را به خوبی تامین می‌کنند. حالت بعدی در تقسیم بندی المنت‌ فلنج دار طبق روش گرمادهی آن‌ها انجام می‌شود که شامل المنت‌های فلنج دار مستقیم و غیرمستقیم هستند.


همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، المنت‌های فلنج دار مستقیم بهطور مستقیم در داخل مایع قرار می‌گیرند و آن را با سرعت بسیار بالایی گرم می‌کنند. با توجه به تماس مستقیم المنت با مایع احتمال خوردگی و پوسیدگی آن به شدت افزایش می‌یابد. برای کاهش پوسیدگی المنت مخازن معمولا میله‌های آن را با متریال‌های مقاوم از جنس فولاد ضد زنگ، برنج، تیتانیوم یا مس می‌سازند. از بین این میله‌ها جنس تیتانیوم مقاومت بسیار بالاتری دارد.


المنت فلنج دار چیست


المنت آبگرم کنی غیر مستقیم برای مصارفی که احتمال خوردگی میله‌های المنت به شدت بالاست، کاربرد بیشتری دارد. این مدل از المنت را معمولا در داخل یک محفظه می‌گذارند و محفظه با مایع مورد نظر در تماس است. زمانی که محفظه گرم می‌شود، مایع موجود در مخزن نیز گرم خواهد شد. جنس المنت‌های غیر مستقیم به گونه‌ای انتخاب شود که رسانای گرما باشد و به راحتی گرما را در مایع انتقال دهند. از این المنت ها در مخازن هم استفاده میشود که به المنت مخزن یا المنت استخری معروف هستند


مزایای مهم استفاده از المنت فلنج دار



  • تولید گرما با دمای بالاتر از نقطه جوش: گرمایش تولید شده توسط المنت‌های فلنج دار بیشتر از 230 درجه فارنهایت حرارت دارد. با این میزان گرمایش آب داخل مخزن به خوبی جوش آمده و تبدیل به بخار می‌شود. با استفاده از المنت آبگرمکن می‌توان به طور مستقیم به مایع حرارت داده و باعث به جوش آمدن آن شد.

  • کنترل بسیار دقیق دما: یکی دیگر از مزایای استفاده از المنت مخزن یا فلنج دار این است که دمای خروجی را می‌توان به صورت دقیق کنترل کرد. بیشتر المنت‌ها با اتصال به ترموکوپل‌های دیجیتال و RTD‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که به‌راحتی بتوان بر دمای محیط کنترل و نظارت داشت. المنت فلنجی در محیط‌های گازی برای کنترل دقیق دما کاربرد بسیار زیادی دارد و استفاده از آن ضروری می‌باشد.

  • سهولت در نصب و نگهداری: برای نصب المنت فلنج دار روی مخزن، کار راحتی در پیش است و با رسیدن دما به اندازه مورد نظر می‌توان آن را از مخزن جدا کرد. امکان دسترسی به المنت در هر لحظه‌ای وجود دارد.

  • توان مصرف پایین و طول عمر زیاد: طول عمر و کیفیت همه المنت‌ها از جمله مدل‌های فلنج دار سه برابر بیشتر از المان‌های گرمایشی دیگر است و سال‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این المنت‌ها با توان مصرفی پایینی که دارند، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.


خرید المنت فلنج دار از شرکت پایاسنس


برای خرید بهترین و با کیفیت‌ترین انواع المنت از جمله المنت‌های فلنج دار با قیمتی مناسب و استفاده از آن‌ها در صنایع شیشه، صنایع بسته‌بندی، صنایع پلاستیک، خشک‌کن‌ها، سردخانه‌ها، مخازن، استخرها، تولید لوازم خانگی و غیره می‌توانید به سایت شرکت پایاسنس با آدرس اینترنتی www.payasense.com مراجعه کنید.


المنت فلنج دار چیست


این شرکت علاوه بر ارائه المنت فلنج دار در زمینه فروش تجهیزات حرارتی، ترموکوپل، سنسور مقاومتی، وسایل حرارتی و غیره فعالیت دارد و با سابقه‌ای بسیار درخشان، بهره‌گیری از کادری حرفه‌ای و مجرب و با تکیه بر دانش‌های مدرن سعی دارد محصولاتی باکیفیت را برای به کارگیری در پروژه‌های مختلف تولید کند. سطح کیفیت شرکت پایاسنس در زمینه ارسال و پیگیری محصولاتش به حدی بالاست که تمام مشتریان از نحوه ارائه محصولات و خدمات این شرکت کمال رضایت را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید و ثبت سفارش در این شرکت با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را از مشاوران سایت دریافت نمایید.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

برچسب ها: جریان الکتریکی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته