دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1401 - 00:49

ارزانترین و گرانترین کالای اساسی در سال گذشته

روند رشد ماهانه ۱۰۰ قلم کالای اساسی از اردیبهشت تا آذر سال ۱۴۰۰ نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در میان اقلام به «جو داخلی» در مرداد ۱۴۰۰ رسیده است.
کد خبر : 650298
کالای اساسی



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بر اساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره زمانی مورد بررسی «جو داخلی» رشدی ۵۲.۸ درصدی در مردادماه داشته است. رشد قیمت جو، که از آن به عنوان نهاده دامی استفاده می‌شود رشد قیمت اقلام وابسته به این کالا را نیز به همراه داشته است. بر اساس داده‌های اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی با توجه به افزایش قیمت جو «جوجه یک‌روزه رأس چهار منفی» نیز رشدی ۲۰.۴ درصدی را ثبت کرده است.


بر اساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی پس از رشد قیمت «جو داخلی» در مردادماه ، «ماست دبه‌ای۲۵۰۰گرمی کم‌چرب پگاه» در شهریور، «لاستیک جینیو کامیونی و اتوبوسی» در مهر و آذر، «خرمای کبکاب» در تیرماه و «روغن مایع آفتابگردان معمولی ۸۱۰ گرمی لادن» در خردادماه بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص دادند.


روند افزایش قیمت کالا


بر اساس داده‌های وزارت صمت، در این مدت «جو داخلی» در بازار رشد ۵۲.۸ درصدی داشته است. رشد قیمت «ماست دبه‌ای۲۵۰۰گرمی کم‌چرب پگاه» نیز در مدت زمان مورد بررسی ۳۴.۴ درصد بوده و این رشد برای «لاستیک جینیو کامیونی و اتوبوسی» نیز در مهرماه ۳۰.۷ درصد و در آذرماه ۲۹.۷ درصد ثبت شده است. از سوی دیگر در این مدت «خرمای کبکاب» نیز رشدی ۲۹.۳ درصدی را تجربه کرد و این رشد برای «روغن مایع آفتابگردان معمولی ۸۱۰ گرمی لادن» برابر با ۲۸.۶ درصد بوده است.


روند کاهش قیمت کالا


اما در این مدت چه کالایی در بازار افت قیمت داشته‌اند؟ داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان‌دهنده آن است که در این مدت هرچند «جو داخلی» در دو ماه رشد قیمت داشت، اما این محصول در شهریورماه افتی ۳۴.۷ درصدی را ثبت کرده است.


از سوی دیگر در این مدت «پرتقال تامسون شمال (درجه یک)» در اردیبهشت‌ماه، « خرمای کبکاب» در مردادماه، « سیمان خاکستری تیپ۲ پاکتی» در مهرماه و « تخم‌مرغ» در آذرماه افت قیمت داشته‌اند.


منبع: اکوایران


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته