دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نعمت‌زاده دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه در عرصه صنعت را تشریح کرد

تاکید بر مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک در قراردادها/ مدل‌های روز پژو در ایران تولید خواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت به قراردادهای مشترک در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های این دو کشور اشاره کرد و گفت: تاکید ایران در مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با این دو کشور در حدی بود که رؤسای جمهور دو کشور این موضوع را عنوان کردند.
کد خبر : 65004

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدرضا نعمت‌زاده شب گذشته در برنامه «تیتر امشب» با محوریت بررسی نتایج سفر به ایتالیا و فرانسه در عرصه صنعت گفت: در این مدت بزرگترین هیات تجاری با حدود 360 نفر از تولیدکنندگان، صنعت‌گران، تجار و مسئولین بانکی از طرف ایتالیا به ایران آمده بودند.


وی افزود: آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزیر توسعه اقتصاد ایتالیا در این سفر امضا کرد، نقشه راهی برای همکاری‌های آتی و همچنین تجدید کمیسیون توسعه همکاری‌های مشترک بود که مدت‌‌ها پیش فعالیت آن متوقف شده بود و از ابتدای اردیبهشت سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.


نعمت‌زاده ضمن تاکید بر اینکه در کنار بخش دولتی توافق‌ها و قراردادهای زیادی میان بنگاه‌های مختلف و بخش خصوصی امضا شد، عنوان کرد: حدود 16 قرارداد به صورت مستقیم به امضا رسید و چندین مورد هم در جلسات مختلف مورد تایید قرار گرفته و امضا شد.


وی بزرگترین دستاورد این سفر را سرمایه‌گذاری مشترک دانست و گفت: عمده تاکید ایران بر انتقال تکنولوژی، طراحی مهندسی، نوسازی صنایع و تولید محصولات به روزی که قابلیت صادرات داشته باشند بود که بدون سرمایه‌گذاری مشترک امکان پذیر نیست.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای اولین بار پس از اعلام نهایی برجام توانستیم در این سطح سرمایه‌گذاری مشترک جذب کنیم، تصریح کرد: یکی از موارد سرمایه‌گذاری مشترک با شرکتی در صنایع فولاد بود که در گذشته نیز قراردادهایی با ایران داشته است و مقرر شده است که سرمایه گذاری مشترکی میان ایران و این شرکت صورت گیرد و طی آن طرف ایران 60 درصد و طرف ایتالیایی 40 درصد سهم خواهد برد.


وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در زنجیره صنایع فولاد نیز 200 میلیارد یورو برآورد شده است.


نعمت‌زاده همچنین تاکید کرد: مقرر شده است که کارگاهی تولیدی برای ساخت تجهیزات فولادی در ایران شروع به فعالیت کند و همچنین بخشی هم در زمینه آموزش برای ارتقا توان فنی پرسنل راه‌اندازی شود.


وی با بیان اینکه بزرگترین شرکت کشتی‌سازی ایتالیا با شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس نیز قراردادی امضا کردند، افزود: این دو شرکت قصد دارند، خطوط تولید ساخت کشتی‌های بزرگ و تعمیرات آنها را راه اندازی کنند و همچنین یک شرکت خط کشتیرانی مشترک نیز تصویب شد که طی آن 70 درصد سهم به طرف ایرانی و 30 درصد سهم به طرف خارجی اختصاص خواهد یافت.


قراردادی برای خطوط تولید ساخت کشتی‌های بزرگ و تعمیرات آنها امضا شده است و همچنین یک شرکت خط کشتیرانی مشترک نیز تصویب شد که طی آن 70 درصد سهم به طرف ایرانی و 30 درصد سهم به طرف خارجی اختصاص خواهد یافت

این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: ساخت توربین ژنراتورهای نیروگاهی با کلاس امروز که راندمان آن حدود 10 درصد بالاتر از راندمان‌ توربین ژنراتورهای فعلی کشور است نیز به سرمایه‌گذاری مشترک رسیدند که حداقل 50 درصد از سهم سرمایه‌گذاری آن مربوط به طرف خارجی خواهد بود.


وی به گفت‌وگو با خودروسازی فیانت نیز اشاره کرد و گفت: از آنجا که فیات شریک آمریکایی دارد تا کنون نتوانسته ارتباط خود را با ایران آغاز کند و محدودیت‌هایی داشتند که اخیراً برطرف شده است و در این راستا ملاقات‌هایی با خوردوسازان ما داشتند که هنوز به قرارداد نرسیده است.


نعمت‌زاده ادامه داد: مشارکتی برای ساخت انواع شیرآلات پیشرفته کنترل برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز انجام شد که 51 درصد سهم شریک ایتالیایی و 49 درصد سهم طرف ایرانی است.


وی درباره توسعه پالایشگاه‌های شیراز نیز تصریح کرد: قراردادی 1.5 میلیارد یورویی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی میان ایران و یک شرکت معروف ایتالیایی در این زمینه امضا شد و در آن کار مشترکی انجام می‌شود که طی آن باید شرکتی مشترک تاسیس شده و پیمانکاران و شرکت‌های مهندسی ایرانی در آن فعالیت خواهند داشت.


وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در بخش پالایشگاه‌ها فاینانس‌های بلند مدت وجود خواهد داشت که پیمانکاران ایران و ایتالیا به صورت مشترک در آن کار خواهند کرد.


وی اضافه کرد: همچنین یک شرکت مشترک برای ساخت نیروگاه با شرکت‌های ایرانی شروع به فعالیت خواهد کرد که منابع آن به صورت فاینانس از خارج تامین می‌شود.


این عضو کابینه دولت یازدهم بیان کرد: یک شرکت فولادی از سوی ایتالیا برای اجرای چند پروژه به صورت فاینانس در صنعت فولاد و به صورت جداگانه در فولاد مبارکه، فولاد چهارمحال بختیاری و توسعه فولاد در هرمزگان قراردادی بسته است که با مشارکت شرکت ایرانی این کار انجام شده و حداکثر تجهیزات نیز در صنایع داخلی ساخته خواهد شد.


وی ادامه داد: همچنین قراردادی در زمینه اتوبوس‌های CNG سوز و برقی نیز با بخش خصوصی منعقد شد.


نعمت‌زاده با بیان اینکه در صنایع پایین دستی آلومینیوم هم قراردادهایی امضا شده است، افزود: به عنوان مثال در تولید ورق‌های نازک آلومینیوم قراردادهایی بسته شده است که فاینانس آن نیز توسط طرف خارجی تامین خواهد شد.


وی بحث مهم را در زمینه تعاملات بانکی دانست و گفت: همه بانک‌ها آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام کرده‌اند که در صورت نهایی شدن قراردادهای این تعاملات آغاز خواهد شد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با بیمه ساچه نیز تصریح کرد: این بیمه هم از نظر منابع مالی و هم از نظر پوشش بیمه‌ای تعهد کرده است که کار خود را با ایران آغاز کند.


به گفته وی تمام قرارداهای انجام شده با سرمایه‌گذاری مشترک بوده و به غیر از برخی کالاها مانند پالایشگاه‌ها که امکان صادرات ندارد بر تولید محصولات صادرات محور تاکید شده است.


نعمت‌زاده درباره ارتباط ایران با فرانسه نیز گفت: برخی از این موارد قرارداد، برخی پیش قرارداد و برخی دیگر نیز تفاهم‌نامه هستند.


وی درباره قرارداد پژو اظهار کرد: قرارداد با این شرکت نهایی شده و در هفته جاری مسئولان این شرکت برای آغاز فعالیت وارد ایران می‌شوند.


اکثر مدل‌هایی که توسط پژو قرار است در کشور تولید شوند بیش از 2 سال از عرضه آنها در بازارهای جهانی نگذشته است و برخی از مدل‌ها هنوز به بازار عرضه نشده‌اند

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدای سال گذشته مطالعاتی در زمینه خودرو انجام شده است که طی آن برنامه استراتژیک راهبردی نهایی شد و تا 10 سال آینده 3 میلیون خودرو در هر سال تولید خواهیم کرد.


وی تاکید کرد: برای صادرات خوردو به کشورهای دیگر باید سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیرم و این باعث می‌شود، خودروسازی‌های متفاوتی وارد کشور شوند.


نعمت‌زاده با بیان اینکه تمام بخش‌های قرارداد جدید پژو با ایران خودرو را بررسی کرده‌ایم، افزود: در این قرارداد نه ایران خودرو و نه دولت ایران در صورت بروز هر گونه مشکل خروج پژو از کشور را نمی‌پذیرد.


وی در رابطه با مدل‌های تولیدی از سوی شرکت پژو نیز اظهار کرد: اکثر مدل‌هایی که قرار است در کشور تولید شوند بیش از 2 سال از عرضه آنها در بازارهای جهانی نگذشته است و برخی از مدل‌ها هنوز به بازار عرضه نشده‌اند.


این عضو کابینه دولت یازدهم درباره داخلی‌سازی قطعات خودرو نیز عنوان کرد: علاوه بر اینکه خودروسازی پژو وارد کشور می‌شود، قطعه‌سازان این شرکت نیز به همراه آن وارد ایران شده و به صورت مشارکتی با قطعه‌سازان ما همکاری خواهند کرد.


وی شروع تولید خودرو‌های پژو در ایران را 15 ماه دانست و گفت: شاید بتوان این مدت را به 12 ماه کاهش داد.


نعمت‌زاده سیاست ایران را در صنعت خودروسازی به روز نگه داشتن ایران در این صنعت دانست، و اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که یک میلیون صادرات خودرو داشته باشیم و باید با مدل‌های روز دنیا منطبق شویم.


وی درباره طراحی پلتفرم‌ها نیز تصریح کرد: پس از 3 تا 4 سال طراحی پلتفرم‌ها در کشور آغاز می‌شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تعرفه‌های واردات خودرو به کشور نیز خاطر نشان کرد: تعرفه‌ها در گذشته 130 درصد بوده است و پس از مدتی به 90 درصد کاهش پیدا کرد و اکنون نیز تا 40 درصد پایین آمده است همچنین جای کاهش بیشتر تعرفه‌ها نیز در این زمینه وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته