دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 فروردين 1401 - 09:24
گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌وپنجمین روز جنگ اوکراین؛

روسیه: کاهش عملیات نظامی به معنای آتش بس‌نیست/ استقرار ۱۰ جنگنده اف-۱۸ آمریکایی در اروپای شرقی

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ۱۰ جنگنده اف-۱۸ و دو هواپیمای ترابری از کارولینای جنوبی به اروپای شرقی منتقل خواهند شد و ۲۰۰ نظامی از تفنگداران دریایی نیز در لیتوانی مستقر شده‌اند.
کد خبر : 649921
اف 18

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سی و پنجمین روز درگیری‌ها در اوکراین در حالی آغاز شده است که حواشی اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد پوتین همچنان ادامه دارد.


مردم اوکراین محل استقرار نظامیان آزوف را به چچنی‌ها لو دادند 


تصاویری از مکالمه ساکنان بندر ماریوپل در جنوب اوکراین با کماندوهای چچنی ارتش روسیه منتشر شده است.


در این تصاویر، مردم محل استقرار شبه نظامیان یگان نازی‌های اوکراینی معروف به آزوف را به چچنی‌ها لو می‌دهند.


یگان عملیات ویژه آزوف (اوکراینی: Окремий загін спеціального призначення «Азов») که اغلب به عنوان گروه آزوف، هنگ آزوف (اوکراینی: Полк Азов) یا گردان آزوف (تا سپتامبر ۲۰۱۴) شناخته می‌شود، یک گروه دست راستی افراط گرا و واحد نئونازی گارد ملی اوکراین مستقر در ماریوپل در منطقه ساحلی دریای آزوف است.





لهستان واردات نفت روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف می‌کند


نخست‌وزیر لهستان روز چهارشنبه (امروز) طی سخنانی در یک کنفرانس خبری در ورشو پایتخت این کشور درباره توقف کامل خرید نفت و زغال سنگ روسیه صحبت کرد. ماتئوش موراویه‌تسکی گفت: «ما تحریم کامل زغال‌سنگ روسیه را اعمال خواهیم کرد و امیدوارم حداکثر تا آوریل و می، به طور کامل از (استفاده از) زغال‌سنگ روسیه خارج بشویم». نخست‌وزیر لهستان در این نشست خبری همچنین درباره تحریم نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر داد و تصریح کرد: «ما هر کاری خواهیم کرد تا پایان سال جاری استفاده از نفت روسیه را متوقف کنیم».


زلنسکی: مذاکره با روسیه مثبت است


 «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه مذاکرات مسکو و کی‌یف را مثبت ارزیابی کرد. به نوشته روزنامه «گاردین»، زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت: «سیگنال‌هایی که از محل برگزاری مذاکرات می‌شنویم را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. اما این سیگنال‌ها صدای انفجار خمپاره‌ها را ساکت نکرده است». رئیس جمهور اوکراین گفت: «البته که ما همه خطرات را می‌بینیم و دلیلی نمی‌بینیم به حرف‌های نمایندگان یک کشور مشخص که به جنگ ادامه می‌دهند، اعتماد کنیم».


زلنسکی افزود: «ملت اوکراین ساده لوح نیستند و در طول ۳۴ روز تهاجم و هشت سال جنگ دونباس فهمیده‌اند که فقط یک نتیجه محکم قابل اعتماد است. البته اوکراین مایل به گفت‌وگو است و روند مذاکرات را تا جایی که واقعا به ما بستگی داشته باشد ادامه خواهد داد. ما انتظار داریم شاهد یک نتیجه عملی باشیم و باید امنیتی واقعی برای کشور ما مهیا شود». زلنسکی گفت: «نیروهای روسیه باید مناطق اشغال‌شده را ترک کنند. باید درخصوص تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین تضمین داده شود و در این موارد تسامح نمی‌کنیم».


جان کربی: آمریکا در لهستان با نیروهای اوکراینی در تماس کاری است


جان کربی سخنگوی پنتاگون می گوید که نیروهای آمریکایی در لهستان با نیروهای اوکراینی در "تماس کاری" هستند. گفته می شود حداقل بخشی از این همکاری برای تحویل سلاح باشد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که او از نیروهایی که به "آموزش" نیروهای اوکراینی در لهستان کمک می کنند بازدید کرده است. با این حال کربی گفت که همکاری آنها "به آن معنی متعارفی که خیلی ها در ذهن دارند آموزشی نیست." او جزئیات بیشتری ارائه نکرد. ارتش آمریکا ماموریت آموزشی خود در اوکراین را پیش از حمله روز ۲۴ فوریه روسیه، از این کشور خارج کرد. اردوگاهی که محل این آموزش ها بود بعدا هدف موشک های روسیه قرار گرفت.


گلوله باران شهر لیسیچانسک لوهانسک


به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، نیروهای روسیه در شرق اوکراین شهر لیسیچانسک لوهانسک را گلوله باران کردند. سرهی هیدای، فرمانده نظامی منطقه لوهانسک در کانال تلگرامی خود نوشت که گلوله باران حدود ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت محلی آغاز شد. هیدای می‌گوید «ساختمان‌های مرتفع به طور قابل توجهی تخریب شده‌اند» و «تلفات جانی گزارش شده است».


روسیه: کاهش عملیات نظامی به معنای آتش بس نیست


مذاکره کننده ارشد مسکو در مذاکرات با اوکراین گفت: وعده روسیه برای کاهش عملیات نظامی در اطراف کی‌یف و شمال اوکراین به منزله آتش بس نیست. ولادیمیر مدینسکی در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفته که این یک آتش‌بس نیست، بلکه گامی است که به تدریج حداقل در این جبهه‌ها به تنش‌زدایی برسیم. در پی مذاکرات صبح امروز دو طرف در استانبول اعلام شد که روسیه عملیات نظامی‌ای اش را در اطراف کی‌یف به طور قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، نیروهای روسیه در شرق اوکراین مناطق مسکونی شهر لیسیچانسک لوهانسک را گلوله باران کردند.


سرهی هیدای، فرمانده نظامی منطقه لوهانسک در کانال تلگرامی خود نوشت که گلوله باران حدود ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت محلی آغاز شد. هیدای می‌گوید «ساختمان‌های مرتفع به طور قابل توجهی تخریب شده‌اند» و «تلفات جانی گزارش شده است».


بایدن: جنگ اوکراین تهدیدی علیه اروپاست


جو بایدن گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین، تهدیدی برای اروپا و دو منطقه اقیانوس هند و آرام به شمار می‌آید». رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش نیز در سخنانی گفت: «چیزی که پوتین انجام می‌دهد کامل غیرقابل قبول بوده اما وی ناتو را متحدتر کرده است. اگر پوتین به رویکرد خود درقبال اوکراین ادامه دهد، به فرد منحوسی تبدیل خواهد شد». بایدن در ادامه سخنانش گفت: «هرگز از واکنش‌مان در صورتی که پوتین از سلاح شیمیایی در اوکراین استفاده کند، رونمایی نخواهم کرد».


رئیس جمهور آمریکا گفت:‌ «آمادگی من برای دیدار با پوتین وابسته به این است که وی می‌خواهد در این دیدار درباره چه چیزی بحث کند. آن چیزی که درباره ضرورت کناره گیری پوتین از قدرت گفتم بیانگر خشم من از اتفاقاتی است که روی می‌دهد و بیانگر سیاست ایالات متحده نیست». بایدن شنبه شب حین سخنرانی در لهستان گفته بود «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نباید بر سر قدرت بماند.


پنتاگون: ۱۰ جنگنده F-۱۸ و دو هواپیمای ترابری به شرق اروپا ارسال می‌شوند


«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که با اظهارات کرملین درباره کاهش حملات به کی‌یف یا عقب نشینی نیروهایش، فریب نمی‌خوریم.


وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود: «تحرکاتی در میان یگان‌های ارتش روسیه در اطراف کی‌یف مشاهده می‌شود اما این تحرکات با هدف باز استقرار و نه عقب نشینی است». کربی اضافه کرد: «روسیه همچنان بخش عمده‌ای از نیروهای خود را که در اطراف کی‌یف مستقر کرده، حفظ کرده است و تعداد اندکی از نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف به اطراف شمال اوکراین عقب نشینی کردند». سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «روسیه در تحقق هدفش در سیطره بر کی‌یف ناکام ماند اما تهدید پایتخت هنوز پایان نیافته است».
کربی اضافه کرد: «۱۰ جنگنده اف-۱۸ و دو هواپیمای ترابری از کارولینای جنوبی به اروپای شرقی منتقل خواهند شد و ۲۰۰ نظامی از تفنگداران دریایی نیز در لیتوانی مستقر شده‌اند».


گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ماکرون درباره بحران اوکراین


«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه عصر روز سه‌شنبه تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگو کرد.


از سوی دیگر «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه با اشاره به بحران اوکراین گفت که ما در برابر چالش‌های بزرگ از جمله چالش امنیت غذایی بوده و نیازمند اقدام گروهی هستیم. وی که با شبکه الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «باید اوضاع اسف باری که اوکراین با آن مواجه است به سرعت پایان یافته و به آتش بس دست پیدا کنیم». وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: «تلاش خواهیم کرد که کانال‌های ارتباطی با رئیس جمهور روسیه را حفظ کنیم تا بتوانیم به آتش‌بس دست پیدا کنیم».


انتهای پیام/۴۱۰۶/


انتهای پیام/

برچسب ها: اوکراین روسیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته