دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 فروردين 1401 - 00:15
یادداشت؛

کج‌سلیقگی مانع رشد تیم اسکوچیچ نشود/ کره جنوبی تلنگر بزرگی به یوزهای ایرانی زد

کج‌سلیقگی اشتباه وحشتناکی برای تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود و اسکوچیچ از تلنگری که کره جنوبی به تیمش زد، ساده نگذرد.
کد خبر : 649908
تیم ملی فوتبال ایران لبنان



به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا - ابراهیم طالبی؛ قبل از اینکه به تحلیل بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل لبنان بپردازم، لازم می‌بینم نگاهی به بازی تیم ملی ایران مقابل تیم ملی کره جنوبی که منجر به تنها شکست سرمربی کروات تیم ملی شد، داشته باشیم.


ما بارها از دراگان اسکوچیچ و عملکردی که او با تیم ملی فوتبال ایران در صعود به جام جهانی قطر داشته است، حمایت کردیم. البته پرداختن به این مسئله مهم است که با وجود نتایج قابل قبول و لازم برای گرفتن بلیت جام جهانی قطر از عملکرد فردی برتر بازیکنان ملی‌پوش، آنچه مربوط به عملکرد فنی و تاکتیکی تیمی و گروهی تیم ملی ما می‌شد، بدون ایراد نبود و ما به خصوص در زمان داشتن توپ، برنامه و طرح خاصی برای تهاجم و رسیدن به دروازه حریفان نشان ندادیم، طرحی که به طور متناوب در طول یک بازی شاهد انجام آن باشیم. ما بیشتر اوقات با توجه به خلاقیت و قابلیت بالای بازیکنان هجومی خود ،بازیکنانی چون سردار آزمون، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و... موفق به فروریختن دروازه حریفان شدیم و کمتر از برنامه‌های از قبل تمرین شده تیمی بهره گرفتیم و شاید دلیل آن فرصت اندک برای تمرین ملی‌پوشان در کنار یکدیگر بود چون اساس و بنیان تیم ملی روی لژیونرهاست.


در مصاف با کره جنوبی ما شاهد شبحی از تیمی بودیم که سریع‌ترین و مقتدرانه‌ترین صعود ایران را به جام جهانی رقم زده بود. اسکوچیچ و شاگردانش نه تنها بازی را ۲ بر صفر مغلوب کره جنوبی شدند بلکه عملکردی ضعیف و بدون برنامه از خود به جای گذاشتند. سرمربی کروات ایران در این بازی پنج بازیکن اصلی خود یعنی سعید عزت‌اللهی، صادق محرمی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و سامان قدوس را همراه نداشت و آنچه بیشتر ما را به تفکر واداشت، تصمیمات نادرست و ویرانگری بود که سرمربی تیم ملی ایران برای جایگزینی در این بازی گرفت. استفاده از شجاع خلیل زاده و پس از مصدومیت شجاع، عارف غلامی که هر دو بازیکنان تخصصی در پست دفاع میانی هستند، در پست دفاع راست با وجود بازیکنان خوبی چون صالح حردانی و وریا غفوری که تیمشان صدرنشین لیگ است یا رامین رضاییان که لژیونر بوده و تجربه ملی بازی در این پست را دارد یا حتی دانیال اسماعیلی‌فر که بازیکن تخصصی این پست محسوب می‌شود نباید مهره‌های دیگری به بازی گرفته می شدند.


تیم ملی ایران در آخرین گام و برای بازگشت به صدر جدول در مقابل تیم ملی لبنان قرار گرفت و توانست با گل‌های آزمون و جهانبخش این بازی را ۲ به هیچ به نفع خود به پایان ببرد. از آنجا که تیم ملی لبنان هفت یا هشت بازیکن اصلی خود را همراه نداشت، برتری ملی‌پوشان ما در مقابل این حریف عربی کاملاً محرز بود و در نهایت لبنانی‌ها حرفی برای گفتن مقابل یوزهای ایرانی نداشتند. تیم ملی ما به جام جهانی۲۰۲۲ قطر صعود کرد و در تاریخ ۱۲ فروردین با برگزاری قرعه‌کشی مرحله نهایی مشخص خواهد شد در معتبرترین مسابقات فوتبال جهان با چه حریفانی روبرو خواهیم شد.




بیشتر بخوانید:





آنچه روشن است چه ما در سید دو چه در سید سه قرار بگیریم، در جام جهانی قطر با حریفان بسیار قوی‌تر از لبنان و حتی کره جنوبی روبرو خواهیم شد و از هم اکنون باید با برنامه‌ریزی بسیار حساب شده خود را برای این تورنمنت مهم آماده کنیم. در همین رابطه امیدوارم از آنچه باعث عملکرد فاجعه بار تیم ملی ما مقابل کره جنوبی شد و تلنگر بزرگ و مهمی بود به سادگی نگذریم و نیز عدم دعوت از برخی بازیکنان مورد بررسی قرار گیرد. سهم بسیار اندک بازیکنان حاضر در رقابت‌های لیگ برتر با توجه به صحبت‌های اسکوچیچ پس از دیدار با لبنان؛ باید ارتقا یابد اما سرمربی کروات هم باید تعامل خود را سرمربیان تیم‌ها افزایش دهد و خواسته‌های فنی مدنظرش را انتقال دهد.


تصمیم به بازی دادن به بازیکنان غیرتخصصی مثل امید نورافکن در دفاع میانی یا شجاع خلیل‌زاده و عارف غلامی در دفاع راست با وجود بازیکنان با کیفیت حاضر در لیگ برتر تنها یک اشتباه وحشتناک اتفاقی نیست. اندیشه و تفکری پشت این کج‌سلیقگی قرار دارد. آوردگاه جام جهانی بستری برای به نمایش گذاشتن کیفیت و سطح فوتبال هر کشور است.در جام جهانی، مردم سراسر جهان ما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و ما قدرت فوتبال خودمان را نشان می‌دهیم. امیدوارم مسئولین فوتبال ما مثل ادوار گذشته جام‌های جهانی تنها دلخوش به حضور در این رقابت‌ها نباشند بلکه با هدف صعود از مرحله اول این دوره از بازی‌ها بهتر اندیشه و برنامه‌ریزی کنند. مسئولان این مسئله را درک کنند که موفقیت فرایندی قابل برنامه‌ریزی و دست‌یافتنی است و ما هم می‌توانیم بزرگتر و برتر فکر و عمل کنیم.


انتهای پیام/۴۰۴۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته